معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۲۷- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۵۷۳

گشایش دفتر آژانس حمایت و تشویق از صادرات مجارستان در روسیه

در جریان سفر آقای پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به مسکو در تاریخ 22 آذر 1398 ، دفتر آژانس حمایت و تشویق صادرات مجارستان موسوم به HEPA را افتتاح کرد. در این مراسم آقای سیارتو هدف از گشایش این دفتر را کمک به موفقیت تجار و بازرگانان مجاری و همچنین افزایش همکاری تجاری با روسیه همانند تعدادی از سایر کشورهای مهم اروپای غربی عنوان کرد. مجارستان علیرغم برخی از مخالفت های سیاسی داخلی و انتقاد برخی کشورهای اروپای غربی، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه را بعنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی و همچنین وارداتی ( از نظر انرژی ) مورد توجه قرار داده است. آژانس حمایت وتشویق صادرات مجارستان (HEPA) تاکنون 5 دفتر در شهر های توکیو، شانگهای، استانبول، بلگراد و مسکو با هدف تقویت همکاری تجاری و افزایش کالای صادراتی مجارستان ایجاد کرده است.

آقای پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در خصوص روابط میان کشورهای اروپای غربی و مسکو با وجود شرایط تحریم روسیه تصریح کرد: " در طول سال گذشته حجم مبادلات تجاری برخی از کشورهای عضو گروه G7 با روسیه از جمله آلمان 56 درصد، فرانسه، 40 درصد ، ایتالیا 37 درصد رشد داشته است.حجم مبادلات تجاری روسیه و آلمان در سال 2018 میلادی بالای 60 میلیارد دلار بوده است " .
در ادامه آقای سیارتو در خصوص میزان همکاری اقتصادی و حجم مبادلات تجاری مجارستان با روسیه اظهار داشت: " حجم مبادلات تجاری دو کشور قبل از اعمال تحریم علیه روسیه و در سال 2014 میلادی 10 میلیارد دلار بوده است اما بعد از اعمال تحریم و در سال گذشته میلادی به 6.4 میلیارد دلار رسیده که در نتیجه افزایش مبادلات تجاری بین سال های 2017 و 2018 میلادی می‌باشد که در مقایسه با سال های قبل 17 درصد رشد داشته است . اگر ما در بازار حضور نداشته باشیم پس نمی‌توانیم به فعالیت تجار مجاری کمک کنیم و نباید انتظار توفیق بیشتر در بخش بازرگانی داشته باشیم . لذا افتتاح دفتر آژانس حمایت از صادرات به موازات ایجاد دفتر اگزیم بانک در مسکو در جهت حمایت از موفقیت تجار مجارستانی صورت می‌گیرد. وی در مورد اگزیم بانک افزود: این بانک 495 میلیون دلار اعتبار برای حمایت از تجار مجاری در روسیه اختصاص داده است " .

در حالیکه کشورهای مهم اروپای غربی بطور مداوم درحال گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با روسیه اند، در این میان مجارستان از زمان شروع تحریم ها علیه روسیه تا کنون فرصت صادراتی به ارزش حدود 8 میلیارد دلار را ازدست داده ولی در طول 5 سال گذشته صادرات مجارستان به مسکو دارای رکورد خوبی شده است( روسیه در گذشته دومین شریک تجاری مجارستان بوده است) . اتخاذ استراتژی صادرات مجارستان در طی سال های اخیر از طریق ایجاد اعتبار توسط اگزیم بانک و همچنین دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر بخش کشاورزی، صنعت غذایی، تولید غذای دامی، صنعت لبنیات، صنعت دارویی و تولید تجهیزات پزشکی جراحی، موجب شده تا دستاوردهای خوبی به دست آید.
در بخش صادرات دارویی، مجارستان جزو ده کشور اول صادر کننده دارو به روسیه محسوب می‌گردد.ارزش صادرات دارو به مسکو در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار بوده است. در سال گذشته میلادی ،20 درصد حبوبات و 42 درصد از غلات روسیه از مجارستان وارد شده است.صادرات صنایع دریائی یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری دوکشور است.

مجارستان در طی سال های اخیر برای همکاری با روسیه در حوزه انرژی تاکید ورزیده و در ملاقات های سران دو کشور نیز توسعه همکاری در سایر حوزه‌ها نظیر توسعه نیروگاه اتمی‌پاکس، همکاری بانکی ، افزایش حجم مبادلات تجاری مورد تاکید قرار گرفته است.
براساس اعلام مرکز رسمی آمار مجارستان حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2018 میلادی 6.444.978.306 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان  5.494.033.657 حدود یک میلیارد دلار رشد داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما