معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاهش کسری تجاری

بر اساس داده‌های بانک مرکزی کسری حساب جاری در چهار ماه اول سال مالی جاری به 2.8 میلیارد دلار رسیده است که از میزان 5.3 میلیارد دلار در ژوئیه تا اکتبر 2021، به میزان 46.82 درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی اعلام نمود : «کاهش مداوم واردات به بهبود کسری حساب جاری کمک کرد». طی چهار ماه اول سال مالی 23، واردات 2.7 میلیارد دلار یا 11.6 درصد کاهش یافت در حالی که صادرات 0.2 میلیارد دلار یا 2.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

کاهش حواله‌های ارسالی

حواله‌ها همچنان کاهش می یابد.  از جولای تا اکتبر سال جاری، حواله‌های ارسال   از  10.827 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته با کاهش 8.6 درصد به 9.9 میلیارد دلار رسیده است. اگر روند نزولی ادامه یابد، کل حواله‌های مالی در سال مالی جاری که در ماه ژوئن به پایان می‌رسد، نزدیک به 30 میلیارد دلار خواهد شد که کمتر از 31 میلیارد دلاری است که در سال مالی 2022-2021 جریان داشت.  

با همکاری دوجانبه اسلام آباد و پکن، در مجموع 35 دانشجوی پاکستانی توانسته اند صاحب شرکت های تجارت الکترونیک در این کشور شوند.

به گزارش اکسپرس نیوز، چین دوره مذکور را برای دانشجویان پاکستانی ترتیب داده است. با کمک کالج فنی و حرفه ای هونان، اولین دوره آموزش تجارت الکترونیک در دانشگاه مهندسی و فناوری (DUET) ارائه شد. در نتیجه، 35 دانشجوی پاکستانی تجارت الکترونیک را آموختند و صاحب شرکت‌هایی در پلتفرم تجارت الکترونیکی BRI شدند. همچنین به دانش آموزان زبان چینی و راه‌های دسترسی به بازار چین با حداقل سرمایه گذاری آموزش داده شد. دکتر فیض الله عباسی نایب رئیس DUET گفت که با کمک دانشگاه لانژو، دور دوم دوره‌ها به زودی به منظور ارتقای پروژه BRI بین پاکستان و چین معرفی می‌شود. وی افزود: «ما در حال همکاری با اداره آموزش استان گانسو و دانشگاه لانژو هستیم تا کلاس‌های آنلاین تجارت الکترونیک BRI را معرفی کنیم.

https://tribune.com.pk/story/2387465/china-helps-35-pakistani-students-to-become-e-commerce-owners

دولت حاشیه سود و کرایه حمل و نقل را برای شرکت های بازاریابی نفتی( (OMC و مالیات بر گازوئیل را افزایش داد.

کارشناسان می‌گویند که این یک پیشرفت مثبت برای OMC ها است زیرا درآمد آنها بهبود خواهد یافت. در آخرین بازنگری قیمت نفت، دولت حاشیه سود بنزین را از 0.32 روپیه به 4 روپیه در هر لیتر  و در خصوص گازوئیل از 1.32 روپیه به 5 روپیه در هر لیتر افزایش یافت.

علاوه بر این، دولت  هزینه حمل داخلی برای بنزین و گازوئیل را به ترتیب به 6.69 و 1.9 روپیه در هر لیتر افزایش داده است.

کرایه حمل توسط سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (اوگرا) محاسبه می‌شود و به خزانه کشور نمی رود. هزینه جابجایی فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور است OMC ها پرداخت می‌شود که بسته به مسیر حمل متفاوت است.

این نیز برای جریان نقدی OMC ها مثبت است زیرا هزینه توزیع آنها پس از افزایش قیمت سوخت در چند ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

https://tribune.com.pk/story/2389083/margins-freight-rates-increased-for-omcs

 کاهش مجدد ذخایر ارزی

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک دولتی پاکستان (SBP) ، ذخایر ارزی نگهداری شده توسط بانک مرکزی در هفته به هفته 4.17 درصد کاهش یافت.

در 25 نوامبر، ذخایر ارزی ذخیره شده توسط SBP به 7498.7 میلیون دلار رسید که 327 میلیون دلار در مقایسه با 7825.7 میلیون دلار در 18 نوامبر کاهش داشت.

تاخیر در مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام

صندوق بین‌المللی پول می‌داند که سیل‌ها مفروضات کلان اقتصادی را که برنامه  پاکستان بر اساس آن طراحی شده بود، تغییر داده است. بنابراین، تجزیه و تحلیل دقیق توسط تیم آنها با استفاده از داده‌های ارائه شده انجام می‌شود."

رسانه‌های محلی به نقل از منابع گزارش دادند که صندوق بین المللی پول (IMF) از پاکستان خواسته است تا قبل از گفتگو در مورد نهمین بررسی برنامه وام 7 میلیارد دلاری، هزینه‌های خود را کاهش دهد.

دو طرف بیش از یک ماه است  در تلاش  هستند تا نهمین بررسی را در این ماه به پایان برسانند تا قسمت بعدی حدود 1.18 میلیارد دلار توسط هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول تصویب شود و قبل از تعطیلات کریسمس و سال نو پرداخت شود. بحث‌های سطح سیاست هنوز نهایی نشده است، اگرچه وزارت دارایی گفت: «انتظار می‌رود تیم صندوق بین‌المللی پول به زودی برای تکمیل نهمین بازبینی به اسلام آباد سفر کنند.» در این میان، ذخایر ارزی پاکستان به شدت پایین است و مقامات بانک مرکزی میزان آزادسازی دلار را حتی برای واردات ضروری مانند نفت خام و فرآورده‌های نفتی سهمیه بندی کرده اند.

اسحاق دار، وزیر دارایی و بانک دولتی پاکستان اعلام کرده اند که یک میلیارد دلار صکوک (اوراق قرضه اسلامی) را ، قبل از سررسید 5 دسامبر بازپرداخت خواهند کرد. تا 18 نوامبر، ذخایر بانک مرکزی به 7.8 میلیارد دلار رسید. شرکت های نفتی و بخش نفت از کمبود ارز شکایت کرده و نسبت به اختلال در عرضه هشدار داده اند.

https://www.dawn.com/news/1723773/govt-struggles-for-118bn-tranche

اجازه صادات شکر

اسلام‌آباد: دولت پس از هفته‌ها مقاومت، سرانجام تصمیم خود را گرفت تا صادرات شکر را با هدف تخلیه بار قدیمی انبارها و سرعت بخشیدن به خرد کردن  نیشکرتازه، مجاز کند.

منابع آگاه به داون گفتند که تصمیم رسمی در مورد مقادیر دقیق صادرات و سازوکار مربوطه در جلسات متوالی هیئت مشورتی شکر (SAB) و کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) کابینه اتخاذ خواهد شد.

این منابع گفتند که جلسه SAB به رهبری طارق بشیر چیما، وزیر امنیت غذایی و تحقیقات ملی،  برگزار خواهد شد تا مقدار صاردات را مشخص کنند  و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت در بازار داخلی ارائه کنند. این هیئت متشکل از وزیر بازرگانی و دبیران بازرگانی، صنایع و مواد غذایی به اضافه یک عضو از چهار استان و انجمن‌های کارخانه‌های قند استان است.

https://www.dawn.com/news/1723771/govt-decides-to-allow-sugar-export

گزارش سازمان بین المللی کار در خصوص آینده کار

سازمان بین‌المللی کار (ILO) در گزارش جدید هشدار داد که منطقه آسیا-اقیانوسیه همچنان در سال 2022 فاقد 22 میلیون شغل است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2023 به 26 میلیون شغل افزایش یابد.  خدمات فناوری اطلاعات و اطلاعات سریع‌ترین بخش در حال رشد منطقه از نظر رشد اشتغال هستند، تنها 9.4 میلیون نفر در سال 2021 در این بخش کار می‌کردند که معادل 0.5 درصد از کل اشتغال منطقه است.

در این گزارش آمده است که در سه ماهه دوم 2021-2019، در پاکستان 3.5 میلیون نفر به اشتغال غیررسمی افزوده شده و نرخ اشتغال غیررسمی از 81.9 درصد به 83.5 درصد افزایش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1723772/growth-shocks-to-render-more-jobless-warns-ilo

واریز وام بانک سرمایه گذاری آسیایی و چاله‌های فراوان اقتصاد پاکستان

اسحاق دار وزیر دارایی اعلام کرد که بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) 500 میلیون دلار به عنوان بخشی از تامین مالی برنامه به بانک دولتی پاکستان (SBP) تزریق کرده است .

https://tribune.com.pk/story/2388711/aiib-transfers-500-billion-to-pakistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما