معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۵- ۰۹:۱۵ - مشاهده: ۳۳۱

تحولات اقتصادی ازبکستان ( هفته اول اسفند ماه 1398 )

مهم ترین تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ازبکستان در هفته اول اسفند ما 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است؛

 اخبار و تحولات اقتصادی داخلی:

کاهش نرخ سرویس دهی به شرکت های هواپیمایی خارجی به 20 درصد؛

آقای الیار غنی اف، وزیر حمل و نقل ازبکستان اعلام نموده به منظور ایجاد شرایط رقابتی برای شرکت های هواپیمایی، نرخ سرویس دهی به شرکت های هواپیمایی خارجی حد اقل به 20 درصد کاهش می یابد. در فرودگاه‌های ازبکستان در حدود 40 نوع هزینه پرداخت می‌شوند که همگی به طور متوسط 20 درصد کاهش خواهند داشت. بر این اساس نرخ سوخت هواپیما به 120 تا 140 دلار آمریکا در فرودگاه‌های این کشورکاهش یافته و قیمت یک تن سوخت 880 دلار اعلام گردیده است. به منظور مرتفع نمودن تامین سوخت مورد نیاز کارخانه تولید سوخت با ظرفیت 1.7 میلیون تن ، از جمله بیش از 300 هزار تن سوخت هواپیمایی تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

لغو دستور العمل سفارشی کاشت پنبه و گندم برای دولت :

به منظور افزایش رقابت بین کشاورزان و آزادی عمل آنها برای فروش این گونه محصولات؛ در این زمینه جلسه ای با حضور رئیس جمهور ازبکستان و بخش های ذیربط جهت اجرایی نمودن مرحله ای این طرح تا 2023 برگزار گردید.

بررسی وظایف و اولویت های اصلاح سیستم فعالیت اقتصادی خارجی با حضور رئیس جمهور ازبکستان؛

اصلاح فعالیت سازمان‌های گمرکی، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی، جذب کارشناسان خارجی جهت تدوین قانون جدید گمرک و تکمیل ساختار ان،آموزش اصول استفاده از سموم شیمایی به کشاورزان توسط کارشناسان قرنطینه،ضرورت رفع مبادله غیرقانونی کالا و فساد اداری از طریق کاهش نیروی انسانی و کاربرد فناوری‌های دیجیتال، نظارت الکترونیکی کالاهای وارداتی، تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز با ایجاد پست های نظارتی الکترونیکی از اهم مسائل مطرح شده در این جلسه بودند.

برگزاری جلسه بررسی وظایف اولویت دار حوزه نفت و گاز با حضور رئیس جمهور؛

اصلاحات گسترده در حوزه نفت و گاز این کشور از جمله مدیریت شرکت ازبک نفت گاز، ضرورت افزایش راندمان صنایع نفت وگاز از طریق جذب کارشناسان خارجی برای مدیریت آنها، افزایش 4 میلیارد متر مکعبی گاز در سال جدید نسبت به سال 2019، احداث و مدرن سازی واحدهای تولید پروپان و بوتان، نصب 2 میلیون پانصد هزار کنتور دیجیتالی برای مصرف کنندگان گاز تا پایان جولای 2020 از اهم موضوعات مطرح شده هستند.

لغو 84 مزیت مالیاتی ازبکستان از ابتدای سال 2020؛

مرحله جدید سیستم مالیاتی ازبکستان بر اساس دستور رئیس جمهور این کشور در 29 ژوئن سال 2018 آغاز شده است. در اثر اجرای مرحله به مرحله اصلاحات مالیاتی از ابتدای سال 2019، میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی از 14 درصد به 12 درصد، میزان مالیات بر املاک از 5 درصد به 2 درصد، میزان مالیات واحد از 5 درصد به 4 درصد و میزان پرداخت واحد اجتماعی از 15 درصد به 12 درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس دستور  رئیس جمهور ازبکستان ارائه مزایای مالیاتی و گمرکی از جمله مالیات ارزش افزوده در بخش کشاورزی، ساختمان، واردات، بازرگانی و سایر رشته‌ها و همچنین مزیت های انفرادی در حوزه خودروسازی لغو شدند.   

واگذاری بررسی موضوع عضویت ازبکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مجلس این کشور؛

نخست وزیر ازبکستان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که مسئله مهاجران کاری و لغو هزینه مجوز آنها یکی از مهمترین دلایل بررسی موضوع ورود این کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشد؛ هر یک از 2.2 میلیون نفر شهروند ما که در روسیه کار می‌کنند ماهی 100 دلار بابت مجوز فعالیت در آن کشور پرداخت می‌کنند که در صورت عضویت در اتحادیة مذکور لغو شده و حدود 2 میلیارد دلار در سال در اختیار خود آن مهاجرین خواهد ماند. عبدالله عارف اف با بیان این که بعضی‌ها با ورود کشور به اتحادیة مذکور مخالفند گفت: آنها می‌گویند که ما در صورت ورود به آن استقلال خود را از دست خواهیم داد. ولی استقلال خود را به کی خواهیم داد؟ کسی سؤال نمی‌کند که از دست رفتن استقلال در چه چیز ظاهر خواهد گردید یا به چه صورت انجام خواهد پذیرفت؟ دولت این موضوع را به مجلس محول خواهد کرد تا مجلس آن را بررسی کند.

احتمال تغییر زمان برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در تاشکند به پاییز سال جاری؛

این همایش بین المللی سرمایه گذاری در تاشکند  قرار بود در تاریخ 15 و 16 اسفند در شهر تاشکند برگزار گردد. عدم استقبال مورد نظر طرف ازبکی و همچنین شیوع ویروس کرونا از علل  تعویق احتمالی این همایش ذکر شده است.  آقای عزیز عبدالحکیم اف، معاون نخست وزیر جمهوری ازبکستان و رئیس کمیته دولتی توسعه توریسم ازبکستان در مصاحبه با خبرنگار «پادرابنا.اوز» انتقال زمان برگزاری  همایش سرمایه گذاری را تکذیب نکرد و گفت که در این خصوص ابلاغیه رسمی تهیه می‌شود.

همکاری‌های خارجی ازبکستان در حوزه انرژی:

- شرکت لوک اویل روسیه با سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری طی سال های گذشته بعنوان بزرگترین سرمایه گذار خارجی در حوزه نفت و گاز ازبکستان تبدیل شده است. درآمد کل ازبکستان از فروش گاز استخراج شده از طرف این شرکت بیش از 4 میلیارد دلار اعلام شده است.

- سفیر بریتانیا در تاشکند با وزیر انرژی ازبکستان  با هدف بررسی امکان امور اکتشافاتی در بلوک های سرمایه گذاری اوست یورت ازبکستان توسط شرکت BP بریتانیا و شرکت سوکار جمهوری آذربایجان دیدار صورت گرفت ؛ یادداشت تفاهم همکاری بین طرفین در ماه مه سال 2018 امضا شده است.

- ملاقات رئیس شرکت عربستانی ACWA Power با وزیر دارایی و انرژی ازبکستان؛ شرکت ACWA Power عربستان سعودی در 26 سپتامبر سال 2019 با وزارت انرژی ازبکستان موافقتنامه احداث توربین بخار و گازی با ظرفیت 1300 تا 1500 مگاوات و نیروگاه بادی با ظرفیت 500 مگاوات را با وزارت انرژی ازبکستان امضا نموده است.

بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان، نیاز این کشور به برق در سال 2030 به 117 میلیارد کیلوات درساعت خواهد رسید. در حال حاضر 64 میلیارد کیلوات درساعت برق تولید می‌شود. ازبکستان در تلاش است که افزایش حجم نیروی برق را با توسعه انرژی هسته ای و منابع انرژِی تجدیدپذیر تأمین نماید.

سفر وزیر خارجه و تجارت مجارستان به ازبکستان؛

در تاریخ 29 بهمن 1398 وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان در راس هیاتی اقتصادی و تجاری جهت برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به ازبکستان سفر نمودند. در چارچوب این سفر آقای پیتر سینیارتو(Péter Szijjártó) با رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی و دیگر مقامات ازبکستانی ملاقات کردند. در حاشیه این سفر نیز همایش مشترک تجاری دو کشور با حضور نمایندگان بیش از 30 شرکت مجارستانی در زمینه‌های فناوری‌های اطلاعات، ساختمان، ماشین سازی، کشاورزی، صنایع غذایی و سبک و غیره و همچنین بیش از 50 شرکت ازبکستانی و در پایان امضای موافقتنامة همکاری در توسعة روابط اقتصادی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی بین اتاق بازرگانی و صنایع شهر تاشکند و اتاق بازرگانی و صنایع شهر بوداپست برگزار گردید.

اعلام چند شاخص اقتصادی ازبکستان :

- تعداد استفاده کنندگان اینترنت در ازبکستان به 22 میلیون نفر رسیده است از این میزان، تعداد 19 میلیون نفر از اینترنت اپراتورهای تلفن همراه استفاده می‌کنند.

- افزایش جمعیت ازبکستان به 34 میلیون نفر ؛ 17 میلیون 93 هزار مرد و 16 میلیون 909 هزار زن هستند. میزان موالید 127 هزار و میزان مرگ و میر29 هزار در سال می‌باشند.

- بنابر اطلاعات کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، این کشور در سال 2019 به میزان 4.9 میلیارد دلار  صادرات طلا داشته است. سهم طلا در صادرات ازبکستان 27.5 است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما