معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۹- ۰۸:۳۵ - مشاهده: ۳۵۳

اخبار اقتصادی ترکیه (هفته دوم بهمن 1398)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در در هفته دوم بهمن ماه 1398 به شرح ذیل می‌باشد؛

سفر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به سه کشور آفریقایی

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی یک سفر رسمی‌به سه کشور الجزایر، گامبیا و سنگال سفر کرد. وی در سفر به الجزایر در همایش تجاری کارآفرینان ترک – الجزایری شرکت و طی سخنانی گفت،  حجم روابط تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی طی هجده سال اخیر با 381 درصد افزایش به 26 میلیارد دلار رسیده و طی سالهای آینده شاهد گسترش بیشتر همکاریهای ترکیه با کشورهای آفریقایی خواهیم شد. وی هدف ترکیه را دست یابی به حجم روابط تجاری 50 میلیارد دلاری با کشورهای آفریقایی عنوان کرد و افزود، سرمایه گذاریهای ترکیه در آفریقال ادامه دارد و ارزش سرمایه گذاری‌های صورت گرفته شده در کشورهای آفریقایی بیش از 6 میلیارد دلار است. اردوغان همچنین به افزایش تعداد شوراهای همکاری میان ترکیه با کشورهای آفریقایی اشاره کرد و گفت، در سال 2015 بالغ بر 30 شورای همکاری میان ترکیه با کشورهای آفریقایی وجود داشت اما در سال 2019 این رقم به 45 عدد افزایش یافت که این نشانگر توسعه روابط ترکیه با کشورهای آفریقایی است. تعداد پروازها میان ترکیه و کشورهای آفریقایی روز به روز در حال افزایش است. هم اینک از استانبول امکان سفر به 52 نقطه از 38 کشور آفریقایی فراهم است.

اردوغان در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت روابط استراتزیک با الجزایر گفت، الجزایر دروازه ورود ترکیه به مراکش و آفریقا است.وی افزود، قصد داریم تا سومین نشست شورای همکاری ترکیه – الجزایر را با هماهنگی وزارت تجارت و شورای روابط اقتصاد خارجی (دئیک)، در استانبول برگزار نمائیم.

اردوغان همچنین با اشاره به سطح روابط تجاری میان ترکیه و الجزایر گفت، در این سفر با آقای رئیس جمهور برای افزایش حجم روابط تجاری میان دو کشور به 5 میلیارد دلار تاکید کردیم. علاوه براین با امضای یک بیانیه مشترک اقدام به تشکیل شورای عالی همکاری بین دوکشور نمودیم. براساس این بیانیه در نظر است که شورای عالی همکاری یکسال در ترکیه و یک سال در الجزایر تشکیل جلسه دهد.

اردوغان همچنین به فعالیت شرکتهای پیمانکاری ترکیه در الجزایر اشاره کرد و گفت، ارزش قراردادهای شرکتهای پیمانکاری ترکیه در الجزایر بالغ بر 16.1 میلیارد دلار و تعداد پروژه‌ها نیز 377 عدد می‌باشد. همچنین بیش از یک هزار شرکت ترک در الجزایر فعال هستند و ارزش سرمایه گذاری این شرکت ها 3.5 میلیارد دلار است و این نیز امکان ایجاد اشتغال برای دهها هزار الجزایری را فراهم کرده است. اردوغان همچنین  ضمن اشاره به توانمندی‌های ترکیه طی سالهای اخیر در حوزه صنایع دفاعی، خواستار توسعه روابط میان دو کشور در این حوزه شد.

حجم روابط تجاری ترکیه - الجزایر

 

2019 (11 ماه)

2018

صادرات ترکیه به الجزایر

1.738 میلیارد دلار

2.031 میلیارد دلار

واردات ترکیه از الجزایر

656 میلیون دلار

1.138 میلیارد دلار

حجم روابط تجاری دو کشور

2.394 میلیارد دلار

3.169 میلیارد دلار

 

اردوغان بعد از سفر به الجزایر وارد کشور گامبیا شد. اردوغان در این سفر ضمن اشاره به حجم روابط تجاری دو کشور گفت، در سال 2020 حجم روابط تجاری دو کشور به 50 میلیون دلار رسیده که باید برای افزایش آن تلاش مضاعفی نمائیم. وی در ادامه ضمن اشاره به حضور سرمایه گذاران ترکیه ای در آفریقا گفت، سرمایه گذاران ترکیه ای علاوه بر فروش کالا به آفریقا در صدد سرمایه گذاری در پروژه‌هایی هستند که بتواند در ایجاد اشتغال و افزایش رفاه این قاره نقش بسرایی داشته باشد. 

حجم روابط تجاری ترکیه - گامبیا

 

2019 (11 ماه)

2018

صادرات ترکیه به گامبیا

47 میلیون دلار

45.5 میلیون دلار

واردات ترکیه از گامبیا

1.4 میلیون دلار

0

حجم روابط تجاری دو کشور

48.5 میلیون دلار

45.5 میلیون دلار

 

اردوغان و هیات همراه بعد از گامبیا به کشور سنگال سفر کردند. اردوغان در این سفر  بعد از دیدار با رئیس جمهور سنگال گفت، در سال 2018 هدف 400 میلیون دلاری را در روابط تجاری دو کشور تعین کردیم و خوشبختانه با اهتمام تجار و بازرگانان دو کشور در همان سال موفق به تحقق این هدف شدیم. وی بر ضرورت توسعه پیش از پیش روابط تجاری میان دو کشور تاکید کرد. وی از آمادگی بازرگانان ترکیه ای برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری بیشتر در سنگال خبر داد.

در این سفر هفت موافقتنامه در زمینه‌های همکاریهای دفاعی، افتتاح موسسه فرهنگی یونس امره، همکاریهای آموزشی، مبارزه با بلایای طبیعی، همکاریهای ورزشی، موضوع اقلیت های  و همکاریهای آرشیوی به امضای طرفین رسید.

حجم روابط تجاری ترکیه - سنگال

 

2019 (11 ماه)

2018

صادرات ترکیه به سنگال

282 میلیون دلار

389 میلیون دلار

واردات ترکیه از سنگال

10 میلیون دلار

12.5 میلیون دلار

حجم روابط تجاری دو کشور

293 میلیون دلار

401.5 میلیون دلار

 

اردوغان را در این سفر مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، حلوصی آکار وزیر دفاع، مصطفی وارناک وزیر صنایع و تکنولوژی، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری و فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری همراهی کردند.

وب سایت خبرها-برنامه حمایت های دولت ترکیه از مردم زلزله زده این کشور

اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از وقوع زلزله 6.8 ریشتری در شهر الازیق این کشور، اقدامات حمایت دولت از زلزله زدگان را اعلام کرد. بر اساس این گزارش به آن دسته از افرادی که خانه‌های آنان در اثر وقوع زلزله تخریب شده است 30 هزار لیر بابت اسباب و اثاثیه و 11 هزار لیر بابت کرایه خانه مجموعا 41 هزار لیر کمک صورت خواهد گرفت. این رقم برای روستاها 16 هزار لیر می‌باشد.

همچنین مقرر گردید تا دولت در اسرع وقت برای اسکان موقت زلزله زدگان اقدام به تاسیس مرکز اسکان موقت  برای یک هزار نفر(کانتینر) با تمامی زیرساخت های لازم مبادرت ورزد. با توجه به فصل سرما، دولت اقدام به توزیع 30 هزار تن ذغال سنگ میان زلزله زدگان را آغاز کرده است.

بازپرداخت بدهی شرکت ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط شهرهای زلزله زده  به بانک ها و سایر نهادهای دولتی نیز برای مدت یک سال به تعویق افتاد. همچنین دولت در جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط مناطق زلزله زده مبلغ یکصد هزار لیر با بهره صفر درصد و با بازپرداخت دو ساله که اولین قسط پرداختی یک سال بعد از تاریخ دریافت وام خواهد بود، اختصاص داده است. وزارت دارایی و خزانه داری نیز پرداخت بدهی مالیاتی مردم مناطق زلزله زده را به مدت سه ماه به تعویق انداخت.

علاوه بر اسکان زلزله زدگان در استادیوم های ورزشی سرپوشیده، وزارت حمل و نقل نیز بمنظور اسکان موقت زلزله زدگان در فصل سرما، قطارهای خود را به شهر الازیق اعزام کرده تا مردم زلزله زده در واگن قطارها اسکان یابند.

حجم کمکهای مردمی نیز که از طریق رسانه ای سمعی و بصری صورت می‌گیرد از مرز 73 میلیون لیر ترک گذشته است.

خبرترک-درآمد 34.5 میلیارد دلاری ترکیه از گردشگری در سال 2019

براساس اعلام منابع رسمی در سال 2019 بالغ بر 51.7 میلیون گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده اند.  میزان در آمد ترکیه از محل گردشگری در سال 2019 بالغ بر 34.5 میلیارد دلار اعلام شده است. بر پایه این گزارش، بیشترین گردشگران خارجی که طی سال 2019 به ترکیه سفر کرده اند، متعلق به کشور روسیه 7 میلیون و 17 هزار نفر، آلمان 5 میلیون و 27 هزار نفر، بلغارستان 2 میلیون و 713 هزار نفر بوده است. مقصد گردشگران خارجی در ترکیه به ترتیب شهرهای استان‌های استانبول 14 میلیون و 906 هزار نفر، آنتالیا 14 میلیون و 650 هزار نفر، ادیرنه 4 میلیون و 348 هزار نفر، موغلا 3 میلیون و 221 هزار نفر و آرتوین 2 میلیون و 292 هزار نفر بوده است.

صباح-صادرات 2.5 میلیارد دلاری فرش ترکیه در سال 2019

رئیس شورای تولید فرش ترکیه خبر از افزایش صادرات فرش این کشور در سال 2019 داد و گفت، ترکیه در سال 2019 موفق به صادرات 2.5 میلیارد دلار فرش به 181 کشور دنیا شده است. وی افزود، هدف ما افزایش صادرات فرش به سه میلیارد دلار در سال 2020 می‌باشد. با سیاست‌های قیمت گذاری مشترک می‌توانیم در بازارهای جهانی قوی‌تر عمل نمائیم.

استار-صادرات عسل ترکیه به 45 کشور دنیا

بر اساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، این کشور در سال 2019 بالغ بر 5 هزار و 548 تن عسل طبیعی به ارزش  24.8 میلیون دلار به 45 کشور دنیا صادر کرده است. بیشترین عسل های ترکیه به کشورهای آلمان8.8 میلیون دلار، آمریکا 4.3 میلیون دلار، عربستان سعودی 3.9 میلیون دلار و کویت 1.5 میلیون دلار صورت گرفته است.

وب سایت سازمان آمار –افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده

 براساس اعلام سازمان آمارترکیه، شاخص اعتماد مصرف کنندگان در این کشور در ماه ژانویه 2020 در مقایسه با ماه قبل (دسامبر 2019) با  0.6 درصد افزایش به 97.1 واحد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما