معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رکورد بدهی کارتهای اعتباری شهروندان ترکیه

بر اساس داده‌های مرکز بین بانکی کارت های اعتباری ترکیه، تعداد کل کارت های اعتباری که تا پایان سال 2022 به 99 میلیون و 489 هزار و 990 کارت بود، تا پایان اکتبر امسال به 113 میلیون و 948 هزار و 320 کارت رسیده است. افزایش کارت های اعتباری در مقایسه با ابتدای سالجاری 14.5 درصد و در مقایسه با دوره سال قبل 18 درصد افزایش یافته است.

کارت بانکی داخلی TROY و افزایش روز افزون تمایل به استفاده از آن توسط شهروندان ترکیه

از اکتبر سال جاری میلادی تعداد 55 بانک و موسسه پول الکترونیک عضو استفاده از کارتهای با لوگوی TROY شدند. این کارت می‌تواند در تمامی تراکنش های سیستمهای خود پرداز، دستگاههای POS بانکی و تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.

نرخ بیکاری ترکیه در آوریل 2023

سازمان آمار ترکیه در بررسی وضعیت بیکاری در آوریل سال جاری میلادی، نرخ بیکاری را 10.2 درصد و تعداد بیکاران گروه سنی 15 سال و به بالا را با افزایش 74 هزار نفری نسبت به ماه قبل 3 میلیون و 585 هزار نفر اعلام کرد.در این مدت نرخ بیکاری درمردان 8.1 درصد و در زنان 14.3 درصد برآورد شده است.

رکورد استفاده  از کارتهای اعتباری  بانکی در ترکیه

استفاده از کارت‌های اعتباری بانکی توسط شهروندان ترکیه‌ای روز به روز در حال افزایش است.استفاده از کارت‌های اعتباری تنها در 4 ماه نخست سالجاری در مقایسه با سال 2022 دوبرابر افزایش یافته است.

افزایش چشمگیر استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های جاری در ترکیه

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز کارتهای بانکی سیستم بانکی ترکیه، تا پایان آگوست سال جاری میلادی، 93.8 میلیون فقره کارت اعتباری ( Credit Card )، 161.8 میلیون فقره کارت نقدی ( Debit Card ) و 66.4 میلیون فقره کارت پیش پرداخت (Prepaid Card ) از سوی شهروندان این کشور در پرداخت هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گرفته است.

شاخص های اقتصادی ترکیه در ماه می/افزایش صادرات و واردات/افزایش استفاده از کارتهای بانکی در تامین هزینه‌های زندگی

افزایش روند صادرات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی موجب خرسندی مقامات عالی رتبه اقتصادی ترکیه شد . صادرات این کشور در ماه می سال جاری میلادی با 15.2 درصد افزایش به 19 میلیارد دلار رسید. این میزان بالاترین صادرات ماهانه کشور است. و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، حجم پرداخت هزینه‌های زندگی با استفاده از کارتهای بانکی در هفته گذشته به بالاترین سطح خود به میزان 64 میلیارد و 59 میلیون لیر رسید.