معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در خصوص لزوم متنوع سازی و استفاده از انرژی‌های سبز

رویکرد کشورهای جهان در استفاده از انرژی‌های سبز سبب کاهش میزان سرمایه‌گذاری و تقاضا برای استفاده از انرژی‌های فسیلی در جهان گردیده و پیش‌بینی شده که تا سال 2030 میزان درآمد کشورهای تولیدکننده انرژی فسیلی تا 75 درصد کاهش یابد.

یک رویکرد یکپارچه برای توسعه پایدار، تاب‌آوری ملی و اقدام برای مقابله با کووید19: مورد مطالعه ژاپن

مقاله پیش‌رو ضمن تاکید بر اصل توسعه پایدار و مقاومت ملی در جامعه جهانی، ارتباط این دو را با مقابله با بلایای طبیعی و بیماری‌های واگیردار بیان می‌کند. در ادامه ضمن بررسی کشور ژاپن با اطلاعات جمع‌آوری شده و اینکه کشور ژاپن از کشور‌های سرآمد در توسعه پایدار و مقاومت ملی می‌باشد از این اطلاعات نتیجه می‌گیرد که از دلایل موفقیت ژاپن در مواجهه با بیماری کووید 19 اهمیت دادن به توسعه پایدار و تاب‌آوری ملی می‌باشد . همه‌گیری COVID-19 منجر به سقوط اقتصادی شده است. برای محافظت از سلامت عمومی و تثبیت درآمد، دولت‌ها بسته‌های محرک مالی گسترده‌ای را اجرا کرده‌اند. این حمایت‌های مالی بسیار مهم است، هرچند این نگرانی وجود دارد که توسعه پایدار و انعطاف پذیر در شتاب برای حفظ درآمد و صنایع فدا شود. هدف از این مقاله بررسی این است که آیا پاسخ‌های دولت‌های ژاپن از نظر محرک‌های مالی، تاب‌آوری و پایداری طولانی مدت را در نظر می‌گیرد یا خیر. این مقاله مروری بر ادبیات مربوطه دانشگاهی و داده‌های موجود در دسترس عموم دولت‌ها و سازمان‌ها است. این تحقیق یک تحلیل سریع از اطلاعات ارائه شده توسط دولت ژاپن و سایر سازمانهای بین المللی است. با استفاده از مورد مطالعه ژاپن، این مقاله نشان می‌دهد که هم می‌توان از سلامت عمومی و خدمات ضروری محافظت کرد ، هم در عین حال انعطاف‌پذیری و پایداری را نیز ارتقا داد. این مقاله همچنین هشدار می‌دهد که عدم اقدام بر مبنای پایدار طولانی مدت باعث افزایش نابرابری، هزینه فرصت‌های بالاتر، تهدید  خطرات ناگهانی و عقب نشینی بیشتر از تفکر سیاره‌ای و جهانی شدن می‌شود.

جای خالی نفت ایران در بازار جهانی، موهبتی برای رشد تولید امریکا

سیاست‌های تحریمی و دیپلماسی ایالات‌متحده امریکا ارتباط ناگسستنی با انقلاب شیل¬های نفتی دارد.تبدیل‌شدن به تولیدکننده اصلی نفت بجای واردات آن، افزایش تولید نفت در جهان و کاهش ریسک‌های محتمل در نوسان قیمت نفت جهانی از دلایل اصلی اقتصادی بود که انقلاب نفتی شیل، سیاستمداران آمریکایی را وادار به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه بر دو کشور ایران و ونزوئلا نمود.