معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۲۸- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۳۱۵

تلاش انگلستان در ورود به بازارهای جدید با بهره گیری از شرکتهای ترک پس از برگزیت

تلاش بخش خصوصی انگلستان برای دستیابی به بازارهای جدید در کشورهای مختلف پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و بهره گیری از شرکتهای ترک در دستیابی و نفوذ هر چه بیشتر در بازارهای آسیای مرکزی ، شمال آفریقا و روسیه در دستور کار شرکت های انگلیسی قرار دارد .

کریس گانت Chris Gaunt رئیس انجمن اتاق بازرگانی انگلستان در ترکیه ( BCCT ) در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی گفت که روابط بین انگلستان و ترکیه روز به روز در حال تقویت است و دیپلماتهای این کشور در آنکارا ، مسئولان آژانس تجارت بین المللی انگلستان ، وزارت تجارت ترکیه و وزارتخانه‌های ذیربط  این کشور همکاریهای خوبی در توسعه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دارند . 

گانت ،  خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را فرصت خوبی برای گسترش و توسعه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود : ترکیه و به ویژه شهراستانبول در آینده نه چندان دور مرکز شبکه تجارت اروپای شرقی و آسیای میانه ( EECAN ) خواهد شد که شامل 14 کشور ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، بلاروس ، گرجستان ، ارمنستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، مغولستان ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و اوکراین است . 

وی در ادامه مصاحبه خود با آناتولی اعلام کرد که این انجمن برای ایجاد ارتباط شرکتهای ترک و انگیسی با مخاطبان خود در این 14 کشور فعالیت خواهد کرد  و همچنین به حضور شرکتهای ترک در کشورهای آسیای میانه ، شمال آفریقا و روسیه اشاره کرد و آن را فرصتی مناسب برای شرکتهای انگلیسی در انجام پروژه‌های مشترک در آن کشورها دانست .

 کریس گانت از دنیای کسب و کار در ترکیه به عنوان بازاری با رشد و توسعه سریع یاد کرد  وافزود : این کشور فرصت خوبی برای سرمایه گذاران و صادر کنندگان انگلیسی به شمار می آید  که می‌شود نتایج آن را در همکاریهای طولانی مدت مشاهده کرد . 

 ترکیه به خاطر داشتن موقعیت ژئواستراتژیک همواره درگیر برخی موارد و مسائل منطقه ای خواهد بود اما نباید فراموش کرد که ترکیه نقشی موثر و جهانی در دنیای کار دارد .

رئیس انجمن اتاق بازرگانی انگلستان در ترکیه با اشاره به خروج این کشور از اتحادیه اروپا ، از این رویداد به عنوان فرصتی مناسب برای کشورش یاد کرد و افزود برگزیت سبب خواهد شد تا انگلستان بتواند با سایر کشورهای جهان نسبت به عقد توافقنامه‌های تجارت آزاد اقدام نماید . 

گانت در ادامه سخنان خود گفت  که ساختار اتحادیه اروپا نیز پس از خروج انگلستان در نیمه دوم قرن بیست و یکم مجددا بازسازی خواهد شد و شکل جدیدی به خود خواهد گرفت . وی افزود ،  سازمانهای بین المللی و جهانی نیزدر شرایط کنونی نیاز دارند که ساختار خود را مجددا مورد بازبینی قرار دهند ، حتی سازمان ملل و ناتو نیز بایستی در ساختار خود تجدید نظر نمایند چرا که این گونه ساختارها در شرایط آن روز و بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم  شکل گرفتند ولی نباید فراموش کرد که دنیا ی کنونی دیگر دنیای آن زمان نیست.

دولت انگلستان قرار است طی مراسمی در آینده نزدیک با اهداء نشان پادشاهی  به کریس گانت از وی به خاطرفعالیتها و تلاشهایش  در توسعه مناسبات تجاری انگلستان با دنیای خارج قدردانی نماید .

  تشکیل انجمن اتاق بازرگانی انگلستان در ترکیه جهت توسعه و گسترش شبکه تجاری شرکتهای انگلیسی با دنیای کسب و کار در ترکیه می‌تواند مدل مناسبی برای تشکیل چنین ساختاری از سوی سایر دولت ها در این کشور باشد که در عین حال بتواند  فضای مناسبی برای گسترش فعالیتهای تجاری بین دو کشور را فراهم آورد . 

استانبول به عنوان پایتخت اقتصادی ترکیه همواره نقش بسیار موثر و سازنده ای در توسعه مناسبات اقتصادی این کشور با کشورهای مختلف داشته  و این مورد سبب شده است تا  بسیاری از سازمانها و تشکلات اقتصادی و مالی بین المللی نسبت به گشایش دفاتر خود در این شهر اقدام نموده  و از ظرفیتها و فرصتهای ناشی از آن در دسترسی به اهداف تجاری ، سیاسی و حتی تشکیل لابی‌های مورد نظر بهره مند گردند.

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما