معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تحلیل نحوه بکار گیری منابع صندوق احیای اروپا

همه گیری کرونا همچنان وضعیتی اضطراری در بسیاری از کشورها به شمار می رود، اما برخی از کشورها نیز در حال تنظیم برنامه‌های خود برای بازسازی و احیای اقتصاد خود بعد از دوران کرونا می‌باشند. در اروپا نیز با تصویب بودجه 750 میلیارد یورویی صندوق احیای اروپا این برنامه‌ها آغاز شده است. برخی از کشورها برنامه‌های خود را تنظیم کرده اند و برخی دیگر در حال نهایی سازی خطوط اصلی برنامه‌های خود می‌باشند. در جدول زیر برنامه‌ها و سیاست های چهار کشور عضو اتحادیه از جمله ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان با دریافت کمک از صندوق احیای اتحادیه اروپایی و همچنین بریتانیا مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. در خصوص بریتانیا این نکته قابل توجه است که این کشور صرفا باید به اتکای توان مالی خود سیاست های احیای اقتصادی را به پیش برد. ایتالیا، فرانسه و اسپانیا برنامه‌های گسترده ای را در نظر گرفته اند. هر چند همچنان نیازمند تدوین جزییات بیشتری می‌باشند اما در خصوص بریتانیا و آلمان خطوط کلی برای برنامه‌های کوتاه و میان مدت ترسیم شده است. بسیاری از تصمیمات استراتژیک در خصوص موضوعاتی همچون سرمایه گذاری پایدار، نوآوری و تغییرات استراتژیک به زمان دیگری موکول شده است. بیشترین منابع و نقطه شروع به مناطق ضعیف اختصاص یافته است.

راهکارهای دولت ایتالیا برای جذب کمک های اتحادیه اروپایی

دولت ایتالیا برای جذب کمک های مصوب اتحادیه اروپایی که در قالب وام 209 میلیارد یوررویی کم بهره و کمک بلاعوض به خود اختصاص داده باید طرحهای قابل دفاع و عملیاتی ارایه نماید.

رقابت بانک ها و موسسات مالی ایتالیایی برای دریافت وام از بانک مرکزی اروپا

ویژگی یارانه‌ای وام‌های بانک مرکزی اروپا شرایطی را ایجاد کرده که بیش از 742 موسسه مالی و بانک طرح‌هایی به ارزش 1310 میلیارد یورو را برای استفاده از منابع بانک مرکزی اروپا ارائه نمایند .