معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

افزایش چشمگیر استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های جاری در ترکیه

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز کارتهای بانکی سیستم بانکی ترکیه، تا پایان آگوست سال جاری میلادی، 93.8 میلیون فقره کارت اعتباری ( Credit Card )، 161.8 میلیون فقره کارت نقدی ( Debit Card ) و 66.4 میلیون فقره کارت پیش پرداخت (Prepaid Card ) از سوی شهروندان این کشور در پرداخت هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گرفته است.

در ماه آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل،  تعداد کارت های اعتباری 16 درصد، کارت های نقدی 13 درصد و تعداد کارت های پیش پرداخت 28 درصد افزایش داشته و تعداد کل کارت های بانکی در این مدت 16 درصد افزایش یافته و 322 میلیون عدد بوده است.

در این مدت، مجموع پرداخت های انجام شده با کارت های بانکی در مقایسه با سال گذشته  125 درصد افزایش یافت و  346 میلیارد لیر شد . از این میزان، 272.7 میلیارد لیر با استفاده از کارت های اعتباری ، 6.1 میلیارد لیر با کارت های پیش پرداخت و 67.2 میلیارد لیر نیز با کارت های نقدی ( دبیت کارت ) پرداخت شده است.

به این ترتیب درآگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، نرخ رشد پرداخت‌های انجام‌شده با کارت‌های اعتباری ۱۱۸ درصد، نرخ رشد پرداخت‌های انجام‌شده با کارت‌های پیش پرداخت ۱۵۵ درصد و نرخ رشد پرداخت‌های انجام‌شده با کارتهای نقدی ( دبیت کارت ) ۱۷۲ درصد بوده است.

در این مدت، پرداختهای انجام شده توسط کارتهای اعتباری تجاری شرکتها و واحدهای کسب و کار 134 درصد افزایش یافته است.

بیشترین افزایش پرداخت با کارتهای بانکی از سوی شهروندان ترک در آگوست سال جاری میلادی در مورد تهیه بلیط هواپیما از شرکتهای هواپیمایی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 294 درصد افزایش داشته و 11.2 میلیارد دلار بوده است.

پس از مورد فوق، بیشترین استفاده از انواع کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های مربوط به تامین سوخت ، پرداخت هزینه‌های اقامت،هزینه‌های غذا،پوشاک و دیگر موارد مورد نیاز می‌باشد.

 تعداد کارت‌های اعتباری تجاری شرکتها و واحدهای کسب و کار که تسهیلات زیادی را برای صاحبان مشاغل در پرداخت‌ها فراهم می‌کند تا آگوست سال جاری میلادی به 8.7 میلیون عدد رسید.

در آگوست سال جاری میلادی، میزان پرداخت‌های انجام‌شده با کارت‌های اعتباری تجاری شرکت ها و واحدهای کسب و کار با 134 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 88.3 میلیارد لیر شد.

سهم پرداخت‌های انجام‌شده با انواع کارت‌های اعتباری تجاری از کل پرداختها توسط کارت های بانکی نسبت به سال قبل 32 درصد رسید و از هر ۳ لیر پرداختی با انواع کارت اعتباری، یک لیر با کارت‌های اعتباری تجاری شرکتها و واحدهای کسب و کار  پرداخت شده است.

منبع : لینک خبری http://www.haberturk.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما