معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مجتمع تاسیسات سازه‌های مسیل در عشق آباد افتتاح شد.

خبرگزاری اورینت: با مشارکت سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، مجموعه تاسیسات مسیل که توسط انجمن تولید روسیه ووزروژدنیا ساخته شده است در بخش جنوبی عشق آباد افتتاح شد.

قرارداد ساخت این تاسیسات که باید امنیت پایتخت ترکمنستان را در مقابل جریان سیل تقویت کند، در سال 2020 میلادی توسط دفتر شهردار عشق آباد با شرکتی از فدراسیون روسیه امضا شد.

امروز، یک مرکز اداری و تجاری جدید در بخش جنوبی پایتخت ترکمنستان در حال شکل گیری است - در اینجا ساختمان‌های وزارتخانه‌ها و ادارات کشور، دستگاه مصلحت خلق، بانک های تجاری و همچنین مراکز برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه‌های بین المللی وجود دارد.

 

میزان وام بانک های ترکمنستان از مرز 88 میلیارد منات گذشت.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجموع اعتبار تخصیصی موسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به منات ملی تا اول اکتبر 2022 میلادی بالغ بر 88 میلیارد و 116 میلیون منات بوده که نسبت به شاخص مشابه سال گذشته میلادی 16.7 درصد افزایش داشته است. تا اول اکتبر 2021 میلادی، مجموعاً 75 میلیارد و 481 میلیون منات وام صادر شد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول اکتبر سال جاری میلادی، 58 میلیارد و 206 میلیون منات به موسسات و بنگاه‌های دولتی وام به منات ملی صادر شده است که 9.1 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 2021 میلادی است. در سال 2021 میلادی، میزان این وام ها بالغ بر 53 میلیارد و 360 میلیون منات بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی کشور، تا اول اکتبر ماه 2022 میلادی، میزان وام‌های تخصیص یافته به بخش خصوصی کشور به منات ملی بالغ بر 11 میلیارد و 870 میلیون منات بوده که از همین رقم در سال 2021 میلادی (7 میلیارد و 524 میلیون منات) 57.7 درصد بیشتر است.

همچنین در بازه زمانی مشخص در سال جاری میلادی به شهروندان و کارآفرینانی که بدون تشکیل شخصیت حقوقی به فعالیت های کارآفرینی می‌پرداختند، مجموعاً 18 میلیارد و 40 میلیون منات وام صادر شد که 23.6 درصد از رقم مشابه سال گذشته میلادی (14 میلیارد و 597 میلیون منات) بیشتر است.

تا اول سپتامبر 2022 میلادی، مجموع وجوه اعتباری تخصیص یافته توسط موسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به منات ملی بالغ بر 84 میلیارد و 963 میلیون منات بوده است.

 

ترکمنستان برخی از ایست های بازرسی را برای وسایل نقلیه به همراه رانندگان باز می‌کند.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان از هفتم نوامبر سال جاری میلادی برخی از گذرگاه‌های مرزی خود را برای رانندگان وسایل نقلیه خارجی و داخلی  که شرایط ورود و خروج و همچنین ترانزیت از طریق این کشور را دارند، باز می‌کند. این خبر روز پنج شنبه توسط آژانس ترکمن اوتو اولاگلاری (حمل و نقل جاده ای ترکمنستان) اعلام شد.

عبور و مرور از طریق پاسگاه‌های جاده ای آرتیق، سرخس، قره بوگاز، آلتین عصیر، داشاغوز، کونه اورگنچ، فاراب، امام نظر، سرحدآباد و همچنین از طریق بندر بین المللی ترکمن باشی امکان پذیر خواهد بود.

پیش از این، به دلیل اقداماتی که در ترکمنستان برای جلوگیری از شیوع کووید-19 در نظر گرفته شده بود، تردد از طریق این پاسگاه‌های مرزی محدود شده بود.

ترکمنستان در ماه سپتامبر سال جاری به منظور انجام حمل و نقل بین المللی بار، مجوز عبور کامیون‌ها با رانندگان ترکمنستانی و خارجی از پاسگاههای متعدد این کشور را صادر کرد

 

ترکمنستان و ایران به دنبال گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی هستند.

خبرگزاری اورینت: به گزارش تهران تایمز، وزیر انرژی ترکمنستان با علی اکبر محرابیان همتای ایرانی خود در خصوص چشم انداز همکاری در بخش انرژی گفتگو کرد.

در جریان گفتگوهای آنلاین، طرفین بر لزوم گسترش روابط انرژی بین دو کشور همسایه تاکید کردند. وزرای انرژی همچنین به اجرای پروژه‌های مهم در این حوزه و مثبت بودن روابط سیاسی دوجانبه اشاره کردند.

در این گفت و گوها خاطرنشان شد که ترکمنستان یکی از تامین کنندگان مهم برق در بازار منطقه است و چشم انداز زیادی برای افزایش عرضه دارد.

 

یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و تاجیکستان در عشق آباد برگزار شد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: برنامه خبری ترکمنستان "وطن" گزارش داد: یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و تاجیکستان در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی دو کشور روز چهارشنبه در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

در این دیدار طرفین با اشاره به اینکه همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی بین ترکمنستان و تاجیکستان یک حوزه ویژه است، به توافقات متعددی در زمینه توسعه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های موجود دست یافتند.

همچنین خاطرنشان شد که تداوم همکاری موثر در زمینه‌های مهم تعامل حائز اهمیت است.

در حوزه اقتصادی بین ترکمنستان و تاجیکستان، طرفین علاقه خود را برای تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین علاقه خود را به ارائه فرصت های برابر، تضمین‌ها و ایجاد شرایط برای رقابت در دو کشور ابراز کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین در زمینه ایجاد همکاری فعال در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، همکاری‌های سرمایه گذاری، انرژی و منابع آب، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، علم و آموزش، بهداشت، درمان، فرهنگ و هنر، ورزش و سیاست گذاری جوانان تبادل نظر کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما