معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۰۴- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۱۲۶۲

اشتیاق نروژ برای سرمایه گذاری در ترکیه

صندوق سرمایه ملی نروژ از سال 2019 میلادی تاکنون میزان سرمایه گذاری خود در ترکیه را به 803 میلیون دلار رسانده است . این صندوق با داشتن بیش از یک تریلیون دلار سرمایه ، یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه ملی در جهان است .نروژ از سال 2001 میلادی  تاکنون به تدریج حجم سرمایه گذاری خود را در ترکیه افزایش داده و از سال 2008 میلادی نیز تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در بخشهای انرژی و صنایع سنگین فولاد ترکیه از خود نشان داده است .

نروژ از سال 1990 تاکنون درآمدهای ناشی از نفت و گاز خود را تحت عنوان صندوق سرمایه ملی ذخیره و با استفاده از منبع مالی آن نسبت به خرید سهام های شرکتهای بزرگ در کشورهای مختلف اقدام میکند .استراتژی سرمایه گذاری این صندوق در سالهای گذشته بر مبنای 60 درصد خرید اوراق بهادار و سهام شرکتهای مختلف  ، 35 درصد خرید اموال منقول و 5 درصد خرید اموال غیر منقول بود که بدنبال آن  در سال 2017 میلادی دولت نروژ سهم سرمایه گذاری خود در خرید اوراق بهادار و سهام شرکتهای مختلف در کشورهای جهان  را به 70 درصد رساند .

دولت نروژ تنها میتواند 4 درصد از درآمد صندوق سرمایه ملی را خرج نموده و مابقی آن به صورت پس انداز در صندوق سرمایه باقی میماند.این کشور تاکنون توانسته است تاکنون در بیش از 9 هزار شرکت خارجی از 70 کشور مختلف  جهان سرمایه گذاری کند .در این اواخر اشتیاق نروژ برای سرمایه گذاری در بخشهای داروسازی ، بانکداری ، مواد غذایی ، ارتباطات ، حمل و نقل و وسایل خانگی ترکیه بیش از پیش افزایش یافته است .

نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک نروژی Norges Bank به عنوان کارگزار صندوق سرمایه این کشور، نشان میدهد که تاکنون ، این صندوق با خرید سهام بیش از 53 شرکت مختلف ترکیه از بورس استانبول وارد سرمایه گذاری در این کشور شده است .

صندوق سرمایه نروژ در سال گذشته میلادی با ورود به بازار ترکیه نسبت به خرید سهام برخی شرکتهای ترک اقدام نمود ( میزان کل ارزش سهام خریداری شده شش شرکت فوق توسط صندوق سرمایه ملی نروژ در بازار بورس استانبول 117 میلیون دلار میباشد )  که مهمترین آنها عبارتند از :

 Aygaz AŞ از شرکتهای اصلی توزیع گاز شهری

 Kardemir Karabüh Demir Çelik  مهمترین شرکت در تولید محصولات فولادی

 توپراش Tüpraş  بزرگترین پالایشگاه و تولید کننده محصولات نفتی ( ارزش سهام خریداری شده 54 میلیون و 653 هزار دلار )

 آکسا انرژِی Aksa Enerji

 انرژی سا Enerjisa مهمترین شرکت فعال در زمینه تولید و پخش الکتریک در کشور

شرکت فولاد اریلی Ereğli Demir Çelik فعال در تولید مواد فولادی ( ارزش سهام خریداری شده 38 میلیون و 941 هزار دلار )

 

علاوه براین سهام شرکت های ذیل نیز از سوی صندوق سرمایه ملی نروژ خریداری شده است :

آک بانک Akbank ( ارزش 1.43 درصد از سهام بانک به ارزش  101 میلیون و 651 هزار و 998 دلار )

 گارانتی بانک Garanti Bank )  ارزش سهام خریداری شده 70 میلیون و 152 هزار دلار )

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرTurkish Air ( ارزش سهام خریداری شده 55 میلیون دلار )

 شرکت آرچلیک Arçelik ( ارزش سهام خریداری شده 47 میلیون و 651 هزار دلار )

 01 درصد شرکت سهامی تراکتور و ماشینهای کشاورزی ترکیه به ارزش 20میلیون دلار 

منبع 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما