معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۵- ۰۸:۲۵ - مشاهده: ۲۸۲

افزایش بودجه توسعه بندر چابهار در برنامه مالی سال 2020 دولت هند

براساس مقاله منتشره در روزنامه هندوستان تایمز ، با افزایش دو برابری مبلغ اختصاص داده شده برای بندر چابهار در بودجه سال 2020 دولت هند و تضمین کتبی امریکا امید طرف ایرانی برای توسعه این بندر بیشتر خواهد شد.

براساس مقاله منتشره در روزنامه هندوستان تایمز افزایش دو برابری مبلغ اختصاص داده شده برای بندر چابهار در بودجه سال 2020 دولت هند ( اختصاص 100 کرور روپیه معادل حدود 14 میلیون دلار ) و تضمین کتبی امریکا به هند برای خرید تجهیزات سنگین شامل جرثقیل و مکنده غلات که برای تخلیه بار کشتی‌ها در چابهار مورد نیاز است دلیلی برای امید بیشتر طرف ایرانی برای توسعه بندر چابهار خواهد بود که این امر می‌تواند رابطه اقتصادی سه کشور ایران، هند و افغانستان را در منطقه بهبود بخشد.

همچنین در بخش دیگری از این مقاله آمده است؛ با اینکه آمریکا در اواخر سال 2018 میلادی برای توسعه بندر چابهار و احداث ریل از این بندر به مرز افغانستان چنین معافیتی را اعلام کرده بود اما بانک ها همچنان به دلیل فقدان معافیت کتبی برای اعطای وام و ضمانت های لازم برای تامین تجهیزات سنگین مورد نیاز این بندر اکراه داشتند. اما اکنون با دریافت این معافیت که یکی از دستاوردهای دیدار مقامات دو کشور در قالب 2+2 در واشنگتن در دسامبر 2019 بود زمینه برای به جریان افتادن روند خریداری این تجیهزات بیش از گذشته فراهم شده است.

متن کامل مقاله به زبان انگلیسی در فایل پیوست قابل دسترس می‌باشد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما