معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۰

اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی2020

پنجمین اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیربنایی ( زیر ساختار ) آسیایی به مدت دور روز، 28 و 29 جولای 2020 (7 و 8 مرداد 1399) به صورت ویدیو کنفرانس در پکن چین برگزار شد. به موجب مصوبه این اجلاس امارات میزبان اجلاس بعدی این بانک در سال 2021 تعیین شد. در این جلسه ریاست نماینده چین بعنوان تنها داوطلب موجود برای یک دوره 5 ساله دیگر تمدید گردید .

پنجمین اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی با سخنرانی شی جی پینگ[2] رئیس جمهوری چین آغاز شد. مقامات بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی شامل جین لیقون[3] رئیس AIIB ، یوسوآ وین[4] نایب رئیس هیئت مدیره این بانک و وزیر برنامه ریزی و دارایی اتحادیه میانمار و هون بیجارتی بندیکتسون[5]( نایب رئیس هیئت مدیره این بانک و وزیر دارایی و امور اقتصادی ایسلند) در این جلسه حضور داشتند.  

دستور جلسه این اجلاس شامل موارد ذیل بود :

  • حذف اختلاف و شکاف دیجیتالی در زیر ساخت ها و فناوری‌ها میان کشورها[6]
  • استفاده از سهام خصوصی برای بهبود زیرساخت ها در بازارهای نوظهور در زمان بحران
  • رشد سریع صنعت سهام خصوصی و تکامل ساختارهای نوین تأمین مالی برای رفع نیازهای بازارهای آسیا[7]
  • اثرات مخرب پاندمی‌کووید19[8] و ضرورت اقدامات مقتضی در زمینه مدیریت ریسک
  • تأسیس بانک توسعه در قرن  بیست و یکم[9]
  • اهمیت آینده ارتباط منطقه ای سرمایه گذاری در فعالیت های اقلیمی[10]  

مهم ترین سخنرانان روز نخست: (کنستانتین لیمیتوفسکی[11]) معاون رئیس فعالیت های سرمایه گذاری منطقه 2 بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی، (دونگیک لی[12]) مجری عمومی سرمایه گذاری منطقه یکم AIIB، (جین یونگ کای[13]) شریک شرکت موسسه شرکای جهانی زیرساخت [14]،  ( جاش لرنر[15]) استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه  هاروارد، (جرارد سندرز [16]) مشاور عمومی‌ بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی، (شی یاوبین[17] )رئیس کمیسیون  بودجه کمیته دائمی ‌کنگره ملی چین، نایب رئیس کمیته اقتصادی و مالی کنگره ملی چین و رئیس اصلی مذاکره کنندگان جلسات ایجاد  AIIB ، (ناتالی لیختنشتاین)[18] )محقق دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه جان‌هاپکینز، رئیس سابق و عضو هیئت مشاور عمومی AIIB و مشاور اصلی مذاکره کنندگان ایجاد AIIB ،(کریس لگ)[19] رئیس سابق و عضو هیئت مدیره AIIB و مذاکره کننده اصلی از استرالیا، و همچنین یوآخیم فون آمبرگ[20]  )معاون رئیس در بخش سیاست و استراتژی بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی، (آرمیدا سالیسا عالیس جانبانا)[21] دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در بخش آسیا و اقیانوس آرام[22]، (دنی الکساندر)[23] )معاون رئیس و دبیر بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی، (زوو جیایی)[24] معاون وزیر دارایی چین و مدیر جایگزین AIIB و سرانجام (استفن شین)[25] مدیر سرمایه گذاری AIIB سخنرانان روز دوم این اجلاس بودند، که تجربیات خود را درباره  اهداف مهم این اجلاس اعلام و راهکارهایی جهت طراحی و تأسیس نوع جدید بانک توسعه چندجانبه با استاندارد بالا، ارائه کردند که مورد حمایت وزیر دارایی چین قرارگرفت. زمینه فعالیت تأمین مالی زیرساخت ها در پایان این اجلاس نیز جین لیقون برای دومین بار به عنوان رئیس این بانک، با حمایت مجدد چین، انتخاب شد و ریاست پنج ساله وی از 16 ژانویه 2020 آغاز می‌شود[26]. اجلاس بعدی (ششم) 28 و 27 اکتبر 2021 (8 و 7 آبان 1400 ) در امارات برگزار خواهد شد.دنی الکساندر معاون رئیس و دبیر AIIB ، با اشاره به این موضوع، برگزاری اولین اجلاس این بانک در منطقه خاورمیانه را فرصتی برای تقویت همکاری و سرمایه گذاری در منطقه عنوان نمود.  

بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی، یک موسسه مالی بین المللی است که در سال 2015 به پیشنهاد چین و با سرمایه 100 میلیارد دلار تأسیس شد و اکنون 102 عضو دارد. یکی از اهداف مهم این بانک، تأمین مالی طرح جاده ابریشم است. انتظار می رود در سال های آتی، با رشد و توسعه AIIB و تقویت نقش رقابتی آن در مقابل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، فشارهای تحریمی و هژمونی مالی آمریکا در سطح جهانی کاهش و  نقش چین در این زمینه افزایش یابد[27].  جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضا این بانک است. چین اکنون در بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا، بیشترین سهم 30.78% و حق رأی 26.59%  درصدی را دارد. پس از آن هند  8.64%سهم و 7.61 %حق رأی، روسیه 6.75 % سهم و 5.99 %حق رأی، آلمان 4.63 %  سهم و 4.17 % حق رأی، کره  3.86 % سهم و 3.51%حق رأی و استرالیا 3.81% سهم و 3.47 %حق رأی، بیشترین سهم و حق رأی را در میان کشورهای عضو دارند.

جمهوری اسلامی ایران که به طور رسمی در 16 ژانویه 2017 به عضویت این بانک پذیرفته شده است، هم اکنون با حجم 1580.8 میلیون دلار آمریکا، 1.63 درصد سهم و 1.04درصد حق رأی در این بانک دارد. لازم به ذکر است که ایران با جایگاه 15 ام در میان سهامداران و اعضا این بانک، از جایگاه مناسب تری نسبت به قطر، عمان، رژیم صهیونیستی و بحرین برخوردار است ولی جایگاه آن از عربستان سعودی پایین تر است[28]. در مجموع 75 % سهام بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی متعلق به کشورهای آسیایی و 25 % دیگر در اختیار کشورهای غیر آسیایی است[29]

پی نوشت ها : 

[1] Asian Infrastructure Investment Bank

[2] H.E .Xi Jinping

[3] Jin Liqun

[4] U Soe Win

[5] Hon.Bjarni Benediktsson

[6]اثرات  با اشاره به اینکه هنوز نیمی از جمعیت جهان بویژه در اقتصادهای کم درآمد دسترسی اولیه به اینترنت ندارند، اقداماتی که بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا می‌تواند برای بهبود زیرساخت های دیجیتالی فراهم نماید، بررسی شد.

[7]  بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی از سال 2018 الی 2019 در حال توسعه سبد سهام خصوصی بوده و در این اجلاس بویژه اقدامات کمکی این بانک به صنعت سهام خصوصی جهت مقابله با چالش ها و بهره مندی از فرصت های موجود مورد بحث بوده است

[8] Covid- 19 pandemic

[9] مذاکره کنندگان، تجربیات پیشین موسسات مالی تأسیس شده، ابزارهای مالی شناخته شده و بهترین روش ها و مدل های عملیاتی برای طراحی نوع نوینی از بانک توسعه چندجانبه را بررسی کردند.

[10] دولت ها با ارائه مشوق و تأمین بودجه از برنامه توسعه پایدار و سرمایه گذاری خصوصی در زمینه آب و هوا حمایت می‌کنند. بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی نیز اولویت تغییرات آب و هوایی را در در تصمیم گیری‌های خود در نظر می‌گیرد.

[11]  Konstantin Limitovskiy

[12] Dongik Lee

[13] Jin-Yong Cai

[14] Global Infrastructure Partners

[15] Josh Lerner

[16] Gerard Sanders

[17] Shi Yaobin

[18] Natalie Lichtenstein

[19]Chris Legg

[20] Joachim von Amsberg

[21] Armida Salsiah Alisjahbana

[22] ESCAP (Economic and Social Commission for Asia and the Pacific)

[23] Danny Alexander

[24] Zou Jiayi

[25] Stefen Shin

[26] https://finanz.dk/aiib-sets-out-future-plans-at-annual-meeting/

[27] https://aiib.org/en

[28] https://www.aiib.org/en/about-aiib/governance/members-of-bank/index.html

[29] https://dari.wadsam.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما