معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

طرح ایجاد بزرگترین بندر تجارت آزاد چین در استان‌هاینان تا سال 2035

طرح «ایجاد بندر تجارت آزاد هاینان» این استان (جزیره) را به بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی در چین تبدیل خواهد کرد. این طرح مجموعه ای از سیاست های ویژه از جمله حذف حقوق و عوارض ورودی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد برای نخبگان، کاهش میزان مالیات شرکت ها تا 15 درصد و تسهیل صدور روادید برای مقاصد تجاری را در برمی‌گیرد. سیاست های کلیدی این طرح شامل آزادسازی تجارت کالا و خدمات، تسهیل سرمایه گذاری و گشودن بخش های کلیدی، تبادل آزادانه سرمایه و داده‌ها و اجرای سیاست ورود بدون روادید می‌باشد.

توسعه اقتصاد دریایی (ساحلی) در جنوب چین

ارزش کل تولید اقتصاد دریایی چین از 6.97 تریلیون یوان (1.1 تریلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ به 9 تریلیون یوان (1.26 تریلیون دلار) در سال 2021 افزایش یافت.

برگزاری مجمع بوآئو برای آسیا 2022

کنفرانس سالانه مجمع بوآئو برای آسیا (Boao Forum for Asia) با موضوع "جهان در COVID-19 و فراتر از آن: همکاری برای توسعه جهانی و آینده مشترک" از تاریخ 31 فروردین لغایت 2 اردیبهشت ماه 1401 (20-22 آوریل 2022) در بوآئو، استان‌هاینان چین با محوریت ارتقای همگرایی بین‌المللی و همکاری جهانی با تمرکز بر توسعه پس از همه‌گیری و توسعه سبز، نوآورانه و فراگیر برگزار گردید.

طرح ایجاد بزرگترین بندر تجارت آزاد چین در استان‌ هاینان تا سال 2035

در آغاز ماه ژوئن 2020، کمیته مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین به طور مشترک طرح «ایجاد بندر تجارت آزاد هاینان» را تصویب کردند که این استان (جزیره) را به بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی در چین تبدیل خواهد کرد. این طرح مجموعه ای از سیاست های ویژه از جمله حذف حقوق و عوارض ورودی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد برای نخبگان، کاهش میزان مالیات شرکت ها تا 15 درصد و تسهیل صدور روادید برای مقاصد تجاری را در برمی‌گیرد. سیاست های کلیدی این طرح شامل آزادسازی تجارت کالا و خدمات، تسهیل سرمایه گذاری و گشودن بخش های کلیدی، تبادل آزادانه سرمایه و داده‌ها و اجرای سیاست ورود بدون روادید می‌باشد. معافیت از تعرفه واردات کالاهای تولیدشده در هاینان که حاوی مواد وارداتی نیستند و یا بیشتر از 30 درصد ارزش افزوده آن در فرآیند تولید در هاینان ایجاد شده باشد، هنگام ورود به سایر مناطق چین فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی بویژه محصولات کشاورزی به چین ایجاد می نماید.

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه های این حوزه منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد:

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم بهمن 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

شاخص های عملکرد اقتصادی استان‌های جنوب چین در سال 2020

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملی آمار چین در تاریخ 18 ژانویه 2021، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سال 2020 بالغ بر 15.5 تریلیون دلار بود که نسبت به سال قبل 2.3% افزایش داشت. در میان استان‌های این کشور استان گوانگ دونگ با 1.7 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی برای سی و دومین سال متوالی رتبه اول در چین را کسب و بعنوان ثروتمندترین استان این کشور محسوب می‌شود. این استان چنانچه به عنوان یک نهاد اقتصادی مجزا در نظر گرفته شود، از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد. در این مطلب به بررسی شاخص های عملکرد اقتصادی استان‌های جنوب چین شامل گوانگ دونگ، فوجیان، هونان، گوانشی، هاینان، جیانگشی، یوننان (Yunnan) و گویجو پرداخته شده است: