معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۱- ۰۸:۲۹ - مشاهده: ۲۷۲

تحولات اقتصادی دانمارک ( هفته دوم اسفند 1398 )

مهم ترین اخبار اقتصادی دانمارک ( هفته دوم اسفند ماه 1398) که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

سقوط سهام مرسک با شیوع بیماری کرونا

بر اثر شیوع ویروس کرونا ارزش سهام شرکت مرسک، بزرگترین کشتیرانی حمل کانتینر در جهان سقوط کرده است. در طول نه روز گذشته ارزش سهام این شرکت با افت 20 درصدی روبرو شده که ضرر و زیان بالغ بر 33 میلیارد کرون (5 میلیارد دلار) را در پی داشته است. در مجموع ارزش سهام 25 شرکت بزرگ دانمارک در بورس این کشور در این مدت 8 درصد افت داشته است. طبق گزارش سازمان ملل متحد 80 درصد کالاهای جهان از طریق دریا جابجا می‌شوند و هفت بندر از ده بندر شلوغ کشتیرانی در جهان در چین واقع شده است. این بدین معناست که ویروس کرونا می‌تواند تاثیر بسزائی در عملکرد شرکت های کشتیرانی داشته باشد. (برلینسکه)

تعدیل نیرو در دنسکه بانک

دنسکه بانک اعلام کرده در نظر دارد 230 نفر از کارکنان خود را اخراج و 400 مناصب مختلف را در شعبات خود در منطقه نوردیک حذف نماید. این بانک هنوز با عواقب پولشوئی از طریق شعبه استونی خود دست و پنجه نرم می‌کند. دنسکه بانک که در مجموع 20000 نفر در استخدام خود دارد سال گذشته هرگونه استخدام جدید را متوقف نمود و به 2000 نفر از کارکنان خود پیشنهاد استعفای داوطلبانه را ارائه نمود. تا کنون 60 نفر از این پیشنهاد استقبال کرده و با شرائط بانک را ترک کرده اند. در ماه ژانویه 108 نفر از 2000 نفر شاغل در شعبات این بانک در فنلاند مشاغل خود را از دست دادند. (بی تی)

در تنگنا قرار گرفتن پروژه خط لوله گاز نورداستریم2 روسیه بخاطر تحریم  آمریکا

روسیه در حال احداث خط لوله گاز موسوم به نورداستریم2 است که قرار است گاز این کشور را از طریق خط لوله در بستر دریای بالتیک به مرز آلمان برساند. این پروژه با مخالفت آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی روبرو شده است. آمریکا بیم آن دارد که اروپا هرچه بیشتر به گاز روسیه وابسته شده و استقلال خود را از دست بدهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد جایگزینی گاز روسیه با گاز آمریکا شده که از طریق کشتی‌های ال.ان. جی به این قاره منتقل خواهد شد. اوکراین نیز بخاطر از دست دادن درآمد حاصل از ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق این کشور ناراضی است و کشورهائی در حمایت از این موضع اوکراین درصدد مخالفت با این پروژه بر آمده اند.

نورداستریم2 در رسیدن به مرز آلمان از آبهای سرزمینی کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک می‌گذرد. گرچه مجوز عبور توسط کشورهای فنلاند و سوئد سالها پیش صادر شده بود دانمارک در این امر تعلل بخرج داد و تنها در پائیز سال گذشته مجوز عبور برای این خط لوله که مورد حمایت اتحادیه اروپاست، صادر کرد. قبل از صدور مجوز دانمارک در حدود 2300 کیلومتر (94 درصد) از کل 2460 کیلومتری این خط لوله احداث شده بود و پیش بینی می‌شد که بقیه لوله گذاری که تماما در آبهای سرزمینی دانمارک بود در طول چند هفته بعد از صدور مجوز تکمیل گردد اما بدنبال تحریم آمریکا عملیات این لوله گذاری متوقف شده و اپراتور پروژه اعلام کرده که در صدد یافتن راه حلی برای تکمیل این پروژه می‌باشد. (www.neweurope.eu)

 

دنسکه بانک: اخراج کارمندان، پاداش برای مدیران

اتحادیه کارکنان بانک ها دنسکه بانک را بخاطر افزایش حقوق مدیران و اخراج تعدادی از کارکنان رده پائین مورد انتقاد قرار داده است. دنسکه بانک که با خطر جریمه میلیاردی بخاطر رسوائی پولشوئی از طریق شعبه استونی این بانک مواجه است روز پنجشنبه از برچیدن 400 پست خبر داد. این درحالی مطرح شده که یک هفته قبل هیئت مدیره پیشنهاد افزایش 23 درصدی حقوق مدیران را ارائه داده بود. نیاز به کار اضافی برای رفع مشکلات ناشی از این رسوائی دلیل افزایش حقوق مدیران عنوان شده بود. در صورت تصویب این پیشنهاد حقوق کارستن دوب ول، رئیس هیئت مدیره این بانک، از 3.3 میلیون کرون ( 2.5 میلیون دلار) در سال 2019 به 5 میلیون کرون (3.7 میلیون دلار) افزایش خواهد یافت. تعداد اخراجی‌های دنسکه بانک در کشورهای دانمارک، فنلاند، لیتوانی، به ترتیب 120 ، 60، 44، نفر گزارش شده است.(اکسترابلادت)

 

بدهی 4.1 میلیارد کرونی محکومین به دولت

هزینه دادرسی که مجرمان باید به دولت پرداخت کنند با دو برابر شدن در طول شش سال گذشته بالغ بر 4.1 میلیارد کرون گردیده است. این رقم برای سال 2016 تنها 2.2 میلیارد کرون بود. پروفسور بنت گرو از دانشگاه روسکیلده گفت بدهی به دولت همچنان در حال انباشته شدن است چون مجرمان توانائی پرداخت بدهی خود را ندارند و تعداد محکومین هم مرتب در حال افزایش است. با این حال به نظر می رسد دلیل عمده این وضعیت عمل نکردن سیستم جمع آوری بدهی اداره مالیات می‌باشد. در مجموع 80000 نفر از محکومین به دولت بدهی دارند و طبق تخمین وزارت مالیات که مسئول جمع آوری بدهی عمومی است، نیمی از این افراد از توانائی مالی برای پرداخت بدهی خود برخوردار نیستند. در پایان سال گذشته بدهی عمومی‌به دولت ازجمله مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده پرداخت نشده، جرائم وسائط نقلیه عمومی، حق لیسانس تلویزیون و جرائم پارکینگ بالغ بر 118 میلیارد کرون (16 میلیارد یورو) بود. (تی وی2)

  

کاهش نرخ رشد در سه ماهه چهارم سال

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال 2019 یک رشد 2 دهم درصدی را تجربه کرد. قبلا این نرخ در حد 3 دهم درصد پیش بینی شده بود. در مجموع اقتصاد دانمارک در این فصل 1.8 درصد رشد داشت. بخش هزینه ای تولید ناخالص داخلی نشان از آن دارد که هزینه‌های خصوصی و دولتی به ترتیب 1.3 و 0.09 درصد رشد داشتند. صادرات 5 دهم درصد کاهش داشت اما واردات 1 دهم درصد افزایش نشان می دهد. در سال 2019 اقتصاد دانمارک در مجموع 2.2 درصد رشد داشت که عمدتا بخاطر رشد در بخش صادرات حاصل گردید. (مرکز آمار دانمارک)

 

ثبات در بازار کار

طبق آخرین گزارش ها سطح اشتغال در طول 14 ماه گذشته از یک ثبات برخوردار بوده و نرخ بیکاری در سطح 3.7 درصد باقی مانده است. تعداد کل بیکاران در ماه دسامبر سال گذشته 103800 نفر و در ماه ژانویه 2020 با افزایش 300 نفری به 104100 نفر رسید.  نرخ بیکاری درمیان جوانان 16 الی  24 سال سن در ماه ژانویه 1.8 درصد بود که تفاوت چندانی با ماه ماقبل نداشت. طبق یک محاسبه دیگر یعنی نرخ مشارکت نیروی کار (نیروی کار تقسیم بر کل جمعیت در سن اشتغال) نشان از آن دارد که در کل 147000 نفر بیکار در کشور وجود داشته که 4.9 درصد نیروی کار را تشکیل می دهد. (fho.dk)

لگو معتبرترین شرکت در جهان

شرکت لگو، سازنده اسباب بازی، بعنوان معتبرترین شرکت دنیا شناخته شده است. غول اسباب بازی دانمارکی در صدر  فهرست صد موسسه معروف جهان قرار گرفته که اسامی‌شرکت های معروف مانند دیزنی ، رولکس ، فراری ، لی وایز، نتفلیکس و آدیداس در آن قرار دارند. در یک تحقیق جدید آمده که نوآوری، سرمایه گذاری برای آموزش پرسنل و تمرکز بر کیفیت این شرکت را در صدر غول های جهان قرار داده است. (فاینانس)

سرمایه گذاری عمده باعث کاهش سود فرودگاه کپنهاگ

علی رغم رکود در تعداد مسافران عبوری از فرودگاه کپنهاگ این فرودگاه بخاطر پیشی گرفتن میزان سرمایه گذاری از درآمدها با مشکل مالی روبرو شده است. سال 2019 برای فرودگاه کپنهاگ سال شلوغ و پرترافیکی بود و بطور میانگین روزانه 82895 و در مجموع حدود 30 میلیون ورودی و خروجی داشت. با این حال سود ناخالص این شرکت با کاهش 8.7 درصدی بالغ بر 1.3 میلیارد کرون گردید که با توجه به سرمایه گذاری 2 میلیارد کرونی هزینه‌ها را پوشش نخواهد داد. (فرودگاه کپنهاگ)

 

امنیت سایبری در دانمارک

دانمارک از نظر امنیت سایبری در صدر امن ترین کشورهای جهان قرار دارد. کشورهای سوئد، آلمان، ایرلند و ژاپن در رده‌های بعد قرار دارند. فرانسه، کانادا و آمریکا از پنج کشور دارای بالاترین درجه امنیت سایبری خارج شدند.  کمترین حملات سایبری مالی در دانمارک، ایرلند و سوئد گزارش شده است. (کامپیوتر ورلد)

 

لایحه اصلاح برابری و درخواست شهرداران برای پول بیشتر

دولت دانمارک در حال مذاکره با احزاب پارلمانی است تا با گذراندن قانونی در راستای ایجاد برابری بیشتر در جامعه، بخشی از درآمد شهرداری‌های ثروتمندتر را به مناطق فقیرتر انتقال دهد. براساس لایحه در دست تهیه مبلغ 18.5 میلیارد کرون (2.5 میلیارد یورو) به مناطقی که مشکلات اجتماعی دارند انتقال داده خواهد شد. با این حال تعداد 40 نفر از 98 شهردار کشور در نامه ای خطاب به دولت اعلام داشته اند که حتی با دریافت مبالغ در نظر گرفته شده قادر نخواهند بود تغییری در نابرابری ایجاد شده در طول سی سال گذشته در جامعه ایجاد کنند.این افراد در نامه خود هشت پیشنهاد برای توزیع عادلانه تر پول بین مناطق مختلف ارائه کرده اند. (تی وی2)

 

دهن کجی شرکت لگو به کرونا

  غول اسباب بازی سازی لگو که اخیرا گزارش مالی خود برای سال گذشته را منتشر کرد اعلام کرده که علی رغم شیوع بیماری ویروس کرونا این شرکت برنامه گسترش فعالیت های خود در چین را متوقف نخواهد کرد.

طبق اظهارنامه مالی لگو فروش و سود حاصل از فعالیت های این شرکت در سال 2019 به ترتیب بالغ بر 38.5 میلیارد کرون (5.7 میلیارد دلار) و 8.3 میلیارد کرون (1.2 میلیارد دلار) گردید. لگو که در مجموع دارای 570 شعبه در سرتاسر جهان می‌باشد سال گذشته 150شعبه جدید در چین افتتاح نمود و طبق برنامه قرار است در سال جاری 150 شعبه دیگر در جهان راه اندازی شود که 80 شعبه آن در چین خواهد بود. کارخانه‌های این شرکت در چین، مکزیک، و جمهوری چک، مجارستان و دانمارک به ترتیب بازارهای آسیا، قاره آمریکا و اروپا را تامین می‌کنند. (کریستی بلادت)

 

هشدار: ویروس کرونا تهدیدی علیه رشد اقتصادی

کنفدراسیون صنایع دانمارک هشدار داده که در صورت همه گیر شدن جهانی ویروس کرونا رشد اقتصادی دانمارک بیش از 30 درصد کاهش خواهد یافت. قبلا میزان رشد تولید ناخالص داخلی دانمارک برای سال جاری در حدود 1.3 درصد تخمین زده شده بود اما طبق آخرین برآوردها در صورت همه گیر شدن ویروس کرونا این میزان به تنها 0.09% تقلیل یافته و باعث از دست رفتن 3500 شغل در این کشور خواهد شد. شرکت های دانمارکی از هم اکنون تاثیرکرونا را احساس می‌کنند بخصوص در چین که غول های تجاری مانند دینیش کراون، جی ان. استور نورد و لگو مجبور به بستن موقت کارخانه‌های خود شده اند. تعداد زیادی از شرکت های دانمارکی به مواد خام و نیمه ساخته تولید خارج نیاز دارند و قطع شدن زنجیره عرضه می‌تواند برای این شرکت ها عواقب اسفباری را در پی داشته باشد. (پلیتیکن)

 

کشتی لوله گذاری روسیه در مسیر دانمارک برای تکمیل نورد استریم2

خط لوله گاز موسوم به نورداستریم2 گاز روسیه را از طریق یک خط لوله در بستر دریای بالتیک به مرز آلمان می رساند. این خط لوله از آبهای سرزمینی فنلاند، سوئد و دانمارک عبور کرده به آلمان می رسد اما با وجود اینکه فنلاند و سوئد چند سال پیش مجوز عبور این خط لوله را صادر کردند دانمارک در این امر تعلل بخرج داد و تنها در ماه اکتبر سال گذشته مجوز عبور را صادر کرد. آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی مخالف احداث این خط لوله بوده و بدنبال تحریم شرکت لوله گذاری سویسی آلسیز، Allseas، توسط آمریکا کار بر روی این پروژه در ماه دسامبر متوقف گردید.

طبق گزارش ها تنها 160 کیلومتر از 2460 کیلومتری این خط لوله باقی مانده و برای تکمیل این پروژه کشتی لوله گذاری آکادمیسک شرسکی متعلق به شرکت گازپروم روسیه برای رسیدن به دریای بالتیک در حال عبور از کانال سوئز می‌باشد. آمریکا وابستگی اروپا به گاز روسیه را دلیل مخالفت خود با این خط لوله عنوان کرده و ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد از طریق تبدیل گاز آمریکا به ال.ان.جی و انتقال آن توسط کشتی‌های مخصوص، گاز اروپا تامین گردد اما به نظر می رسد اروپا و کشورهای دریافت کننده گاز روسیه با تکمیل پروژه نورد استریم2 مخالفتی ندارند. (www.spglobal.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما