معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۰- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۳۸۰
تعداد بازدید:380 10 آذر 1399 - 16:30
مقایسه طرح های کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا

تحلیل نحوه بکار گیری منابع صندوق احیای اروپا

همه گیری کرونا همچنان وضعیتی اضطراری در بسیاری از کشورها به شمار می رود، اما برخی از کشورها نیز در حال تنظیم برنامه‌های خود برای بازسازی و احیای اقتصاد خود بعد از دوران کرونا می‌باشند. در اروپا نیز با تصویب بودجه 750 میلیارد یورویی صندوق احیای اروپا این برنامه‌ها آغاز شده است. برخی از کشورها برنامه‌های خود را تنظیم کرده اند و برخی دیگر در حال نهایی سازی خطوط اصلی برنامه‌های خود می‌باشند. در جدول زیر برنامه‌ها و سیاست های چهار کشور عضو اتحادیه از جمله ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان با دریافت کمک از صندوق احیای اتحادیه اروپایی و همچنین بریتانیا مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. در خصوص بریتانیا این نکته قابل توجه است که این کشور صرفا باید به اتکای توان مالی خود سیاست های احیای اقتصادی را به پیش برد. ایتالیا، فرانسه و اسپانیا برنامه‌های گسترده ای را در نظر گرفته اند. هر چند همچنان نیازمند تدوین جزییات بیشتری می‌باشند اما در خصوص بریتانیا و آلمان خطوط کلی برای برنامه‌های کوتاه و میان مدت ترسیم شده است. بسیاری از تصمیمات استراتژیک در خصوص موضوعاتی همچون سرمایه گذاری پایدار، نوآوری و تغییرات استراتژیک به زمان دیگری موکول شده است. بیشترین منابع و نقطه شروع به مناطق ضعیف اختصاص یافته است.

ایتالیا طرح خود را با نام برنامه احیا و افزایش تاب آوری ملی و با بودجه 209 میلیارد یورویی تعریف کرده است. فرانسه با نام احیای مجدد با بودجه 100 میلیارد یورویی، آلمان با عنوان بسته مالی تا سقف 130 میلیارد یورویی، اسپانیا با عنوان برنامه احیاء، تحول و افزایش تاب آوری با بودجه 140 میلیارد یورویی و بریتانیا نیز با عنوان طرح اقتصاد زمستانی تا 100 میلیارد پوند برنامه‌های خود را طراحی نموده اند. در طرح های اروپایی همنوا با طرح نسل آینده EU  محوریت و اولویت با نوآوریهای دیجیتال و حمل و نقل سازگار با محیط زیست می‌باشد. در خصوص کاهش مالیات ها فرانسه بیشترین کاهش را داشته در حالیکه آلمان و بریتانیا بر بخش مصرف و رشد مصرف تاکید دارند. بر همین اساس کاهش مالیات بر ارزش افزوده و کمک به خانواده‌های کم درآمد را هدف گذاری کرده اند. در اسپانیا و ایتالیا حرکت به سوی اصلاحات ساختاری در مالیات بر درآمد و مدلهای اخذ مالیات ( بر مستغلات، شرکتها و مصرف)  می‌باشد. بخش تحقیقات و نوآوری در همه کشورها به عنوان محرک اصلی توسعه و رشد مورد توجه قرار گرفته است. بویژه این سرمایه گذاری در ایتالیا و اسپانیا به دنبال کاهش فاصله اقتصادی در این کشور ها می‌باشد.

در خصوص طرحهای محیط زیستی، ایتالیا در صدر سایر کشورها قرار دارد و بر توسعه اقتصاد سبز متمرکز شده است. اسپانیا و آلمان بر حمل و نقل الکتریکی و فرانسه  بر حمل و نقل هیدروژنی تمرکز دارند. بخش آموزش نیروی انسانی آسیب دیده از همه گیری نیز در برنامه همه کشورها قرار دارد. فرانسه، آلمان و بریتانیا بر استخدام نیروی کار و آموزش نیروی جوان تاکید دارند. در ایتالیا و اسپانیا بر سیاستهایی تمرکز کرده اند که کاهش نیروی کار و اخراجها را محدود کنند. در خصوص سیاست های خانوار، ایتالیا و اسپانیا به دنبال کاهش اختلاف جنسیتی هستند. در این دو کشور نرخ رشد جمعیت بسیار پایین است.

در خصوص سیاست های اقتصادی و سرمایه گذاری ایتالیا و اسپانیا و تا حدودی هم فرانسه تاکید بر سرمایه گذاری بخش عمومی‌برای حمایت از اقتصادی و افزایش مصرف دارند. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا همچنین خواستار سرمایه گذاری مستقیم مردم در شرکتهای مالی استراتژیک شده اند.

 نحوه به کارگیری منابع صندوق احیا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما