معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۴- ۰۸:۲۵ - مشاهده: ۴۷۸

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ، فرصتی برای اقتصاد ترکیه

کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی علی رغم ایجاد نگرانی برای کشورهای تولید کننده انرژی، اما فرصتی برای کشورهای وابسته از جمله ترکیه ایجاد کرده تا نسبت به بهبود وترمیم شاخص های اقتصادی خود اقدام کنند.

کارشناسان اقتصادی کاهش میزان قیمت نفت در بازارهای جهانی را فرصتی مناسب برای ترکیه در جبران کسری حساب جاری دانسته و معتقدند که احتمالا نرخ حامل های انرژی به ویژه بنزین دراین کشور کاهش خواهد یافت . 

سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه در شرایط جدید و بر اساس میزان قیمت نفت در بازارهای بین المللی وظیفه تنظیم نرخ جدید حامل های انرژی در این کشور را بر عهده داشته و مسئولان اقتصادی نیز در بیانات خود از احتمال کاهش میزان نرخ سوخت به ویژه بنزین در ترکیه خبر داده اند . 

اختلاف میان روسیه و عربستان سعودی بر سر میزان تولید نفت در اوپک و همچنین شیوع کرونا ویروس در بسیاری از کشورهای جهان سبب شده است که جهان شاهد  شوک جدیدی در بازارهای بین المللی بورس  پس از سال 1991 میلادی باشد. 

کاهش قیمت نفت تا مرز بشکه ای 30 دلار فرصتی مناسب برای ترکیه ایجاد کرده است تا این کشور بتواند کسری حساب جاری خود را در سال 2020 میلادی به میزان 4 میلیارد دلار کاهش دهد . کاهش هر یک دلار قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب میشود که تراز جاری ترکیه 400 میلیون دلار بهبود یابد . 

کاهش شدید قیمت نفت در جهان سبب شد تا سهام انرژی شرکتهای معتبر در این حوزه در بازارهای جهانی نیز به شدت کاهش یابد به طوری که تاکنون کاهش ارزش سهام شرکت  آرامکو 7 درصد ، شرکت نفتی انگلستان یعنی بی پی ، 24 درصد ، شرکت نفتی Exxon حدود  14 درصد ، شرکت نفتی Tullow  حدود57 درصد و شرکت نفتی شل Shell بیش از 12 درصد بوده است  . 

کارشناسان اقتصادی معتقدند که گسترش دامنه آلودگی کرونا ویروس در جهان و کاهش شدید ارزش سهام شرکت های معتبر در بازارهای بورس به ویژه بورس آمریکا ، انگلستان ، هنگ کنگ و ژاپن سبب خواهد شد تا اقتصاد جهان در سال 2020 میلادی سیری نزولی داشته و جهان را با مشکلات جدید و غیر قابل پیش بینی اقتصادی روبرو سازد  .

 

منبع : http://www.sabah.com.tr/ekonomi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما