معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم شهریور ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

همکاری دولت ماهاراشترا و فنلاند برای نوسازی بندر تاریخی ساسون در بمبئی

دولت ماهاراشترا با همکاری فنلاند قصد دارد بندر تاریخی ساسون در جنوب بمبئی را با استفاده از فناوری‌های نوین مدرن‌سازی کند. این بندر که در قرن نوزدهم ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین و پرترددترین بنادر ماهیگیری هند است، اکنون با چالش‌هایی مانند ازدحام، بهداشت ضعیف، بوی نامطبوع و استانداردهای پایین در حمل و نقل ماهی مواجه است.

در دیداری میان ، نیتش رانه وزیر شیلات ماهاراشترا و هیئتی از مقامات و شرکت‌های فنلاندی از جمله Lamor Corporation، Mirasys India، Helios Lighting Solutions RiverRecycle، برنامه‌هایی برای ارتقاء زیرساخت‌های بندر مطرح شد. هدف این پروژه، تبدیل بندر ساسون به یک بندر جهانی، پاک، کارآمد و پایدار است که با استفاده از روش‌های ماهیگیری پیشرفته، راه‌حل‌های دیجیتال و نوآوری‌های زیست‌محیطی، درآمد ماهیگیران را نیز افزایش دهد. شرکت‌های فنلاندی خدماتی در زمینه مدیریت زیست‌محیطی، استفاده از داده‌های نظارتی، اتوماسیون روشنایی و مقابله با آلودگی پلاستیکی ارائه می‌دهند. این همکاری بین‌المللی نه تنها به انتقال فناوری کمک می‌کند، بلکه الگویی برای نوسازی بنادر سنتی در هند خواهد بود.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/mumbai/maharashtra-govt-and-finland-to-jointly-modernise-mumbais-sassoon-dock/articleshow/123953125.cms    

 دیدار نماینده پارلمان استرالیا با معاون اول سروزیر ماهاراشترا برای تقویت همکاری‌های اقتصادی   
در تاریخ ۱۷ سپتامبر، تیم واتس، نماینده پارلمان استرالیا و وزیر پیشین امور خارجه، با اِکنات شینده معاون اول وزیر ایالت ماهاراشترا، در منترالایا (اداره حکومت محلی) بمبئی دیدار کرد. این دیدار با هدف بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی میان استرالیا و ماهاراشترا در حوزه‌های کشاورزی، فناوری پزشکی و آموزش برگزار شد.

در این نشست، پروژه‌های زیرساختی مهمی مانند مترو، جاده ساحلی و پُل دریایی آتال ستو مورد بررسی گرفت که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی ایالت داشته‌اند. همچنین معاون وزیر از طرح‌های در حال اجرای "مِدیسیتی" و "اجوسیتی" در ناوی بمبئی خبر داد که قرار است این منطقه را به قطب آموزش و سلامت تبدیل کنند. این دیدار بخشی از روابط گسترده‌تر هند و استرالیا است که از سال ۲۰۲۰ به سطح «شراکت جامع راهبردی» ارتقاء یافته و شامل همکاری‌های اقتصادی، آموزشی، گردشگری و تعاملات مردمی می‌شود.     

https://english.newsnationtv.com/world/asia/australian-mp-tim-watts-meets-maharashtra-dy-cm-shinde-discusses-boosting-ties-in-agriculture-med-tech-education20250917002621

 همکاری ایالت آیوا  آمریکا و ماهاراشترا برای ارتقاء رفاه محلی و توسعه پایدار     

ایالت آیوا در آمریکا و ایالت ماهاراشترا در هند توافق‌نامه‌ای برای همکاری در زمینه‌های کشاورزی، آموزش، فناوری و توسعه پایدار امضا کرده‌اند. این مشارکت با هدف ارتقاء رفاه جوامع محلی، تبادل دانش و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید شکل گرفته است. در مراسم امضای این توافق، مقامات دو طرف بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی برای حل چالش‌های مشترک تأکید کردند. این همکاری شامل پروژه‌هایی در زمینه کشاورزی هوشمند، آموزش مهارت‌های فنی، و استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود زیرساخت‌های محلی خواهد بود. همچنین قرار است هیئت‌هایی از هر دو ایالت برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبادل تجربیات به کشور مقابل سفر کنند. این توافق‌نامه می‌تواند الگویی برای همکاری‌های مشابه بین ایالت‌های هند و آمریکا در آینده باشد.                                   

https://www.kimt.com/news/iowa-and-indian-state-of-maharashtra-ink-partnership-to-boost-local-prosperity/article_4b6dd969-f874-47c3-b8e3-078f88ac7cb2.html

سرمایه‌گذاری ۵۶ کروری هیوندای در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی ماهاراشترا برای توسعه پایدار

بنیاد هیوندای موتور هند (HMIF) با تعهدی به ارزش ۵۶ کرور روپیه، مجموعه‌ای از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) را در ایالت ماهاراشترا آغاز کرده است. این طرح‌ها با هدف ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی، در حضور وزیر ارشد ایالت، دیویندرا فادنویس، در بمبئی رونمایی شد و بخشی از چشم‌انداز «پیشرفت برای بشریت» هیوندای محسوب می‌شود.

در مرکز این ابتکار، پروژه جنگل IONIQ در منطقه Dange Chowk شهر پونا قرار دارد که با سرمایه‌گذاری ۳۲ کرور روپیه، قرار است یک میلیون درخت بومی‌با روش زیست‌محیطی «میاواکی» در ۹۰ هکتار کاشته شود. این جنگل شهری به عنوان ریه‌ای سبز برای پونا عمل خواهد کرد و به بهبود کیفیت هوا و تنوع زیستی کمک می‌کند.

در حوزه ایمنی جاده، هیوندای با سرمایه ۴ کرور روپیه مراکز مهندسی ترافیک و توسعه سازمانی را در شهرهای پونا و ناگپور راه‌اندازی خواهد کرد. این مراکز با همکاری پلیس ترافیک ناگپور، کمپین‌هایی مانند «جاده من، دوست من» را برای ارتقاء آگاهی عمومی و کاهش تصادفات اجرا می‌کنند.

سایر برنامه‌ها شامل کلینیک‌های سیار پزشکی، آموزش مهارت‌های رانندگی، حمایت از بیماران سرطانی، پروژه‌های هنری و فرهنگی، و ارتقاء سواد دیجیتال و مالی در مناطق روستایی مانند ناشیک و Talegaon هستند. این سرمایه‌گذاری نه تنها به عنوان یک اقدام خیریه، بلکه به عنوان یک مشارکت بلندمدت برای ساختن آینده‌ای پایدار و فراگیر در ماهاراشترا تلقی می‌شود.            

https://thecsruniverse.com/articles/hyundai-motor-india-foundation-commits-56-crore-to-csr-initiatives-in-maharashtra

تصویب سیاست ۳۷ میلیون دلاری پویانمایی، جلوه‌های بصری، بازی‌سازی، کمیک و واقعیت توسعه‌یافته (AVGC-XR) در ماهاراشترا

دولت ماهاراشترا سیاست جامع «انیمیشن، جلوه‌های بصری، بازی‌سازی، کمیک و واقعیت توسعه‌یافته (AVGC-XR) ۲۰۲۵» را با بودجه‌ای بالغ بر ۳۲۶۸ کرور روپیه تصویب کرد. هدف این سیاست، تبدیل ایالت به قطب ملی خلاقیت دیجیتال، جذب ۵۰ هزار کرور روپیه سرمایه‌گذاری و ایجاد 200 هزار فرصت شغلی تخصصی تا سال ۲۰۵۰ است.

ماهاراشترا با بیش از ۲۹۵ استودیو فعال و ۲۰ مؤسسه آموزشی تخصصی در شهرهایی مانند بمبئی و پونه، در حال حاضر پیشتاز صنعت AVGC-XR در هند است. این فناوری‌ها نه‌تنها در حوزه سرگرمی، بلکه در بخش‌هایی مانند سلامت، آموزش، کشاورزی، املاک، بازاریابی و دفاع نیز کاربرد دارند.

بر اساس این سیاست، پارک‌های تخصصی AVGC-XR در شهرهایی از جمله فیلم‌سیتی بمبئی، ناوی بمبئی، پونا، ناسیک، ناگپور، چاتراپاتی سامباجی‌نگر، کولهاپور و ساتارا ایجاد خواهند شد. این مراکز به امکانات پیشرفته‌ای مانند استودیوهای موشن کپچر، واحدهای تولید مجازی، ابزارهای انیمیشن مبتنی بر هوش مصنوعی، فارم‌های رندرینگ و زیرساخت‌های متاورس مجهز خواهند بود.

برای پنج سال نخست (۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰)، مبلغ ۳۰۸ کرور روپیه اختصاص یافته و در ادامه تا سال ۲۰۵۰، ۲۹۶۰ کرور روپیه دیگر سرمایه‌گذاری خواهد شد. همچنین، بودجه‌هایی برای حمایت از استارتاپ‌ها، توسعه مهارت‌ها و زیرساخت‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. کمیته‌ای متشکل از متخصصان صنعت، دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط نیز برای هدایت اجرای این سیاست تشکیل شده است.

https://swarajyamag.com/news-brief/maharashtra-clears-rs-3268-crore-animation-gaming-and-extended-reality-policy-2025-eyes-2-lakh-jobs-and-rs-50000-crore-investment   

طرح MITRA برای تقویت صادرات از بندر JSW جایگار؛ زیرساخت‌های کلیدی جهت کاهش وابستگی به بندر JNPT

در راستای تقویت توان صادراتی ایالت ماهاراشترا، انجمن تحقیقات صنعتی و فنی ماهاراشترا (MITRA) طرحی بلندپروازانه را برای انتقال مستقیم صادرات از طریق بندر JSW Jaigarh آغاز کرده است. این بندر به‌عنوان جایگزینی برای بندر دورافتاده JNPT )واقع در ۳۵۰ کیلومتری)، می‌تواند هزینه‌ها، زمان حمل‌ونقل و پیچیدگی‌های لجستیکی را برای صادرکنندگان منطقه به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

در چارچوب این طرح، زیرساخت‌های کلیدی مانند مرکز قرنطینه گیاهی و دفتر سازمان ایمنی و استانداردهای غذایی هند (FSSAI) در بندر جایگار تأسیس خواهد شد. این اقدامات با هدف تسهیل فرآیندهای قانونی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع وابسته، و فراهم‌سازی دسترسی سریع‌تر به بازارهای جهانی برای کشاورزان و تولیدکنندگان محلی صورت می‌گیرد.

این ابتکار پس از نشست سطح بالایی به ریاست وزیر بنادر و شیلات، نیتش رانه، و با حضور مشاور MITRA، پراشرام پاتیل و مقامات بندری، شتاب گرفت. در این نشست، نقشه راهی برای عملیاتی‌سازی زیرساخت‌ها و گسترش ظرفیت صادراتی بندر جایگار تدوین شد.

مقامات تأکید کردند که این تحول نه‌تنها به نفع صادرکنندگان خواهد بود، بلکه کشاورزان و صنایع کشاورزی را نیز توانمند خواهد ساخت. با حمایت دولت و تدوین نقشه اجرایی، انتظار می‌رود این طرح به بازطراحی مسیرهای صادراتی منطقه و تقویت جایگاه ماهاراشترا در شبکه‌های تجارت جهانی منجر شود.

https://indiashippingnews.com/mitra-pushes-for-export-boost-via-jsw-jaigarh-port-with-key-infrastructure-plans/

امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سهام هند با فقط ۵۰۰ دلار؛ ابتکار جدید تاتا

برای نخستین بار، سرمایه‌گذاران غیرمقیم هند (NRI) و اتباع خارجی می‌توانند با حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری ۵۰۰ دلار وارد بازار سهام هند شوند. این امکان از طریق صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی که توسط شرکت Tata Asset Management راه‌اندازی شده فراهم شده است. این صندوق از تاریخ ۲۲ سپتامبر برای پذیره‌نویسی باز می‌شود و نقطه عطفی در دسترسی جهانی به بازار سرمایه هند محسوب می‌شود. پیش از این حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰ هزار دلار بود.

صندوق جدید به‌صورت «فیدر فاند» عمل می‌کند؛ یعنی سرمایه‌های خارجی را جمع‌آوری کرده و به صندوق‌های سرمایه‌گذاری هندی منتقل می‌کند. اگرچه فرآیند ثبت‌نام هنوز کاملاً دیجیتال نیست و نیاز به احراز هویت فیزیکی و امضای فرم‌ها دارد، اما شرکت تاتا در حال مذاکره با نهادهای نظارتی برای تسهیل فرآیند دیجیتال‌سازی است. پیش‌بینی می‌شود این صندوق در شش ماه نخست فعالیت خود بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. همچنین، دفتر جدید شرکت در شهر مالی GIFT در گاندی‌نگر افتتاح شده و قرار است صندوق‌های ورودی که پیش‌تر از طریق لوکزامبورگ و موریس اداره می‌شدند، به این مرکز مالی منتقل شوند.

https://english.gujaratsamachar.com/news/business/in-a-first-nri-and-foreign-nationals-can-invest-in-indian-equities-for-as-little-as-500

 دومین نشست صادراتی کنفدراسیون اتاق های صنایع در احمد آباد: گجرات دروازه‌ای به سوی موفقیت جهانی            

 دومین دوره نشست صادراتی کنفدراسیون اتاق های صنایع گجرات در احمدآباد با حضور بیش از ۱۵۰ نماینده از دولت، دیپلمات‌های بین‌المللی و فعالان صنعت برگزار شد. هدف این نشست، توانمندسازی کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط (MSME) گجرات برای ورود مؤثر به بازارهای جهانی بود. در این رویداد، آمار چشمگیر صادرات هند در سال مالی ۲۰۲۵ نیز مطرح شد: مجموع صادرات کشور به ۸۲۴.۹ میلیارد دلار رسید که شامل رشد ۱۳.۶٪ در بخش خدمات بود.

سخنرانان برجسته از جمله آچال باکری و کولین لالبهای بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اتباع مقیم خارج از هند اصالتاً گجراتی تأکید کردند و خواستار تحول در سیاست‌های تجاری از «سهولت در کسب‌وکار» به «سهولت در صادرات» شدند. نیلابرا داسگوپتا، معاون رئیس بندر دیندایال، نیز نقش حیاتی زیرساخت‌های بندری گجرات را در تحقق اهداف صادراتی کشور برجسته کرد.

در پنل تخصصی فرصت‌های صادراتی برای MSMEها، نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ مانند Adani Ports، ECGC، و مؤسسات حقوقی و آموزشی، راهکارهایی در زمینه امنیت اعتباری، انطباق قانونی و توسعه مهارت‌ها ارائه دادند. همچنین در «فروم شرکای جهانی»، دیپلمات‌هایی از استرالیا، بلژیک و انگلیس درباره فرصت‌های همکاری دوجانبه در حوزه نوآوری، انتقال فناوری و پایداری گفتگو کردند.

در پایان، برگزارکنندگان نشست با ابراز امیدواری اعلام کردند که این رویداد نه تنها مسیر صادرات را ترسیم کرده، بلکه آغاز ساختن پلی به سوی جهانی متصل‌تر و موفق‌تر بوده است.            

https://indiashippingnews.com/2nd-edition-of-cii-gujarat-export-conclave-our-gateway-to-global-success/

بندر مورموگاو به عنوان نخستین بندر سبز هند معرفی شد               

بندر مورموگاو در ایالت گوا به عنوان نخستین بندر با معیارهای سازگار با محیط زیست و دارای گواهی «سبز» در هند شناخته شد. این عنوان در چارچوب برنامه ملی صدور گواهی بندر سبز و با تأیید مرکز تعالی ESG و اقتصاد چرخشی در بمبئی اعطا شده است. این بندر همچنین یکی از سه بندری است که توسط بانک جهانی برای پروژه‌های زیست‌محیطی انتخاب شده‌اند.

پیش از دریافت این گواهی، بندر مورموگاو نخستین بندر کشور بود که به کشتی‌های تجاری بر اساس امتیاز شاخص زیست‌محیطی کشتی (ESI) تخفیف و مشوق ارائه می‌داد. این اقدام در راستای کاهش انتشار آلاینده‌ها و ارتقاء استانداردهای زیست‌محیطی در حمل‌ونقل دریایی انجام شده است. همچنین، بندر با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۳ مگاواتی و برنامه‌ریزی برای افزایش آن به ۵ مگاوات، گام‌هایی جدی در کاهش ردپای کربنی برداشته است.

آقای ن وینودکومار رئیس بندر مذکور، در جریان رویداد مقدماتی هفته دریایی هند ۲۰۲۵ اعلام کرد که برنامه‌هایی برای تبدیل بنادر بزرگ کشور به بنادر هوشمند با استفاده از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته مانند 5G در دست اجراست. او همچنین از تلاش برای جایگزینی نرم‌افزارهای خارجی مدیریت ترافیک دریایی با سامانه‌های بومی خبر داد که تاکنون در ۷ بندر بزرگ کشور عملیاتی شده‌اند.

این دستاورد نه تنها نقطه عطفی در مسیر پایداری بندرهای هند محسوب می‌شود، بلکه نشان‌دهنده تعهد دولت به توسعه زیرساخت‌های سبز و فناوری‌محور در حوزه حمل‌ونقل دریایی است.                               

https://timesofindia.indiatimes.com/city/goa/mormugao-port-declared-as-first-green-port-of-country/articleshow/123885819.cms

شرکت معدنی ودانتا صادرکننده اول سنگ‌آهن تازه استخراج‌شده ی هند شد

شرکت Vedanta نخستین شرکت معدنی در ایالت گوا هند است که موفق به صادرات سنگ‌آهن تازه استخراج‌شده گردید. این محموله شامل بیش از ۳۰۰ هزار تن سنگ‌آهن از معدن بیچولیم بود که به چین ارسال شد. این اقدام نقطه عطفی در صنعت معدن‌کاری گوا محسوب می‌شود، چرا که پس از سال‌ها توقف فعالیت‌های معدنی، صادرات دوباره آغاز شده است.

فعالیت‌های معدن‌کاری در گوا ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۲ پس از انتشار گزارش کمیسیون شاه متوقف شد و سپس در سال ۲۰۱۸ بار دیگر با حکم دیوان عالی کشور متوقف گردید. پس از یک وقفه شش‌ساله، عملیات استخراج مجدد در آوریل ۲۰۲۴ از سوی Vedanta در بلوک معدنی بیچولیم آغاز شد.

دولت ایالتی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای توسعه مکانیزمی جهت تعیین سقف تولید برای بلوک‌های معدنی واگذار شده از طریق مزایده است، چرا که دیوان عالی محدودیت ۲۰ میلیون تن برای صادرات سنگ‌آهن از گوا تعیین کرده است. با این حال، تنها ۲۵٪ از بلوک‌های معدنی واگذار شده از سال ۲۰۲۲ تاکنون موفق به آغاز فعالیت شده‌اند.

در همین حال، نگرانی‌هایی از سوی انجمن صادرکنندگان سنگ‌آهن گوا (GMOEA) مطرح شده مبنی بر احتمال اعمال تعرفه صادراتی بر سنگ‌آهن با عیار پایین (کمتر از ۵۸٪ آهن)، که می‌تواند بر سودآوری و رقابت‌پذیری شرکت‌ها تأثیر بگذارد.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/goa/vedanta-first-mining-firm-to-export-freshly-extracted-ore/articleshow/123984431.cms

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما