معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۲۵- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱۸

تولید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه ، صادرات ناتو را تهدید می‌کند

مجله آمریکاییBulletin of the Atomic Scientists گزارش مفصلی از پیشرفت ترکیه طی ده سال گذشته در زمینه ساخت هواپیماهای نظامی‌بدون سرنشین منتشر نمود.

در این گـزارش آمده: «ترکیه با صادرات این نـوع هواپیماها انحصار صادرات ناتـو را تهدیـد می‌کند. Bayraktar TB2 اولین هواپیمای بدون سرنشین تولیدی ترکیه ده سال قبل نخستین پرواز خود را از فرودگاه سینوب برفراز دریای سیاه انجام داد. برخی شواهد حاکی از این است که این هواپیمای نظامی‌بدون سرنشین و با حجم متوسط به ستون فقرات نیروی هوایی این کشور تبدیل خواهد شد».

در آن زمان، تولیدکنندگان داخلی هواپیماهای بدون سرنشین از یک سو با مشکلات فنی و از سوی دیگر با دیگر تولید کنندگان خارجی در حال رقابت بودند. اما بعد از گذشت ده سال، اوضاع کاملاً تغییر کرده و برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین آنکارا، به یک صنعت موفق که در حال صدور محصولاتش است تبدیل شده؛ نیروی نظامی ای  که صادرات ناتو را تهدید می‌کند.  جالبتر اینکه، برنامه موفق آنکارا نمونه ای است برای بسیاری از کشورها، که امیدوارند آن را مشابه سازی کنند.

به منظور کاهش وابستگی به سیستم های ساخته شده امریکا و اسرائیل، که بعنوان پایگاه اصلی تولید پهپاد شناخته می‌شوند، ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، توسعه صنعت بومی را در اولویت خود قرار داده. ده سال قبل، ترکیه شدیداً به هواپیماهای ساخت خارج وابسته بود؛ ارتش فقط تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین قدیمی Atomics Gnat 750s  امریکایی را که در 1995 خریداری کرده بود، و همچنین چند فروند هواپیمای Heron  ساخت اسرائیل را که در سال 2010 به دست آورده بود را در اختیار داشت.

اما، نظر به علاقه شدید آنکارا به افزایش توانمندی‌های تولیدی خود؛ در سال 2007 ترکیه، Bayraktar پهپاد شناسایی تولید داخلی را به نمایش گذاشت.

تلاش های ابتدایی تـرکیه، برای توسعه و تولید هواپیماهای بدون سرنشین داخلی، با سهولت همـراه نبـود. آنکارا در سال 2004 با شرکت صنایع هـوا فضای تـرکیه قـراردادی را بـرای توسعه  Anka ؛ پهپادی با برد متوسط، منعقد نمود. آنکا اولین پرواز خود را در 2010 انجام داد، ولی گفته می‌شود بعد از 15 دقیقه سقوط کرد.

از آنجا که ترکیه برروی پروژه بومی خود کار می‌کرد، برای خرید هواپیماهای ساخت خارج با مشکل مواجه شد. تلاش های آنکارا برای واردات هواپیمای «بریداتور» آمریکایی ناکام ماند، سپس به دلیل مخالفت کنگره، ترکیه نتوانستMQ-9  را نیز به دست آورد.

طی دو سال گذشته ترکیه برنامه (تولید و توسعه) هواپیمای بدون سرنشین خود را تقویت نمود. از اواخر سال 2017 تاکنون، اختصاص هواپیماهایBayrakdar TB2  به بخش نظامی‌بیش از دو برابر شده و از حدود 38 هواپیما به 94 فروند رسیده که تقریباً نیمی از آنها مسلح هستند. ناوگان هواپیماهای بدون خلبان Anka با حدود 30 فروند هواپیما به یکی از اصلی ترین ناوگان‌های هوایی ترکیه تبدیل شده است. در حال حاضر از دو نوع هواپیمای بدون خلبان، حداقل شش سازمان نظامی و امنیتی ترکیه یعنی نیروی زمینی، هوایی، دریایی، ژاندارمری، اطلاعات ملی و اداره کل امنیت ترکیه استفاده می نمایند.

در سالهای اخیر محققین و طراحان هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، دستاوردهای فنی مهمی را کسب نموده اند. در آگوست سال 2018، آنکا اولین حمله هوایی خود را با استفاده از ماهواره‌ها  انجام داد. همچنین آنکا در ماه دسامبر، اولین  پرواز با موتور تولید داخلی را انجام داد که خود گامی مهم بسوی ایجاد یک پایگاه تولید بومی‌پایدار است.

در سال 2019، Bayrakdar TP2 و Anka رکورد های مداومت پروازی قبلی خود را با ثبت بیش از 24 ساعت پرواز شکستند. "بایکار ماکینا" و "صنایع هوافضای ترکیه" (TAI)، تولیدکنندگان بزرگ پهپاد، دو نوع هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جدید به نام های Akinci و Aksungur را رونمایی نمودند.

با توجه به پیشرفت های حاصل شده در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین، عجیب نیست که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای حمایت از تولید و توسعه Bayrakdar TP2 پرداخت 105.5 میلیون دلار را تعهد نموده است.

ترکیه برای استقرار، ناوگان در حال ازدیاد هواپیماهای بدون سرنشین خود، به سرعت در حال ساخت شبکه ای از سایت های پهپادی پیشرفته در فرودگاه‌های جنوب شرق کشور و در امتداد مرز سوریه و همچنین در سواحل دریای اژه و مدیترانه است. آنکارا از سال 2018 در هفت فرودگاه برای این هواپیماها امکاناتی از قبیل آشیانه، پناهگاه و برج های مراقبت ایجاد و حداقل 9 پایگاه جهت هواپیماهای بدون خلبان را تاسیس نموده است.

با رشد پروژه تولید هواپیماهای بدون سرنشین، ترکیه به دنبال فرصتهایی است تا بتواند در بازار جهانی رقابتی هواپیماهای نظامی‌بدون سرنشین، جایگاهی را برای خود بدست آورد. ترکیه  Bayrakdar TP2  را به قطر و اوکراین صادر نموده و براساس گزارش ها، برای فروش آن به اندونزی و تونس مذاکراتی نیز در جریان است.

در لیبی نیز، هواپیماهای نظامی‌بدون سرنشین Bayrakdar TP2 ترکیه، توسط دولت وفاق ملی علیه نیروهای نظامی ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر موسوم به «ارتش ملی لیبی» مورد استفاده قرار گرفته است[1].

 منبع :

http://www.turkpress.co  

                                               

[1] - پایگاه اطلاعاتی « African Intelligence» در تاریخ 14 تیر گزارش داد؛ ترکیه به منظور حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، قصد دارد 8 فروند هواپیمای بدون سرنشین Bayrakdar TP2 را به این دولت تحویل دهد. (شبکه العالم)

                                                                                

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها