معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

رکورد استفاده  از کارتهای اعتباری  بانکی در ترکیه

استفاده از کارت‌های اعتباری بانکی توسط شهروندان ترکیه‌ای روز به روز در حال افزایش است.استفاده از کارت‌های اعتباری تنها در 4 ماه نخست سالجاری در مقایسه با سال 2022 دوبرابر افزایش یافته است.

میزان تراکنش‌های انجام شده با کارت‌های اعتباری درچهار ماه نخست سالجاری، به یک تریلیون و 663 میلیارد و 469 میلیون و 430 هزار لیر رسیده است. با افزایش میزان نرخ بهره وام‌های ضروری که رکورد جدیدی را ثبت نموده، شهروندان ترکیه ترجیح می‌دهند از کارتهای اعتباری با سود 1.36 درصد استفاده نمایند. پرداخت‌های انجام‌شده با کارتهای اعتباری در آوریل سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۱۴ درصد افزایش به ۴۲۲.۳ میلیارد لیر رسیده است. 

رشد دو برابری استفاده از کارتهای اعتباری طی 4 ماه  نخست

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع رسمی ترکیه، در حالی که تعداد تراکنش‌های انجام شده با کارت‌های اعتباری در 4 ماهه اول سال 2023 از مرز 2 میلیارد و 473 میلیون عدد عبور کرده است، تقریباً 641.9 میلیون عدد تراکنش در ماه آوریل 2023 انجام شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، دو برابر رشد داشته است. در حالی که تعداد معاملات در 4 ماهه اول سال 2022، 2 میلیارد و 20 میلیون عدد بود، این رقم در سالجاری با 22.43 درصد افزایش به 2.5 میلیارد عدد رسیده است. از سوی دیگر حجم مالی کارت اعتباری در چهار ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۴.۲ درصد افزایش یافته و از مرز ۱.۶ تریلیون لیر عبور کرده است. حجم لیری استفاده از کارت اعتباری در 4 ماهه نخست سالجاری به میزان 141 میلیارد و 93 میلیون لیر بیشتر  از کل پرداختی‌های انجام شده از طریق کارتهای اعتباری در سال 2021  می‌باشد.

بیشترین میزان استفاده از کارتهای اعتباری

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز کارت بین بانکی ترکیه، در سه ماهه نخست سال 2023، بخش قابل توجهی از هزینه‌های انجام شده با کارتهای اعتباری در سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید انجام شده است.

 هزینه‌های کارت اعتباری در سوپر مارکت‌ها و مراکز خرید در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس  بالغ بر 200 میلیارد و 59 میلیون لیر بوده که سهم بخش سوپر مارکت ها تنها در ماه مارس 77 میلیارد و 118 میلیون لیر بوده است. پس از این گروه، بیشترین میزان استفاده از کارتهای اعتباری در بخش لوازم الکترونیکی، رایانه و قطعات آن با 35 میلیارد و 119 میلیون لیر و بخش خدمات با 29 میلیارد و 139 میلیون لیر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما