معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مناطق آزاد تجاری در چین- بخش دوم

درحال حاضر 21 منطقه در چین بعنوان مناطق آزاد تجاری (FTZ) تعیین گردیده است و این مناطق از نظر استراتژیک در قطب های اقتصادی کلیدی و مناطق ساحلی قرار داشته و آنها را به بسترهای ایده آل برای تسهیل تجارت و جذب مشاغل و سرمایه گذاری‌های خارجی تبدیل نموده است.

مناطق آزاد تجاری در چین-بخش اول

مناطق آزاد تجاری آزمایشی و بندر آزاد تجاری چین (FTZs and FTP)، که بعنوان مناطق آزمایشی نیز شناخته می‌شوند، مناطق تعیین‌شده در داخل کشور هستند که سیاست‌ها و اصلاحات نوآورانه‌ای را برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی اجرا می‌کنند. از زمان تاسیس اولین FTZ در شانگهای در سال 2013، چین بیست ، FTZ دیگر را در سال های بعد در سراسر کشور تأسیس کرده است. این مناطق از نظر استراتژیک در قطب های اقتصادی کلیدی و مناطق ساحلی قرار داشته و آنها را به بسترهای ایده آلی برای تسهیل تجارت و جذب مشاغل و سرمایه گذاری‌های خارجی تبدیل نموده است. این گزارش که در دو قسمت ارائه می‌گردد به معرفی این مناطق خواهد پرداخت.

مروری بر سیاست چین در توسعه مناطق ساحلی و مسیر پیش رو

جمهوری خلق چین پس از اتخاذ سیاست درهای باز و اصلاحات در اواخر دهه 1970 میلادی، به جهت تغییر در تئوری اقتصادی خود و ریل گذاری برای توسعه کشور، از ظرفیت سواحل و اقتصاد متکی بر مناطق ساحلی بهره بسیاری برده است. در دستیابی به رشد قابل توجه در مناطق ساحلی، احداث و طرح توسعه بنادر، ایجاد مراکز ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، جذب سرمایه و شرکت‌های خارجی و رونق تجارت خارجی متکی بر دریا مهم‌ترین عوامل قابل ذکر هستند. براساس برنامه پنج ساله چهاردهم چین (2021 تا 2025) و اهداف کلی برای سال 2035، چین «گسترش فعالانه فضای توسعه اقتصاد دریایی» را به طور ویژه در دستور کار دارد.

توسعه مناطق آزاد چین با محوریت دلتای رود یانگ تسه

دولت چین در سپتامبر گذشته، با تصویب طرحی مناطق آزاد این کشور را به 21 مورد افزایش داد و کلیات توسعه منطقه آزاد استان جه‌جیانگ را به تصویب رساند. بر این اساس، منطقه‌ای به وسعت 119.5 کیلومترمربع در بندر نینگبو و جزیره جوشان، شهر هانگجو و ایوو-جین‌هوا با محوریت توسعه نوآوری تکنولوژیکی، نسل جدید هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و تجارت نفت و گاز به منطقه آزاد استان جه‌جیانگ اضافه خواهد شد. علاوه بر آن، منطقه آزاد تجاری استان آنخویی نیز با تمرکز بر هوش مصنوعی و انرژی‌ها و مواد جدید به مناطق آزاد تجاری چین اضافه می‌شود. این طرح در قالب سیاست جدید اقتصادی چین با عنوان چرخه دوگانه ارزیابی می‌گردد. این سیاست متکی بر اتصال بازارهای بین‌المللی به بازار داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی است. در این سیاست، منطقه دلتای رود یانگ تسه به عنوان تکمیل کننده و حلقه اتصال زنجیره اقتصاد داخلی چین با اقتصاد بین‌‌المللی ایفای نقش می‌کند.