معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۱۳- ۱۲:۳۷

نگاهی به وضعیت گردشگری در بوسنی و هرزگوین

تعداد 150 هزار گردشگر در ماه ژوئن در فدراسیون بوسنی و هرزگوین اقامت داشتند که بیشتر آنها مهمانان خارجی بودند.

تعداد کل گردشگران ورودی در ژوئن 2025 به فدراسیون بوسنی و هرزگوین 149357 نفر بوده است که در مقایسه با ژوئن 2024 حدود 6.6 درصد کاهش و در مقایسه با ماه مه 2025 حدود 0.1 درصد افزایش داشته است.

سهم گردشگران داخلی از کل تعداد ورودی ‌ها 20.8 درصد و گردشگران خارجی 79.20 درصد بوده است.

تعداد کل اقامت شبانه گردشگران در ژوئن 2025 در فدراسیون بوسنی و  هرزگوین  291330 نفر بوده است که 7.9 درصد کمتر از ژوئن 2024 و 3.7 درصد بیشتر از مه 2025 است. سهم گردشگران داخلی از کل اقامت شبانه 20.5 درصد و سهم گردشگران خارجی 79.5 درصد بوده است.

به گزارش فنا در ساختار اقامت شبانه گردشگران خارجی، بیشترین اقامت شبانه توسط گردشگرانی از کشورهای زیر انجام شده است: ترکیه (12.6 درصد)، عربستان سعودی (11.1 درصد)، کرواسی (6.7 درصد)، آلمان (5.3 درصد) و لهستان (5.2 درصد) که در مجموع 40.9 درصد می ‌شود. گردشگران سایر کشورها 59.1 درصد از اقامت‌های شبانه را به خود اختصاص دادند.

تعداد تخت‌ های موجود در ژوئن ۲۰۲۵ در فدراسیون بوسنی و هرزگوین ۳۳۹۷۹ تخت بود که 5.4 درصد بیشتر از ژوئن ۲۰۲۴ است. (وبسایت بیزنیس)

سهم صنعت گردشگری در اقتصاد بوسنی و هرزگووین در سالهای خیر رشد چشمگیری داشته و به یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد این کشور تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های منابع رسمی‌ بوسنی، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی (GDP) از سال 2019 به قرار زیر است:

در سال 2019 به 5 /10درصد رسید و 12 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داد.

در سال 2020 به دلیل همه گیری کرونا به 2/17 درصد کاهش یافت.

در سال 2023 با بهبود شرایط بوسنی، 17/3 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت.

در سال 2024 در مقایسه با سال 2023 افزایش 10.3 درصد داشته است.

با این روند پیش بینی می‌شود در سال 2025 تعداد گردشگران به قریب به دو میلیون  نفر برسد.

دولت بوسنی با همکاری اتحادیه اروپا و برنامه توسعه سازمان ملل استراتژیهایی  برای توسعه پایدار گردشگری تدوین نموده از جمله:

توسعه زیر ساختهای حمل و نقل و اقامتی، ترویج گردشگری روستایی و اکوتوریزم، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و رویدادهای فصلی، استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بازر یابی و جذب گردشگران نسل جدید،

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما