معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بازنگری برنامه استراتژی توسعه ملی زیمبابوه

برنامه استراتژی توسعه ملی در تمام چهارده حوزه اولویت دار با تمرکز بر شناسایی شکاف ها و اطمینان از تحقق کامل اهداف و سیاست های اقتصادی تنظیم شده است.

سیمای سرمایه گذاری خارجی ازبکستان طی 5 سال اخیر، سیاست ها و برنامه‌ها

کارشناسان موسسه پیش بینی و تحقیقات اقتصاد کلان ازبکستان میزان موفقیت دولت ازبکستان در جذب سرمایه خارجی در بازه زمانی بین سالهای 2017 تا 2022 را مورد بررسی قرار داده و نتایج تجزیه و تحلیل خود را در قالب گزارشی منتشر نموده اند. بخش هایی از گزارش این موسسه به شرح زیر ارائه می گردد.

بررسی عملکرد و برنامه‌های شرکت مدیریت فرودگاه‌های ازبکستان

به منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت مدیریت فرودگاه‌های ازبکستان در سال 2022 میلادی، همچنین اعلام برنامه‌های شرکت مذکور در سال آینده، کنفرانس مطبوعاتی خانم رعنا جورایوا، رئیس هیئت مدیره فرودگاه‌های ازبکستان JSC در تاریخ 17 فوریه 2023 برگزار گردید. اهم اظهارات نامبرده در این نشست به شرح ذیل می‌باشد:

برنامه‌های دولت ازبکستان در حوزه تولید برق و انرژی در سال 2023

رئیس جمهور ازبکستان مهمترین برنامه‌های دولت در حوزه انرژی برای سال آینده میلادی را تشریح نمود.

سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بودجه این اتحادیه در دریافت و پرداخت

درآمدهای اتحادیه اروپا تقریباً به طور انحصاری شامل کمک‌های کشورهای عضو مربوط به مالیات‌ها و عوارضی است که کشورها جمع‌آوری می‌کنند و همچنین میزان درآمد ناخالص ملی آنها می‌شود. اصلی‌ترین و از نظر تاریخی قدیمی‌ترین مؤلفه بودجه اروپا، عوارض و مالیات بر تولیدات کشاورزی است که به دلیل مرزهای مشترک و سیاست کشاورزی به اضافه سهم کمی از مالیات بر ارزش افزوده جمع آوری شده توسط کشورهای عضو و درصدی از درآمد ملی آنها به منظور تأمین مالی برنامه‌های اروپایی است.

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ارزیابی بانک ملی بلغارستان از وضعیت اقتصادی این کشور در سال 2021

بانک ملی بلغارستان طی گزارشی پیش بینی های قبلی خود نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور را بهبود بخشید.

نظام برنامه ریزی توسعه ای در ویتنام

نظام کمونیستی ویتنام تا قبل از برنامه دوی موی (برنامه نوسازی) از لحاظ اقتصادی به دو قدرت کمونیستی چین و شوروی وابسته بود. به دنبال دخالت این کشور در امور سیاسی کامبوج و کمک به سرنگونی رژیم خمرهای سرخ که به نوعی دست نشانده چین بودند، حمایت چین را از دست داد و لذا تنها از حمایت شوروی سابق برخوددار ماند. ویتنام از دهه 80 میلادی به دلیل درگیری شوروی با بحران فروپاشی، حمایت های مالی این کشور را از دست داد و رهبران این کشور به ناچار سیاستِ اقتصادِ بازِ سوسیال¬محور تحت عنوان دوی موی (برنامه نوسازی) را اتخاذ نمودند و پس از آن به اقتضای زمان، استراتژی‌های توسعه 5 ساله و 10 ساله را تدوین و اجرا نمودند.