معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۲/۰۳- ۱۲:۱۲ - مشاهده: ۳۴۶

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتیوپی و اریتره

(24 الی 30 فروردین 1398)

 

  • امضای موافقت نامه وام 300 میلیون دلاری بین اتیوپی و کره جنوبی

اتیوپی و کره جنوبی موافقت نامه ترتیبات پرداخت وام 300 میلیون دلاری به آدیس آبابا را امضا کردند. این موافقت نامه معطوف به تامین مالی پروژه‌های دارای اولویت اتیوپی در دو سال مالی 2020-2019 می‌باشد. تاسیس 5 مرکز برتر علم و فناوری با همکاری دانشگاه آداما و نیز اجرای پروژه حمل و نقل سریع شهری آدیس آبابا از مهم ترین این پروژه‌ها می‌باشد.

  • امضای موافقت نامه وام 20 میلیون دلاری بین اتیوپی و بانک عربی توسعه اقتصادی در آفریقا

در حاشیه نشست بانک جهانی/ صندوق بین المللی پول در واشنگتن موافقت نامه وام به ارزش 20 میلیون دلار بین اتیوپی و بانک عربی توسعه اقتصادی آفریقا به امضا رسید. براساس اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی وام مورد اشاره برای فاینانس پروژه راهسازی دیلا-بوله- هارو که همزمان توسط صندوق توسعه بین المللی اوپک تامین مالی می‌شود، استفاده خواهد شد.

  • امضای نقشه راه همکاری‌های هسته ای بین اتیوپی و روسیه

دولت اتیوپی از امضای نقشه راه همکاری‌های هسته ای بین وزارت فناوری و نوآوری اتیوپی و شرکت انرژی هسته ای روسیه در حاشیه مجمع بین المللی ATOMEXPO در سوچی روسیه خبر داد. این ابتکار زمینه را برای بهره برداری اتیوپی از انرژی هسته ای به عنوان یک انرژی جایگزین تجدیدپذیر فراهم می سازد. به گفته وزیر فناوری اتیوپی این موافقت نامه همچنین بستر لازم برای استفاده از انرژی هسته ای را در بخش های کشاورزی، بهداشت و تولید این کشور فراهم می آورد. در ماه مارس یادداشت تفاهم همکاری‌های هسته ای بین دو کشور به امضا رسیده بود.

  • درآمد 2.5 میلیارد دلاری اتیوپی از بخش گردشگری طی 9 ماهه گذشته

وزارت توریسم و گردشگری اتیوپی اعلام کرد طی 9 ماه سال مالی 19/2018 موفق به کسب درآمد 2.5 میلیارد دلاری از بخش گردشگری شده است. در این بازه زمانی 505700 گردشگر از اماکن فرهنگی و تاریخی کشور بازدید کرده اند. لازم به یادآوری است اتیوپی در سال مالی 18/2017 موفق به کسب درآمد 3.5 میلیارد دلاری از محل جذب 934 هزار توریست شده بود.

  • درخواست دولت اتیوپی از مجامع بین المللی برای دریافت کمک های بشردوستانه

با تداوم قحطی و خشکسالی در اتیوپی و ادامه تاثیرات درگیری‌ها در کشور، دولت اتیوپی از جامعه بین المللی درخواست کمک 1.341 میلیارد دلاری برای کمک به آسیب دیدگان از این فجایع کرده است. در همین حال دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در این هفته اعلام کرد طرح کمک های بشردوستانه این نهاد در سال 2019  ارائه کمک های غذایی و غیر غذایی به 8.3 میلیون اتیوپیایی را در دستور کار خود دارد. دولت اتیوپی نیز اعلام کرده است مبلغ 346 میلیون دلار برای کمک به نیازمندان اختصاص داده است.

  • برنامه دولت اتیوپی برای استفاده از سیستم تبدیل ارزشناور

بانک مرکزی اتیوپی اعلام کرد در نظر دارد در بلند مدت سیستم تبدیل ارز شناور (بازار) را جایگزین سیستم تبدیل ارز ثابت کنونی نماید. براساس اعلام این بانک در آینده این عرضه و تقاضا خواهد بود که نرخ تبدیل ارز در کشور را تعیین خواهد کرد. هم اینک بانک مرکزی برای اجرای این پروژه مشورت با کارشناسان صندوق بین المللی پول را آغاز کرده است. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها