معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

پروژه ولگا واثرات آن برتوسعه اقتصادی استان آستراخان

مسیر بزرگ رودخانه ولگا یک مسیر بین منطقه ای است که از منطقه فدرال ولگا بخش شمالی (مسکو) عبور می‌کند. این پروژه در پاییز سال 2017 فعالیت خود را آغاز نمود. از اواسط سال 2021 این پروژه توسعه یافته و 14 منطقه فدرال ولگا و بیش از 5 شهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر، 7 فرودگاه بین‌المللی، 3 مکان میراث جهانی یونسکو و 5 استراحت گاه فدرال را تحت پوشش قرارداده است.

آشنایی با مختصات و ویژگی‌های اقتصاد دریا محور در استان آستراخان

استان آستاراخان در جنوب شرقی قسمت اروپایی روسیه در دلتای رودخانه ولگا قرار گرفته و از موقعیت اقتصادی و جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است. استان آستراخان بخشی از منطقه جنوبی فدرال روسیه قلمداد می‌شود . استان آستراخان در مرز اروپا و آسیا واقع شده و رودخانه ولگا به عنوان زنجیره ارتباطی بین منطقه قفقاز شمالی و جنوب روسیه به پنج دریا (یعنی دریای بالتیک، دریای سفید(واقع در شمال روسیه)، دریای سیاه و آزوف و دریای خزر) متصل گردیده است. رودخانه ولگا در انتهای مسیر خود و از طریق دریای خزر ، روسیه را به جمهوری اسلامی ایران متصل می نماید.

بنادر روسیه در دریای خزر

گردش کلی بار در بنادر دریایی روسیه طی سال گذشته با افزایش 7 درصد به 900 میلیون تن رسیده است. این آمار در تاریخ بنادر روسیه رکورد جدیدی بشمار می رود. در سال 2022 معادل 841 میلیون تن از بنادر روسیه جابجا شده است. در این میان بنادر حوزه دریای خزر ( شامل آستراخان و ماخاچ قلعه – جمهوری داغستان) همچنین رشد دو برابری را پشت سر گذاشتند زیرا محموله‌های ترانزیتی از طریق این بنادر در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب حمل می‌گردند.

سدهای احداث شده برروی رودخانه ولگا – خزر

شهرهای زیادی در امتداد رودخانه ولگا در روسیه وجود دارند. این رودخانه بزرگترین رودخانه اروپا بوده و طول آن 3531 کیلومتر است که سرمنشا آن از کوههای اطراف مسکو آغاز و از 37 منطقه فدراسیون روسیه عبور و پس از کش و قوس های زیاد نهایتا به دریای خزر می ریزد.

اعلام برنامه‌های دولت فدرال روسیه برای لایروبی کانال کشتیرانی ولگا- خزر

آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه عملیات توسعه امکانات کانال دریایی کشتیرانی ولگا- خزر در چارچوب توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» را در دستور کار خود قرارداده است. کانال کشتیرانی دریایی ولگا- خزر مهمترین واحد زیرساخت در مسیر سراسری خزر و حلقه مهم کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» قلمداد می‌گردد.

چشم انداز احداث بندر لاگان روسیه بر کرانه دریای خزر

در اوایل ماه اوت 2020 سازمان فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای فدراسیون روسیه اعلام کرد که پروژه احداث بندر دریایی لاگان جمهوری کالمیکیا در طرح توسعه حمل و نقل مناطق این کشور گنجانده شده است.