معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول اردیبهشت 1401 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مروری بر بخش صنعتی قزاقستان

ثبات اقتصاد قزاقستان متکی به بخش صنعتی این کشور است. به طور مشخص از سال 2010 تا پایان سال 2019 دو برنامه 5 ساله در بخش صنعت قزاقستان تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است. درنیمه اول اجرای برنامه صنعتی شدن بین سالهای 2010 تا پایان 2014 علاوه بر اصلاح قوانین گذشته سه قانون جدید هم تدوین شد که مربوط به ابتکاراتی برای مناطق ویژه اقتصادی، بهره وری انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی بود. در همین برهه توسعه زیرساختها هم جزیی از برنامه صنعتی شدن بود. در این دوره حدود 4هزار کیلومتر راه و 1700 کلیومتر راه آهن احداث و نوسازی شد.

گزارش یونیدو: صنعتی سازی در عصر دیجیتال (2020)

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( یونیدو ) با انتشار گزارشی تحت عنوان "صنعتی سازی در عصر دیجیتال"، ضمن بررسی آخرین تحولات فنی رخ داده در حوزه تولیدات صنعتی، به تشریح نقش فناوری‌های پیشرفته دیجیتال در حوزه تولیدات صنعتی پرداخته و برخی مزایا و پیامدهای موجود در این زمینه را از جمله افزایش سود شرکت ها، بهبود ثبات و سازگاری زیست محیطی، ارتقای کیفیت محصول، افزایش بهره وری زمانی و مصرف انرژی، ارتقای فهم و درک بازار، تقویت ارتباطات بین بخشی، تقویت مشاغل دانش بنیان و ... بیان کرده است. این گزارش همچنین، فاکتورها و ملزومات مورد نیاز کشورها به تفکیک توسعه یافتگی جهت گذار به استفاده از فناوری برآمده از انقلاب صنعتی چهارم را تشریح نموده است.