معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۱۴- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۸۹۲

خط لوله انتقال گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا ( ترک استریم )

خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا ازطریق ترکیه موسوم به ‘’جریان ترک ‘’( ترک استریم ) پس از گذشت 1.5 سال از شروع ساخت آن آماده تزریق گاز و بهره برداری شد . اولین خط لوله در این پروژه به شبکه گاز ترکیه وصل شده وشرکت بوتاش BOTAŞ مدیریت و بهره برداری آن را بر عهده خواهد گرفت ، دومین خط لوله نیز که انتقال گاز روسیه از ترکیه تا مرز اروپا را برعهده خواهد داشت توسط شرکتی مشترک از سوی شرکت بوتاش ترکیه و گازپروم روسیه به نام شرکت سهامی عام " جریان آبی " مدیریت و بهره برداری خواهد شد .

این خط لوله یکی از گام های مهم ترکیه در تامین امنیت انرژی این کشور محسوب میشود که به مرحله بهره برداری رسیده است .

با اتمام مراحل ساخت پروژه ، تزریق گاز به ترمینال آناپا Anapa در طرف روسیه و ترمینال کی کوی kıyıköy در طرف ترکیه انجام شده و این ترمینال ها آماده هستند تا گاز روسیه را به ترکیه و اروپا منتقل کنند .

میزان نیاز ترکیه به گاز در سال 2018 میلادی 48 میلیارد متر مکعب بوده و خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه خواهد توانست 25 درصد از میزان گاز مصرفی این کشور را تامین نموده و سوخت 7.5 میلیون واحد مسکونی را فراهم سازد.

شرکت بوتاش با ایجاد شبکه‌های توزیع گاز در مناطق مختلف ترکیه به توزیع گاز روسیه در ترکیه خواهد پرداخت .

مراسم افتتاح , بهره برداری از پروژه جریان ترک قرار است در تاریخ 8 ژانویه 2020 با حضور اردوغان و پوتین در استانبول برگزار گردد که با آغاز فعالیت این پروژه ، ترکیه علاوه بر تامین بخشی از گاز مورد نیاز خود میتواند از یک سو به پل تامین انرژی به اروپا تبدیل شده و از سوی دیگر در بازارهای انرژی موقعیت استراتژیک خود را تقویت نماید .

خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا هم اکنون دارای 100 میلیون متر مکعب گاز میباشد.

مرحله دوم بهره برداری ازخط لوله جریان آبی ، انتقال گاز روسیه به اروپا خواهد بود که برای ترکیه درآمدی نیز بدنبال خواهد داشت ، این کشور توانسته است تمامی مراحل ساخت خطوط انتقال گاز را در خاک خود به پایان برساند و بلغارستان در صورت آمادگی خواهد توانست گاز روسیه را از طریق ترکیه به اروپا منتقل نماید .

سخنگوی پروژه ترک استریم ( جریان ترک ) در انتقال گاز روسیه به ترکیه عنوان کرد که این پروژه جایگزین بسیار مناسبی برای تامین گاز مورد نیاز شهرهای مهمی چون استانبول ، بورسا و ادیرنه در ترکیه بوده و نگرانی در خصوص تاثیر تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بر فعالیت این پروژه وجود ندارد .
پروژه جریان ترک که در ماه جون سال 2018 میلادی آغاز شد دارای دو خط لوله انتقال گاز است که هر یک از آنها ظرفیتی معادل 15.75 میلیارد متر مکعب انتقال گاز در سال را دارند .

اولین خط لوله در این پروژه به شبکه گاز ترکیه وصل شده وشرکت بوتاش BOTAŞ مدیریت و بهره برداری آن را بر عهده خواهد گرفت ، دومین خط لوله نیز که انتقال گاز روسیه از ترکیه تا مرز اروپا را برعهده خواهد داشت توسط شرکتی مشترک از سوی شرکت بوتاش ترکیه و گازپروم روسیه به نام شرکت سهامی عام  " جریان آبی " مدیریت و بهره برداری خواهد شد .

خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا دارای ظرفیت حمل سالیانه 31.5 میلیارد متر مکعب گاز میباشد .

طول دو خط لوله انتقال گاز از روسیه تا ترکیه که از زیر بستر دریای سیاه به ترکیه کشیده شده است 1870 کیلومتر است .

ترمینال گازی کی کوی Kıyıköy در طرف ترکیه دارای ظرفیت بهره برداری 6.5 میلیون متر مکعب گاز در ساعت میباشد.

منبع :

سایت خبری حریت

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما