معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نیاز ویتنام به موج دوم اصلاحات

چان بین تین، مدیر سابق مؤسسه اقتصاد ویتنام، در مصاحبه ای به بررسی وضعیت اقتصادی این کشور پرداخته و گفته است ویتنام پس از نزدیک به 40 سال از اتخاذ سیاست دوی موی نتایج مثبتی را بدست آورده است، اما برای ورود به عرصه جدید، این کشور به موج دوم اصلاحات جامع‌تر و رادیکال‌تر نیاز دارد. اهم محورهای این مصاحبه در ادامه آمده است.

وضیعت اقتصادی و اجتماعی ویتنام در 9 ماهه 2023

در این گزارش به بررسی متغییرهای اصلی و کلیدی اقتصاد ویتنام در نه ماهه نخست سال جاری پرداخته شده است. رشد تولید ناخالص داخلی 4.24 درصدی، نرخ تورم 3.16 درصدی، حجم تجارت خارجی 497.6 میلیارد دلاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی 20.2 میلیارد دلاری از جمله شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور در مدت مذکور است. شایان ذکر است نرخ رشد اقتصادی هدفگذاری شده در سال جاری 6.5 درصد بوده که با توجه به مشکلات و چالش‌های اقتصادی ویتنام در سال جاری، بسیاری از موسسات اقتصادی و اعتباری داخلی و بین‌المللی، دستیابی به این نرخ رشد اقتصادی را بسیار دشوار ارزیابی می‌کنند.

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضیعت اقتصادی ویتنام در نیمه اول 2022

رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در نیمه اول 2022 به میزان 6.4 درصد بوده که از جهش قابل توجهی در مقایسه با زمان اوج شیوع کرونا برخوردار و به میزان رشد قبل از شیوع کرونا نزدیک شده است. دولت ویتنام نسبت به احتمال دستیابی به هدفگذاری خود یعنی 6 تا 5/6 درصد بسیار خوش بین است و حتی پیش بینی کرده است که رشد تولید ناخالص این کشور در سال 2022 به 7 درصد یعنی فراتر از هدف تعیین شده مذکور از سوی مجلس ویتنام برسد. بانک توسعه آسیا، بانک استاندارد چارتر و بانک جهانی نیز رشد اقتصادی ویتنام در سال 2022 را به ترتیب 6.5 ، 6.7 و 7.5 درصد پیش بینی کرده اند.

وضیعت اقتصادی و اجتماعی ویتنام در سه ماهه اول 2022

داده‌های رسمی نشان دهنده آن است که اقتصاد ویتنام در حال بهبود است و از ابتدای سال جدید میلادی (2022)، بیشتر بخش های اقتصادی این کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند. رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در سه ماهه اول 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 و 2020 بالاتر اما نسبت به سال 2019 پایینتر است.

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم فروردین 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ویتنام و رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2020

اقتصاد ویتنام در 30 سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است اصلاحات سیاسی و اقتصادی درسال 1986 آغاز گردید، این کشور را از یک اقتصاد ضعیف، جنگ زده و متمرکزِ دولتی‌ که از دنیای خارج دور افتاده بود، به کشوری با درآمد متوسط با اقتصادی پویا و بازاری تبدیل شده که کاملاً در اقتصاد جهانی ادغام گردیده است.