معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول بهمن ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

CPC دریافت نفت را در پایانه خود در دریای سیاه به دلیل آب و هوای بد معلق کرد

این شرکت به خبرنگاران گفت: کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) ورود نفت به این سیستم و ارسال مواد خام در پایانه دریای سیاه را به دلیل بدی آب و هوا به حالت تعلیق درآورده است.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط نامساعد جوی در منطقه عملیاتی ترمینال دریایی CPC، کنسرسیوم را مجبور می‌کند تا انتقال نفت را تا زمانی که وضعیت آب و هوا عادی شود و هشدارهای طوفان لغو شود، متوقف کند.

CPC اضافه کرد: «دریافت نفت از کشتی‌ها نیز به دلیل انباشت بیش از حد انبارهای ذخیره‌سازی مواد خام به حالت تعلیق درآمده است».

CPC توضیح داد که این محدودیت ها به دلیل جلوگیری از حوادث اضطراری مربوط به نشت نفت در دریای سیاه است.

سیستم خط لوله نفت CPC بزرگترین مسیر برای انتقال نفت از منطقه خزر به بازارهای جهانی و مسیر اصلی قزاقستان است که بیش از 80 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. این خط لوله 1500 کیلومتری میادین غرب قزاقستان را به سواحل دریای سیاه متصل می‌کند، جایی که نفت از طریق پایانه دریایی CPC روی نفتکش ها بارگیری می‌شود. از جمله بزرگترین سهامداران کنسرسیوم می‌توان به فدراسیون روسیه (از طریق ترانس نفت)، قزاقستان (از طریق Kazmunaigas)، شورون، لوک اویل، اکسون موبیل، روس نفت جی وی و شل اشاره کرد.

https://ria.ru/20240116/neft-1921728572.html

آوزان "مسیر چپ" را شانس روسیه در شرایط جهانی شدن جدید نامید

الکساندر اوزان، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو در مصاحبه با RBC گفت: روسیه در خطر انزوای تمدنی نیست.

او گفت: " روند جهانی شدن بازخواهد گشت. تمدن‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. ما باید به این فکر کنیم که روسیه چگونه و با چه چیزی وارد جریان جدید جهانی شدن خواهد شد."

به گفته اوزان، در این شرایط روسیه می‌تواند از ویژگی "پدیده چپ" خود استفاده کند - توانایی روس ها برای انجام کارهای غیر استاندارد.

علاوه بر این، او فناوری‌های دیجیتال پیشرفته را یک مزیت برای روسیه خواند. به نظر او، روسیه می‌تواند هنگام حل مشکل عدم اتحاد داخلی، تقسیم مردم به دوستان و دشمنان و دوقطبی شدن جامعه «پیشنهاد معنایی خود را ارائه دهد».

https://ria.ru/20240118/auzan-1922117454.html

بشکه‌های نفت در دریای طوفانی

بر اساس پیش بینی به روز آژانس بین المللی انرژی (IEA)، رشد تقاضای نفت در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، در حالی که برعکس، عرضه به دلیل کشورهایی که طرف توافق اوپک پلاس نیستند، رشد خواهد کرد. صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در ماه دسامبر 500 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 7.8 میلیون بشکه در روز رسید این حداکثر  میزان از ماه مارس سال گذشته بود، در حالی که برعکس، درآمد حاصل از فروش منابع انرژی در شرایط کاهش قیمت نفت و افزایش تخفیف برای عرضه روسیه در بحبوحه تشدید کنترل ها بر مالکان کشتی که به صادرات از فدراسیون روسیه خدمات رسانی می‌کنند، کاهش یافته است. روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم هایی علیه چنین شرکتی از سوی امارات متحده عربی که مالک 18 کشتی است، خبر داد.

بر اساس پیش بینی ژانویه آژانس بین المللی انرژی، رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2024 از 2.3 میلیون بشکه در روز به 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این روند در پایان سال گذشته قابل توجه بود: در پایان سه ماهه چهارم، تقاضا پس از افزایش 3.2 میلیون بشکه در روز نسبت به دو فصل قبل، 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. کاهش مصرف نفت تحت تأثیر کندی عمومی رشد اقتصاد جهانی، فرسودگی بهبودی پس از کووید و همچنین محبوبیت فزاینده خودروهای الکتریکی و افزایش بهره وری انرژی است. برعکس، عرضه نفت در سال جاری از تقاضا بیشتر خواهد شد: طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، در طول سال، عرضه ممکن است 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به 103.5 میلیون بشکه در روز برسد. این افزایش تقریباً به طور کامل از طریق عرضه از ایالات متحده آمریکا، برزیل، گویان و کانادا تامین خواهد شد (سال گذشته، کل عرضه نفت 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافت، و تولید غیراوپک پلاس 390 هزار بشکه در روز کاهش یافت، از جمله عربستان سعودی - 900 هزار بشکه در روز).

تولید روسیه در ماه دسامبر تقریباً بدون تغییر باقی ماند و به 9.48 میلیون بشکه در روز رسید در مقابل 9.5 میلیون بشکه در روز در ماه قبل (با احتساب میعانات گازی - 10.9 میلیون بشکه در روز). به طور متوسط، در سال 2023، تولید به 10.96 میلیون بشکه در روز رسید که 130 هزار بشکه در روز کمتر از سال قبل بود (صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به طور متوسط 7.5 میلیون بشکه در روز). در ماه دسامبر، عرضه روسیه به خارج از کشور با 500 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 7.8 میلیون بشکه در روز (حداکثر از ماه مارس) رسید. با احتساب عرضه نفت خام با افزایش 240 هزار بشکه ای ماهانه به 5 میلیون بشکه در روز، صادرات فرآورده‌های نفتی 260 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

با این حال، افزایش عرضه، کاهش قیمت انرژی در پایان سال را جبران نکرد و درآمد 1.4 میلیارد دلار کاهش یافت - به کمترین میزان در 6 ماه گذشته 14.4 میلیارد دلار (در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر این رقم از 18 میلیارد دلار فراتر رفت).

https://www.kommersant.ru/doc/6456100

کارخانه رب گوجه فرنگی روسیه از کمبود بذر گوجه فرنگی خبر داد

میخائیل زایتسف، مدیر کل مجتمع کشت و صنعت آستاراخانسکی بزرگترین تولید کننده گوجه فرنگی در منطقه آستاراخان از کمبود بذر گوجه فرنگی خبر داد. مشکل شرکت از زمان ممنوعیت واردات بذر هلندی به روسیه ایجاد شد. این ممنوعیت توسط Rosselkhoznadzor در پایان نوامبر 2023 در زمینه شناسایی سیستماتیک اشیاء قرنطینه در بذرهایی که از هلند می‌آیند، اعمال شد." سهم بذر گوجه فرنگی هلندی در شرکت Astrakhansky   سی و پنج درصد بود. مدیر این شرکت تصریح کرد: این دقیقاً همان مقداری است که برای تولید کافی نیست. زایتسف توضیح داد که در عین حال، بذر داخلی برای تولید رب گوجه فرنگی در روسیه در مقیاس صنعتی وجود ندارد - بذر از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

اتحادیه ملی تولیدکنندگان میوه و سبزی نیز به نوبه خود پیش بینی می‌کند که کمپین کاشت در سال 2024 طبق روال گذشته انجام شود و در نتیجه برداشت فراوان و منجر به افزایش صادرات خواهد شد. به گفته ایرینا موراشوا، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه، وزارت کشاورزی کمک های بی سابقه ای را برای تهیه بذر سبزیجات در زمان لازم برای کاشت ارائه می‌کند.

https://ria.ru/20240120/pomidory-1922512207.html  

اگر ذخایر بانک مرکزی مصادره شود، غرب ممکن است ۲۸۸ میلیارد دلار ضرر کند

ریانووستی بر اساس آمارهای ملی کشورها محاسبه کرده است که روسیه قول واکنشی آینه ای به مصادره ذخایر بانک مرکزی توسط کشورهای غربی داده است - این ممکن است حداقل 288 میلیارد دلار برای آنها هزینه در بر داشته باشد. بر اساس آخرین داده‌های موجود، سرمایه گذاری مستقیم اتحادیه اروپا، G7، استرالیا و سوئیس در اقتصاد روسیه در پایان سال 2022 بالغ بر 288 میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این، با در نظر گرفتن ممنوعیت برداشت وجه از کشور توسط ساکنان غیر دوست، به دلیل انتقال این وجوه به حساب های نوع "C"، این مبلغ می‌تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد. همانطور که توسط رئیس بخش تحلیلی بانک BKF، ماکسیم اوسادچی، اشاره کرد، در مارس سال گذشته، 0.5 تریلیون روبل یا حدود 6.5 میلیارد دلار از وجوه در حساب های نوع "C" از NSD به DIA منتقل شد.

اتحادیه اروپا 223.3 میلیارد دلار دارایی دارد که قبرس 98.3 میلیارد دلار، هلند 50.1 میلیارد دلار و آلمان 17.3 میلیارد دلار از آن را در اختیار دارند. پنج سرمایه گذار بزرگ اروپایی در اقتصاد روسیه نیز شامل فرانسه (16.6 میلیارد دلار) و ایتالیا (12.9 میلیارد دلار) هستند. کشورهای باقی مانده 28.1 میلیارد دلار دیگر را تشکیل می دهند.

بر اساس آخرین داده‌های موجود، در میان کشورهای G7، بریتانیا بزرگترین سرمایه‌گذار در اقتصاد روسیه بود و دارایی‌های روسیه در پایان سال 2021 به حدود 18.9 میلیارد دلار رسید. ایالات متحده در پایان سال 2022 9.6 میلیارد دلار، ژاپن 4.6 میلیارد دلار و کانادا 2.9 میلیارد دلار دارایی داشتند. سرمایه‌گذاری‌های سوئیس و نروژ ، در پایان سال 2022 به ترتیب 28.5 میلیارد دلار و 139 میلیون دلار بوده است. استرالیا در پایان سال گذشته 683 میلیون دلار در اقتصاد روسیه سرمایه گذاری کرده بود.

سیاستمداران غربی بارها خواستار ارائه پیشنهادهایی برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین مالی بازسازی اوکراین، از جمله تهدید به مصادره آنها کرده اند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر این ایده محقق شود، مسکو اقدامات متقابل آینه ای را رد نمی‌کند. ریانووستی در محاسبات خود از داده‌های کشورهای غیردوست در مورد سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد روسیه استفاده کرد. سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاری در مشاغلی است که کنترل حداقل ده درصد از سهام یا سرمایه آن را فراهم می‌کند. پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، کشورهای غربی تحریم هایی را علیه بانک روسیه اعمال کردند و ذخایر آن را مسدود کردند، اما حجم دقیق وجوه تثبیت شده مشخص نیست. بر اساس گزارش بانک مرکزی در پایان ژوئن 2021، حدود 288 میلیارد دلار در اتریش، بریتانیا، آلمان، کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ژاپن و حدود 63 میلیارد دلار بیشتر در کشورهای ناشناس ذخیره شده است. در ابتدای سال 2022، بانک روسیه گزارش داد که حدود نیمی از 630.6 میلیارد دلار دارایی آن در ارزهای ذخیره کلیدی نگهداری می‌شود. بر اساس گزارش رسانه‌ها، کشورهای غربی موفق شدند حدود 287 میلیارد دلار دارایی روسیه را کشف کنند.

https://ria.ru/20240121/rezervy-1922573388.html   

تعهدات  آب و هوایی

انجام تعهدات جهانی برای معرفی منابع انرژی تجدیدپذیر به چین بستگی دارد بر اساس گزارش آژانس انرژی تجدیدپذیر، در سال 2023، حجم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر راه اندازی شده در سراسر جهان به رکورد 510 گیگاوات رسید. علیرغم اجرای فعال منابع انرژی تجدیدپذیر در اروپا، ایالات متحده و هند، پیش‌بینی‌های آن امکان دستیابی به هدف تعیین‌شده توسط کنفرانس آب و هوای سازمان ملل و پیشنهاد سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 را نمی‌دهد. انجام این تعهد تا حد زیادی به چین بستگی دارد که در سال 2023 به اندازه کل جهان در سال 2022 پنل های خورشیدی را راه اندازی کرد - اما تاکنون موفقیت چین در معرفی منابع انرژی تجدیدپذیر تا حد زیادی با سرمایه گذاری مستقیم خارجی تضمین شده است که حجم آن بسیار زیاد است. 

 پیش بینی می‌شود تعداد پنل های خورشیدی و مزارع بادی در این کشورها در پنج سال آینده بیش از دو برابر شود. در اتحادیه اروپا، رشد شتابان در اجرای منابع انرژی تجدید پذیر تا حد زیادی با اسناد داخلی "اقلیم" توضیح داده شده است، در ایالات متحده - با لازم الاجرا شدن قانون کاهش تورم و در هند و برزیل - با جذابیت کشورهای برای سرمایه گذاری خارجی انتظار می‌رود که در سال‌های 2028-2023، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی به 7300 گیگاوات (تا پایان سال 2022 - تقریباً 3 هزار گیگاوات) افزایش یابد و 95٪ از افزایش با گسترش تولید خورشیدی و بادی تضمین شود. پیش بینی می‌شود که منابع انرژی تجدیدپذیر تا آغاز سال 2025 از زغال سنگ پیشی گرفته و به بزرگترین منبع برق تبدیل شوند.

بنابراین، سرعت پیش‌بینی‌شده اجرای انرژی «پاک» این امکان را فراهم می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر ۲.۵ برابر افزایش یابد. در همان زمان، در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل (COP28)، یک هدف بلندپروازانه تر تعیین شد که شامل سه برابر شدن ظرفیت  بود .

همانطور که آژانس بین المللی انرژی یادآوری می‌کند، تاکنون، موفقیت های چین در زمینه انرژی سبز، از جمله با سرمایه گذاری مستقیم خارجی تضمین شده است .

https://www.kommersant.ru/doc/6465535

تعداد شرکت های روسی در قزاقستان دو برابر شده است

ریانووستی با اشاره به مطالعه بانک سرمایه گذاری Halyk Finance   خبر می دهد که تعداد شرکت های روسی در قزاقستان به شدت افزایش یافته است. تعداد آنها در پایان سال 2023 از 23 هزار فراتر رفت که دو برابر رقم مشابه در سال 2021 است. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که تجارت روسی همچنان به طور فعال به قزاقستان در پس زمینه تحریم های غرب نقل مکان می‌کند. در همان زمان، رشد تعداد شرکت های روسی در این کشور (به اضافه 21.7 درصد) از افزایش کلی تجارت (16.1 درصد) پیشی گرفت. کارشناسان انگیزه روند حرکت شرکت‌ها از فدراسیون روسیه را برای دور زدن تحریمهای اعمال شده توسط غرب معرفی می نمایند.

هجوم قابل توجهی از تجارت روسیه در حوزه علمی و فنی حرفه ای (مشاوره) و همچنین در بخش آموزش مشاهده شد - تعداد این شرکت ها به ترتیب 3.4 و 3.6 برابر افزایش یافت. در همان زمان، قابل توجه ترین افزایش در تعداد شرکت های روسی در صنعت فناوری اطلاعات ثبت شد -  که رقم هفت برابر را نشان می دهد. پیش از این، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفت که به زودی این کشور اصلاحاتی را آغاز خواهد کرد که اقتصاد آن را باثبات، شفاف و پویاتر خواهد کرد. وی همچنین از ایجاد فضای سرمایه گذاری مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی خبر داد. به گفته رئیس دولت، برنامه‌هایی برای دو برابر شدن اندازه اقتصاد تا سال 2029 نیازمند اصلاحات گسترده است.

https://lenta.ru/news/2024/01/22/v-kazahstane-udvoilos-chislo-rossiyskih-kompaniy/

بلومبرگ: چرایی کاهش قیمت گاز در اروپا را توضیح داد

 به گزارش خبر گزاری ایزوستیا  با استناد به آمار بانک مرکزی در پایان نوامبر، سهم پرداخت به روبل برای صادرات روسیه به 33.8 درصد کاهش یافت که حداقل از اوت 2022 بود. در ماه اکتبر، ارز روسیه به میزان قابل توجهی تسویه حساب بیشتری را به خود اختصاص داد - 38.1 درصد. بر اساس نتایج ماه نوامبر، سهم ارز کشورهای غیردوست 26.8 درصد و بقیه 39.4 درصد بوده است. روبل در تجارت با آفریقا و کارائیب به طور فعال تر مورد استفاده قرار گرفته است و پرداخت های آن از کشورهای اروپایی نیز اندکی افزایش یافته است. در ماه دسامبر، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت که روسیه و چین تقریباً به طور کامل استفاده از دلار در پرداخت های دوجانبه را کنار گذاشته اند. به گفته وی، حدود 90 درصد از پرداخت ها با ارزهای ملی انجام می‌شود، اما نخست وزیر سهم یوان و روبل را به طور جداگانه مشخص نکرد. در همین حال، سرویس گمرک فدرال پیشنهاد می‌کند که شرکت های روسی اغلب از معاملات مبادله ای در تجارت خارجی استفاده می‌کنند تا کاملاً از انتقال ارز جلوگیری کنند.

https://lenta.ru/news/2024/01/22/upalo/

یک برند خودروی جدید Exlantix در روسیه ظاهر می‌شود

شرکت Cherry Automobiles Rus برند جدیدی از خودروهای الکتریکی با نام Exlantix را به بازار روسیه معرفی خواهد کرد. شروع فروش برای تابستان سال جاری برنامه ریزی شده است، اولین نمونه که وارد بازار می‌شود کوپه برقی چهار در Exlantix ES خواهد بود.  دارای بردی با یک بار شارژ باتری به مسافت 650 کیلومتر است؛ با استفاده از ایستگاه شارژ Ultra Charge، ماشین الکتریکی می‌تواند انرژی را از 30 تا 80 درصد در 15 دقیقه دوباره پر کند. به گفته این شرکت، به عنوان بخشی از توسعه این برند در فدراسیون روسیه، برنامه ریزی شده است تا یک زیرساخت شارژ بر اساس شرکت های فروشنده ایجاد شود. لیست تجهیزات محصول جدید شامل سقف شفاف با عملکرد کم نور خودکار، دو نمایشگر ماتریسی در کنار اپتیک جلوی خودرو، سیستم ترمز تهویه دار با کالیپرهای شش پیستونی ، سیستم پارک خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی با 23 بلندگو، درایو الکتریکی چهار درب با بسته‌کننده و سایر گزینه‌ها است.

اوایل ژانویه، چری تولید کراس اوور الکتریکی Sterra ET را در چین آغاز کرد ، فروش این مدل در سه ماهه اول سال 2024 آغاز خواهد شد. در سال 2023، 16 مدل جدید از وسایل نقلیه الکتریکی در بازار خودرو روسیه ظاهر شد. اگر در سال 2013  تعداد  111 خودرو الکتریکی جدید در روسیه فروخته شد و پنج سال پیش 372 دستگاه، در سال 2023 فروش به 14.1 هزار خودرو افزایش یافت.

https://iz.ru/1638076/2024-01-22/v-rossii-poiavitsia-novyi-avtomobilnyi-brend-exlantix

 

اروپا خواستار ممنوعیت عرضه گاز و آلومینیوم از روسیه شد

لهستان و کشورهای حوزه بالتیک از اتحادیه اروپا خواستند تا در بسته جدید تحریم‌های ضد روسیه ممنوعیت عرضه آلومینیوم و گاز طبیعی مایع (LNG) از فدراسیون روسیه را لحاظ کند. رویترز در این باره با اشاره به یک مقام ناشناس لهستانی می نویسد. علاوه بر محدودیت در واردات این دو منبع، همین کشورهای اروپایی بر تقویت تحریم‌ها در بخش هوانوردی، یعنی گنجاندن تعدادی از کالاهای مورد استفاده برای تولید پهپاد در فهرست‌های محدودکننده تاکید دارند. این آژانس گزارش داد در همان زمان، پیشنهاد شده است که محدودیت های مشابه به بلاروس گسترش یابد. این دیپلمات اروپایی همچنین پیشنهاد کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا می‌تواند بر تعداد بیشتری از اشخاص حقیقی و حقوقی تعمیم یابد.

پیشتر مشخص شد که اتحادیه اروپا شروع به بحث در مورد بسته سیزدهم تحریم های ضد روسیه کرد که ممکن است شامل اقداماتی برای مبارزه با دور زدن محدودیت ها از طریق کشورهای ثالث و از طریق شرکت های داخل اتحادیه اروپا باشد. انتظار می رود در 24 فوریه، سالگرد آغاز عملیات ویژه در اوکراین دریافت شود. مشکل اصلی در تهیه اقدامات تحریمی جدید اتحادیه اروپا «عدم اهداف» مرتبط با این واقعیت بود که همه واحدهای اقتصادی بزرگ یا قبلاً تحت محدودیت هستند یا به دلایلی مشمول آن نیستند. حوزه‌هایی که تحریم ها علیه آنها در دسترس نیست شامل انرژی هسته ای و تامین گاز طبیعی مایع است. به ویژه، بسیاری از اقتصادهای بزرگ، از جمله آلمان، با محدودیت های روسیه بر LNG مخالف هستند.

https://lenta.ru/news/2024/01/23/v-evrope-prizvali-zapretit-postavki-gaza-i-alyuminiya-iz-rossii

 

پرتقاضاترین تخصص های فناوری اطلاعات در روسیه کدام است؟

شرکت های روسی بیشتر به متخصصان امنیت سایبری و مهندسان شبکه در میان پرسنل فناوری اطلاعات نیاز دارند. این در نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات Zarplaty.ru (در دسترس Lenta.ru) بیان شده است. یک سوم سازمان‌ها (به ترتیب 35 و 33 درصد) به کارکنان چنین تخصص هایی نیاز دارند. هر پنجمین شرکت به دنبال توسعه دهنده موبایل یا مدیر محصول است. 15 درصد از پاسخ دهندگان به دنبال توسعه دهندگان بک اند، 11 درصد به توسعه دهندگان فرانت اند و 7 درصد دیگر از نمایندگان کسب و کار روسی مورد بررسی به متخصصان تحول دیجیتال نیاز دارند. محبوب ترین سطح صلاحیت برای متخصصان فناوری اطلاعات متوسط (37 درصد) و پس از آن روسای بخش (33 درصد) و توسعه دهندگان ارشد با تجربه (18 درصد) بود. 12 درصد از شرکت ها به کارمندان سطح پایین نیاز دارند، اما تقریباً نیمی (48 درصد) سازمان‌ها به کارآموز نیاز دارند.

از جمله مهارت های مورد تقاضا برای برنامه نویسان، مدیران شرکت برنامه نویسی در 1C (32 درصد)، توسعه پایتون، استفاده از C++ (هر کدام 26 درصد)، دانش زبان پرس و جو SQL (21 درصد) و جاوا اسکریپت (19 درصد) را نام بردند. این مطالعه از 8 ژانویه تا 22 ژانویه 2024 انجام شد. بیش از 1.8 هزار نفر از روسای شرکت ها و بخش ها در سازمان‌ها در شهرهای بالای یک میلیون نفر در نظرسنجی خدمات شرکت کردند؛ سن پاسخ دهندگان از 25 تا 55 سال بود. پیش از این مشخص شد که اکثر کارفرمایان روسی (86 درصد) از کمبود کارکنان شکایت دارند. در مشاغل بزرگ، کمبود کارکنان به شدت احساس می‌شود (89 در مقابل 85 درصد). اغلب، شرکت های حمل و نقل و لجستیک و صنعت گران با کمبود کارکنان مواجه می‌شوند. شرکت های حمل و نقل با کمبود راننده و کارگران انبار مواجه هستند، در حالی که تولید و ساخت و ساز با کمبود کارگران و مهندسان ماهر مواجه هستند.

https://lenta.ru/news/2024/01/23/nazvany-samye-vostrebovannye-it-spetsialnosti-v-rossii/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما