معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

شکل گیری محور جدید همکاری های اقتصادی مجارستان با روسیه و ترکیه

حزب سیاسی حاکم فیدس مجارستان با کسب مجدد قدرت در سال 2010 میلادی وتشکیل دولت ، اولویت اصلی خود را بهبود اقتصاد و وضعیت کار و اشتغال از طریق مشارکت و جذب سرمایه گذاری خارجی تعریف و بر این اساس بتدریج بسترهای قانونی لازم برای حضور شرکت ها جهت سرمایه گذاری بویژه در واحدهای صنعتی را فراهم ساخت. بنابراین میتوان گفت اولویت اصلی در سیاست خارجی مجارستان ، توسعه مناسبات اقتصادی با طرف های خارجی در راستای حفظ و تداوم رشد اقتصادی و جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی است.

امضای موافقت نامه همکاری میان آژانس تشویق صادرات مجارستان (HEPA) و استارت آپ ها

از سال 2010 میلادی مجارستان در جهت توسعه و گسترش استارت آپ ها(شرکت های نوپا / نوآفرین ) در کشور توجه بیشتری نموده و از آن زمان تاکنون بطور متوسط سالانه 94 استارت آپ جدید در کشور شکل گرفت. حدود 80 درصد از این نوع شرکت ها در طی 10 سال اخیر ایجاد شده اند. درحال حاضر 1489 شرکت از جمله 1135 مورد آن استارت آپ های فعال و 354 مورد آن در بخش ارائه خدمات بوجود آمده اند.

گشایش دفتر آژانس حمایت و تشویق از صادرات مجارستان در روسیه

در جریان سفر آقای پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به مسکو در تاریخ 22 آذر 1398 ، دفتر آژانس حمایت و تشویق صادرات مجارستان موسوم به HEPA را افتتاح کرد. در این مراسم آقای سیارتو هدف از گشایش این دفتر را کمک به موفقیت تجار و بازرگانان مجاری و همچنین افزایش همکاری تجاری با روسیه همانند تعدادی از سایر کشورهای مهم اروپای غربی عنوان کرد. مجارستان علیرغم برخی از مخالفت های سیاسی داخلی و انتقاد برخی کشورهای اروپای غربی، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه را بعنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی و همچنین وارداتی ( از نظر انرژی ) مورد توجه قرار داده است. آژانس حمایت وتشویق صادرات مجارستان (HEPA) تاکنون 5 دفتر در شهر های توکیو، شانگهای، استانبول، بلگراد و مسکو با هدف تقویت همکاری تجاری و افزایش کالای صادراتی مجارستان ایجاد کرده است.