معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۸/۲۹- ۰۹:۳۱ - مشاهده: ۴۵۹

بندر رویس گسترش مداوم در رتبه بندی جهانی

بندر رویس ( Al-Ruwais Port) که هم اکنون مراحل توسعه ای خود را طی می نماید به عنوان یکی از مهمترین گلوگاه‌های ورود کالاهای وارداتی به قطر محسوب می‌شود و هدف از ایجاد آن نیز ارتقاء سطح مبادلات تجاری قطر با کشورهای همسایه بوده است. به گفته مقامات قطری، تقویت و توسعه این بندر با محوریت تسهیل هرچه بیشتر ارتباطات شرکت ها و بخش های خصوصی با کشورهای همسایه یکی از موضوعات مهم در دستور کار دولتمردان قطری می‌باشد.

در اواخر سال گذشته ، بندر تجاری رویس شاهد افتتاح مرحله دوم توسعه بود که شامل 156000 متر مربع فضای انباری (ذخیره سازی) می‌شود که نشان دهنده یک افزایش جدید ظرفیت در این  بندر به میزان سه برابر است  به طوری که امکان پذیرایی و صادرات حدود 20 هزار کانتینر در سال در مقایسه با سال های گذشته را فراهم می سازد. این بندر در حال حاضر شاهد اجرای مرحله سوم توسعه است که پس از یک سال و نیم به پایان خواهد رسید . هدف از توسعه این مرحله از بندر، تعمیق کانال ناوبری بندر رویس است تا به کمک آن استقبال از کشتی‌هایی با محموله‌های بیشتر در آن امکان پذیر گردد. در این بخش از توسعه ، سکوهای بازرسی تا پشت بازار بندر گسترش خواهد یافت به طوری که  دروازه‌های اصلی بندر، ورودی‌ها و خروجی‌های آن را شامل گردد و در نهایت امکان ارتقاء سطح رتبه بندی این بندر را از رتبه محلی به جهانی میسر خواهد ساخت .

شایان ذکر  می‌باشد کار توسعه در بندر رویس از سال 2014 آغاز شد که طرحی برای توسعه بندر در 3 مرحله و توسعه 6 اسکله برای استقبال از انواع کشتی‌ها و کالاهای تجاری به ویژه مصالح ساختمانی مانند  سیمان ، گچ ، آهن ، سنگ مرمر ، گرانیت و سایر مواد به اجرا در آمده است .  فازهای اول و دوم کاملاً تکمیل شده و مرحله سوم و پایانی نیز در حال تکمیل است که شامل گسترش و تعمیق اسکله‌ها به 10 متر ، همراه با گسترش حوضچه‌ها و اسکله‌ها برای رعایت استانداردهای بین المللی و ویژگی‌های لازم برای دریافت انواع کشتی‌های بزرگ تر است.

بندر  رویس شامل دو حوضچه برای کشتی‌ها است که هر حوضچه به یک نوع محموله اختصاص داده خواهد شد . حوضچه اول به پهلوگیری کشتی‌های سنتی و کوچک از کشورهای همسایه و حوضچه دوم به پهلوگیری کشتی‌های متوسطی اختصاص خواهد یافت که حامل محموله‌های سنگین مانند سنگ ، آهن، مصالح ساختمانی و سایر موارد سنگین می‌باشد. همچنین  بندر شامل 4 دروازه برای ورود ماشین‌ها و کامیون‌ها برای تسهیل در حمل و نقل کالا است . به منظور سرعت بخشیدن به گردش ترافیک در بندر، دفاتری به وزارتخانه‌ها و بخش های مختلفی که کارهای کنترل و نظارتی را در بندر انجام می دهند اختصاص داده شده است جایی که سازمان‌های مختلف دولتی فعالیت های کنترل و بازرسی و اعطای مجوز ورود کالاهای تجاری را دارند.

پیش بینی می‌شود که با اجرای مرحله سوم طرح توسعه بندر رویس، انتظارات شیخ نشین قطر  از این بندر را تا 10 سال آینده برآورده نماید این درحالی است که به موازات آن اجرای طرح توسعه زیرساخت ها در بخش ماهیگیری سنتی در این بندر نیز در جریان است به نحوی که افزایش 300 لنگرگاه برای کشتی‌های صیادی را شامل خواهد بود و انتظار می رود که تا سال 2020 ، ارایه کلیه خدمات شیلاتی به ماهیگیران و صیادان در این بندر امکان پذیر گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها