معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

گزارش صندوق بین المللی پول درباره تاثیر جنگ اوکراین بر منطقه قفقاز و آسیای میانه

به گزارش خبرگزاری ریپورت براساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول ادامه جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش تحریم ها علیه روسیه یا تغییر در اتحادهای ژئوپلیتیکی خواهد شد. بر اساس این گزارش، روابط اقتصادی منطقه قفقاز و آسیای مرکزی و روسیه همچنان تحت فشار است و چنین وضعیتی می‌تواند پیامدهای منفی احتمالی برای اقتصاد منطقه داشته باشد.

ارسال نخستین محموله ترانزیتی از پاکستان به روسیه از مسیر ایران

کمرگ پاکستان در بیانیه خود ارسال نخستین محموله ترانزیتی حاوی انبه و میوه های تازه به روسیه از مسیر ایران تحت کنوانسیون TIR را «گامی‌بلند برای معرفی محصولات پاکستانی به بازار بزرگ روسیه» توصیف نمود.

معرفی برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی ( CAREC )

برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی یا CAREC: Central Asia Regional Economic Cooperation در سال 1997 و جهت پیشبرد و ترویج رشد اقتصادی و ارتقای استانداردهای زندگی در آسیای مرکزی از طریق همکاری‌های اقتصادی و توسعه ای و در قالب بانک توسعه آسیایی، شکل گرفت. اعضای این برنامه شامل کشورهای عضو بانک توسعه آسیایی در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز هستند. این کشورها شامل جمهوری خلق چین با تمرکز بر منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان هستند. در این گزارش تلاش می‌شود تا به اهداف و وظایف این برنامه و کمیت و کیفیت حضور کشورهای حوزه قفقاز در آن و نهایتاً چشم انداز همکاری جمهوری اسلامی ایران با این برنامه پرداخته شود.

منطقه قفقاز، پیامدهای کرونا و راه‌حل‌ها

نحوه شیوع، پیامدهای کرونا و چگونگی برون‌رفت از بحران در منطقه قفقاز بیانگر ضرورت سریع‌تر اعاده تعاملات با رعایت قواعد بهداشتی در منطقه است، هرچند منشأ شیوع کرونا غالباً از مبدأ مراودات با اتباع چینی یا تعاملات مردم جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان با اروپا و ترکیه بوده است ولیکن متأسفانه خسارت‌های وارده به سه کشور در حوزه‌های گردشگری، تجارت، مواصلات، انرژی بسیار سنگین و بزودی غیرقابل جبران است، راه برون‌رفت از آن نیز تسریع در سازوکارهای متناسب با پروتکل‌های بهداشتی دوره حین کرونا و پساکرونا و اعاده مراودات همه‌جانبه جاده‌ای، مسافری، ریلی، هوایی و دریایی با کشورهای مؤثر در عرصه‌های تأمین منابع متقابل گردشگری، تجارت، مواصلات و انرژی یعنی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌باشد.

گرجستان  پل ارتباطی مناطق پیرامونی و فرامنطقه ای، فرصتها و ظرفیتهای لجستیکی

کشور گرجستان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی و بسترهای مناسب طبیعی بعنوان نقطه اتصال مطمئن دریایی و زمینی برای توسعه تجارت منطقه ای بویژه پل ارتباطی با ناحیه قفقاز و مناطق آسیای مرکزی به شمار می رود.موقعیت جغرافیایی استراتژیک گرجستان این امکان را دارد تا به عنوان یک نقطه اتصال و گره حمل و نقل حیاتی بین المللی جنوب - شمال و شرق – غرب (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب و جنوب شرق به/ از غرب ، اروپا به/از قفقاز و آسیا از طریق کریدور  میانه و روسیه) ایفای نقش نماید که این امر یقینا مستلزم به همکاری و هماهنگی کشورهای همجوار بویژه ترکیه (بلحاظ داشتن مرزهای مشترک دریایی و زمینی) می‌باشد.