معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تولید و صادرات محصول تنباکوی زیمبابوه

آمارها حاکی از آن است که زیمبابوه بزرگترین تولید کننده تنباکو در آفریقا است و پس از چین، هند، برزیل، ایالات متحده و اندونزی در رتبه ششم جهان قرار دارد. این کشور در این فصل 297 میلیون کیلوگرم تنباکو در مقایسه با 206 میلیون کیلوگرم در فصل گذشته تولید کرد که نقطه عطف بزرگی در تاریخ زیمبابوه از زمان شروع کشت تنباکو است.

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تولید تنباکو و افزایش صادرات آن در زیمبابوه

در نوشتار پیش‌رو به بررسی میزان تولید تنباکو و افزایش صادرات آن در زیمبابوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده تنباکو قاره آفریقا خواهیم پرداخت.

خسارت طوفان ایان به صنعت تولید تنباکو در کوبا

وقوع طوفان حاره ای Ian (ایان) در دو هفته گذشته در کوبا که همه قلمرو این کشور را تحت تأثیر خود قرار داد باعث برجای گذاشتن خسارت های شدیدی به غربی ترین استان این جزیره یعنی " پینار دل ریو " و به ویژه صنعت پرسود تولید تنباکو و سیگار برگ کوبا گردید. بنا به اعلام مقامات مسئول، این بزرگترین خسارتی است که صنعت تنباکوی کوبا در تاریخ خود متحمل شده است. صنعت تولید تنباکو و سیگار برگ چهارمین بخش بزرگ درآمدزا در اقتصاد کوبا به حساب می آید که 250 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

افزایش درآمد تولید تنباکوی زیمبابوه به رغم کاهش تولید

تنباکو دومین محصول اصلی صادراتی زیمبابوه پس از طلا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین ارز خارجی در این کشور دارد و مطابق آمارها 25 تا 30 درصد ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات این محصول تأمین می‌گردد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هرچند که در سال 2022 حجم تولید تنباکو در زیمبابوه نسبت به سال پیش اندکی کاهش داشت اما ارزش تنباکوی تولید شده نسبت به سال 2021 افزایش یافته که این موضوع ناشی از افزایش قیمت و رونق بازار این محصول است.

در آمد 153 میلیون دلاری زیمبابوه از صادرات تنباکو

مطابق آخرین آمارها، در سال جاری زیمبابوه تاکنون 153 میلیون دلار از محل صادرات تنباکو درآمد کسب کرده که عمده این محصولات به شرق دور صادر شده اند و این منطقه اصلی ترین مقصد تنباکوی صادراتی زیمبابوه محسوب می‌شود. تنباکو دومین محصول اصلی صادراتی زیمبابوه پس از طلا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین ارز خارجی در این کشور دارد و مطابق آمارها 25 تا 30 درصد ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات این محصول تأمین می‌گردد.

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب (کشورهای جمهوری دومینیکن، جامائیکا، هائیتی و سنت وینست و گرانادینس) در نیمه اول مرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد: