معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۷

افزایش درآمد تولید تنباکوی زیمبابوه به رغم کاهش تولید

تنباکو دومین محصول اصلی صادراتی زیمبابوه پس از طلا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین ارز خارجی در این کشور دارد و مطابق آمارها 25 تا 30 درصد ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات این محصول تأمین می‌گردد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هرچند که در سال 2022 حجم تولید تنباکو در زیمبابوه نسبت به سال پیش اندکی کاهش داشت اما ارزش تنباکوی تولید شده نسبت به سال 2021 افزایش یافته که این موضوع ناشی از افزایش قیمت و رونق بازار این محصول است.

مطابق آمارها در سال جاری حدود 570 میلیون دلار از قبل فروش تنباکو کسب در آمد شده و میزان تنباکوی به فروش رفته نیز 187 میلیون کیلوگرم بوده است. حال آنکه در سال گذشته 196 میلیون کیلوگرم تنباکو تولید و به ارزش 546 میلیون دلار به فروش رفته بود. به گفته کارشناسان همینطور تسهیل مقررات مربوط به کووید 19، سبب شد که در سال جاری فروش تنباکو از رونق بیشتری برخوردار باشد.

ظاهرا تغییرات مکرر در الگوی بارش یکی از مهمترین دلایلی است که سبب شده میزان تنباکوی تولید شده کاهش یابد. اساسا تنباکو محصولی است که به شدت تحت تأثیر میزان بارش قرار دارد و الگوی نامنظم بارش، حتی کیفیت برگ های آن را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل سازمان‌های مسئول به کشاورزان توصیه کرده اند که حوزه فعالیت های کشاورزی خود را بیش از پیش متنوع کنند تا کمتر از تغییرات اقلیمی و میزان بارش متأثر شوند. سازمان‌ها و مقامات مسئول، همچنین به کشاورزان هشدار دادند که برای جلوگیری از خرید کود و بذر تقلبی، این نهاده‌ها را از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنند.

به گفته کارشناسان، آینده صنعت تنباکو به بهبود عملکرد تولید کنندگان، پیروی از مقررات و دستورالعمل های تدوین شده در این خصوص و تولید پایدار تنباکو بستگی دارد. پیشتر زیمبابوه قصد داشت تا سال 2025 یک صنعت تولید تنباکو به ارزش 5 میلیارد دلار ایجاد نماید.

اساسا زیمبابوه یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان تنباکو در آفریقا و چهارمین تولید کننده بزرگ این محصول در جهان پس از کشورهای چین، برزیل و آمریکا محسوب می‌شود و تولیدات این کشور به مقاصد مختلفی در جهان صادر می‌گردد.

بیشترین حجم صادرات تنباکوی زیمبابوه به شرق دور و به صورت خاص جمهوری خلق چین، انجام می‌شود. همچنین قسمتی از محصول تنباکوی زیمبابوه به خاورمیانه و اتحادیه اروپا صادر می‌گردد. این در حالی است که زیمبابوه صادرات درون قاره ای نیز داشته و بخشی از محصولات این کشور به آفریقای جنوبی، بوتسوانا و مالاوی صادر شده است. ایالات متحده نیز مقصد بخشی دیگر از تنباکوی تولیدی زیمبابوه محسوب می‌شود. شرکت دخانیات ایران نیز سالانه تنباکو از زیمبابوه وارد می‌کند.

این در حالی است که تغییراتی در شبکه صادرات تنباکوی زیمبابوه در حال رخ دادن است و در شرایطی که پیشتر تقریبا تمامی محصول تنباکو به صورت خام صادر می‌شد، اکنون برخی شرکت های داخلی اقدام به فرآوری تنباکو و تولید سیگار کرده و محصول نهایی را صادر می‌کنند. این در حالی است که سازمان‌های مسئول نیز بر کار تولید کنندگان سیگار نظارت دارند و تلاش آنها مبتنی بر تولید محصول باکیفیت و برند سازی از سیگارهای تولیدی در زیمبابوه است.

تولید تنباکو در زیمبابوه از زمان اصلاحات ارضی در این کشور که توسط رابرت موگابه، رئیس جمهور فقید زیمبابوه صورت گرفت، روندی رو به افزایش داشته است. مطابق آمارها هم اکنون بیش از 140 هزار کشاورز با تولید تنباکو در ارتباط هستند و زندگی بیش از یک میلیون نفر از مردم این کشور به طور مستقیم به تجارت این محصول مرتبط است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما