معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

الجزایر و اقتصاد دریامحور

اقتصاد دریامحور یا همان اقتصاد دریا که در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌گردد. بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی و البته حفظ و بازسازی محیط زیست دریا میباشد. کشور الجزایر نیز برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، علاقه زیادی به اقتصاد آبی دارد که در گزارش حاضر به این موضوع پرداخته شده است.

تلاش دولت محلی آستراخان برای تکمیل حلقه‌های زیرساخت کریدور حمل و نقل شمال – جنوب

امروزه منطقه خزر نمایانگر فضای نوظهور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی-فرهنگی است که از دولت های ملی سرچشمه گرفته و در راستای افزایش همکاری بین آنها توسعه می یابد.

اقتصاد دریامحور عمان

موقعیت استراتژیک عمان بعنوان یک نقطه اتصال حیاتی در مسیر تجارت دریایی بسیار حایز اهمیت است و این کشور در توسعه چندین صنعت مرتبط با دریا اهتمام ورزیده و سرمایه گذاران زیادی را در طول سال ها جذب کرده است.

گزارش اقتصاد دریا محور چین با تمرکز براستان‌های جنوبی چین

تولید ناخالص اقتصاد اقیانوسی چین در سال 2022 به 9.9 تریلیون یوان (1.39 تریلیون دلار) رسید که 7.8 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. از نظر جغرافیایی، 14 استان چین دارای خط ساحلی می‌باشند که هر کدام از این استانها بر جنبه‌های مختلف توسعه اقیانوس ها تمرکز دارند، نکته قابل ذکر اینکه حدود 95 درصد از کالاهای تجارت خارجی چین از طریق کشتیرانی دریایی حمل می‌شود.

آشنایی با بنادر و اقتصاد دریا محور در کوبا

فعالیت های بندری و دریانوردی در سطح ملی در کشور جزیره ای کوبا توسط قانون بنادر به شماره 230 تنظیم شده است که هدف آن سازماندهی و توسعه پایدار بنادر، تعیین و طبقه بندی بنادر و ارائه خدمات بندری دریایی است. سیستم بنادر ملی کوبا تمامی امکانات بندری در کشور اعم از بارگیری و تخلیه انواع کالاها و مسافران، تعمیر و یا ساخت کشتی‌ها و نیز مسائل دفاعی، گردشگری، ورزشی و سایر خدمات دریایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این سیستم همچنین شامل لنگرگاه‌ها، اسکله‌ها و کانال‌هایی است که به کشتی‌ها اجازه دسترسی به خشکی را می دهد و نیز امکان استفاده از سیستم‌های ارتباطی و علائم برای ایمنی ناوبری را فراهم می سازد. گوبا دارای 5 بندر اصلی و بزرگ و تعداد زیادی بنادر کوچک می‌باشد.

اقتصاد دریامحور اتیوپی

اتیوپی کشوری محصور در خشکی در شاخ آفریقا، اقتصاد دریایی مستقیمی ندارد. با این حال، به دلیل وابستگی به کشورهای همسایه برای دسترسی به دریا، سهم قابل توجهی در تجارت دریایی و لجستیک خود را به این امر اختصاص داده است و بر مشارکت غیرمستقیم آن از طریق بنادر کشورهای همسایه، توسعه زیرساخت ها و مشارکت های استراتژیک تمرکز دارد.

عملکرد اقتصادی بخش دریایی هلند

گزارش پیوست به صورت اجمالی، به بررسی عملکرد اقتصادی بخش دریایی هلند می‌پردازد.

اهمیت و جایگاه اقتصاد دریامحور در نروژ

اقتصاد دریامحور نروژ با رویکرد جامع آن به مدیریت پایدار، فن‌آوری نوآورانه و چارچوب نظارتی سخت‌گیرانه متمایز است. این عوامل منحصر به فرد نروژ را قادر می‌سازد تا رشد اقتصادی را با نظارت بر محیط‌زیست متعادل کند و سلامت و بهره‌وری بلندمدت منابع دریایی خود را تضمین کند.

اقتصاد دریا محور اندونزی

اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مجمع الجزایر جهان دارای تنوع زیستی و طبیعی فراوانی است. منابع دریایی که مجموعه متنوعی از محیط دریایی را حفظ می‌کند و چشم اندازهای قابل توجهی را برای ایجاد بخش های جدید و نوظهور ارائه می دهد. آب های اندونزی فرصت های اقتصادی مختلفی در بخش هایی از جمله منابع زنده و غیر زنده دریایی، صنعت، گردشگری، حمل و نقل و تدارکات را ارائه می دهد.

نگاهی به اقتصاد دریامحور هند

منطقه اقیانوس هند به عنوان یکی از مناطق غنی از منابع آبی و زیستگاه‌های دریایی، دارای پتانسیل بالقوه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری برای ارتقای اقتصاد دریا محور می‌باشد و هند نیز از جمله کشورهایی است که به عنوان پیشرو در توسعه اقتصاد دریا محور به این مقوله توجه ویژه ای نشان داده و تاکنون عملکرد رضایتبخش و موفقیت آمیزی داشته است.