معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۶- ۰۸:۴۰ - مشاهده: ۲۲۹

تحولات اقتصادی ازبکستان ( نیمه اول اسفندماه 1398 )

مهم ترین تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ازبکستان در نیمه اول اسفند ما 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است؛

1- تحولات حوزه انرژی

  • امضای سه تفاهم نامه همکاری بین وزارت انرژی ازبکستان و شرکت آکوا پاور عربستان سعودی به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار در حوزه تولید برق و تبادل تجربه شامل توافقنامه خرید 25 ساله برق و سرمایه گذاری به ارزش 1.2 میلیارد دلارجهت توسعه، ساخت و بهره برداری نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 1500 مگاوات، توافقنامه اجرایی به ارزش 550 میلیون دلار تا1.1 میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه بادی با ظرفیت 500-1000 مگاوات و یادداشت تفاهم ایجاد مرکز آموزشی جهت ارتقا مهارتهای دانشجویان ازبک در حوزه انرژی
  • ملاقات وزیر انرژی ازبکستان با رئیس شرکت مصری Elsewedy Electric و بررسی زمینه‌های همکاری شرکت مصری در ازبکستان؛ در این دیدار وزیر انرژی ازبکستان به معرفی طرح های ازبکستان در حوزه انرژی از جمله نیروگاه خورشیدی 1000 مگاواتی و نیروگاه حرارتی 1300 مگاواتی استان سیر دریا و همچنین همکاری ازبکستان با یک کنسرسیوم بین المللی زیر نظر بانک جهانی برای تولید انرژی خورشیدی اشاره کردند.

 

2- موسسات مالی و بانکی بین المللی

  • اختصاص اعتبار 54 میلیون دلاری صندوق توسعه بین المللی اوپک برای ازبکستان جهت بهبود وضعیت آبرسانی روستایی استان نمنگان؛ صندوق مذکور تاکنون 7 طرح به ارزش 80 میلیون دلار را در ازبکستان اجرا نموده است. از این میزان47.2 میلیون دلار جهت بهبود وضعیت آبرسانی، آبرسانی، 12.73 میلیون دلار در حوزه کشاورزی و 5 میلیون دلار جهت توسعه حل و نقل و آموزش و پرورش هزینه شده است.
  • دیدار رئیس بانک توسعه و ترمیم و دیدار با رئیس جمهور و دیگر مقامات ازبکستانی؛ بانک مذکور در سال 2019 مبلغ 500 میلیون یورو را جهت اجرای 13 طرح در بخش های دولتی و خصوصی ازبکستان اختصاص داده است. در کل این بانک با اجرای 79 طرح به میزان 1.85 میلیارد یورو در ازبکستان سرمایه گذاری کرده است.

3- سرمایه گذاری

  • طرح ایجاد مزارع کشت زعفران در ازبکستان توسط شرکت ایتالیایی Opera SRL؛ شرکت مذکور نظر دارد برای ایجاد مزارع کشت زعفران استان جیزخ ازبکستان مبلغ 20 میلیون دلار سرمایه گذاری کند. قبلا در 25 دسامبر سال 2019 شرکت BMB Trade Group  ازبکستان و شرکت ایتالیایی موافقتنامه همکاری تولید و صادرات زعفران به ایتالیا را امضا نموده بودند.
  • امضای تفاهم نامه شرکت ساخت و ساز Murad Buildings ازبکستان و شرکت BI Group قزاقستان جهت اجرای اولین طرح احداث ساختمان‌های مسکونی با فضای بهره برداری مسکونی 60 هزار متر مربعی در مرکز تاشکند به ارزش 33 میلیون دلار
  • امضای تفاهم نامه همکاری بین شرکت خودروسازی ازبکستان«اوزافتو صناعت» و شرکت «فولکس واگن گروپ » جهت تولید خودروهای سواری در منطقۀ آزاد اقتصادی جیزخ

 

4- آمار و تحولات اقتصاد داخلی

  • ملاقات رئیس شرکت لوک اویل روسیه با رئیس جمهور ازبکستان؛ چشم انداز همکاری بیشتر، انتقال تجربه، تعمیق همکاری‌ها در زمینه اکتشافات زمین شناسی و توسعه ذخایر هیدروکربنی در ازبکستان، همکاری در زمینه تحقیقات علمی و آموزش پرسنل برای بخش انرژی ازجمله مهمترین مباحث مطرح شده در این دیدار بودند. شرکت لوک اویل تاکنون در پروژه‌های مشترک حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. مجتمع فرآوری گاز کندی با ظرفیت پالایش بیش از 8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال از مهمترین پروژه‌های این شرکت در ازبکستان می‌باشد.
  • ملاقات وزیر حمل و نقل ازبکستان با دبیرکل سازمان تراسیکا؛ در این ملاقات طرفین در خصوص فعال سازی کریدور تراسیکا، احیای کریدور مزبور از طریق بهره برداری از ظرفیت های خط ریلی باکو- تفلیس–کارس، دیجیتالی کردن کریدور، تأمین امنیت حمل و نقلی، بهبود تشریفات عبور مرزی و ...رایزنی نمودند.
  • دریافت امکانات بهداشتی جهت مقابله با کرونا؛ براساس اظهارت رئیس آژانس بهداشت و ایپدومولوژی ازبکستان این کشور در نظر دارد بیش از 10 هزار کیت تست و تشخیص ویروس کرونا را دریافت نماید. تاکنون از سوی روسیه 2500 کیت تشخیص ویروس کرونا دریافت شده است و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نیز جهت تحویل 1500 کیت تست کرونا اعلام امادگی نموده است. ایشان اعلام نمودند که ازبکستان همچنین امکان دارد آزمایش های بیماران را به لابراتورهای بین المللی بریتانیا، هلند و آلمان ارسال نماید.
  • لغو محدویت خرید ملک از سوی اتباع ازبکی خارج از استان تاشکند، اتباع ازبکی خارج از استان تاشکند از اول آوریل سال 2020 می‌تواند اقدام به خرید ملک و اقامت در این شهر نمایند. قبلا امکان خرید ملک در تاشکند برای ساکنان خارج از این استان وجود نداشت.
  • تهیه پیش نویس مصوبه رئیس جمهور ازبکستان توسط آژانس مدیریت بر دارائی‌های دولت به منظور کاهش نقش دولت در اقتصاد، بر اساس این پیش نویس پیش بینی شده است که  1115 شرکت که دولت از یک درصد تا 100 درصد در انها سهم دارد، خصوصی سازی شوند. تمام بازارها، بانک ها، باشگاه‌های فوتبال، مراکز تجاری و تفریحی، تمام شرکت های مشروب سازی و تولید روغن، شرکت مشترک تولید لوازم و ظروف پلاستیکی «ساو پلاست ایتال»، بازار ایپودروم، شرکت مرمرسازی سمرقند، شرکت مخابراتی «اوزدیجیتال»، شرکت «اوزانفوکام»، بازار خودروفروشی «سرگیلی»، فروشگاه «گوم»، بازارهای مصالح ساختمانی «بیک توپی»، بازار عمده فروشی مواد غذائی و مصالح ساختمانی «کروان بازار» و غیره شامل این لیست شدند. در چند شرکت(اشرکت هواپیمایی ازبکستان و شرکت مخابراتی یوسل) نیز برنامه ریزی می‌شود سهم دولت کاهش یابد.  
  • برگزاری جلسه بررسی فعالیت شرکت صنایع و معادن نوایی با حضور رئیس جمهور ازبکستان؛ رئیس جمهوری ازبکستان در این جلسه اعلام نمود که تا سال 2026 حجم تولید این کارخانه باید به 94 تن برسد. برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی شده است که 40 طرح به ارزش کل 4 میلیارددلار اجرا شود.  کارخانه مذکور 10 درصد از کل محصولات صنعتی تولید شده در ازبکستان و 18 درصد از درآمد بودجه را تامین می‌کند و 58 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.
  • حجم تجارت خارجی ازبکستان در پایان ماه ژانویه به رقم 2 میلیارد و 94 میلیون دلار رسید. میزان صادرات یک میلیارد و280میلیون دلار و واردات یک میلیارد و660 میلیون دلار
  • بنابر گزارش و آمار کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، در ماه فوریه سال 2020 متوسط قیمت کالاهای مصرفی 1.4 درصد افزایش یافته است. نسبت به ماه فوریه سال 2019 نرخ ها 13.5 درصد افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما