معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۱- ۱۳:۱۱

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم تیر ماه 1404، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برزیل در آستانه واردکننده شدن نفت از ۲۰۳۰

تولید نفت برزیل احتمالاً از سال ۲۰۳۰ به بعد کاهش یافته و در دهه‌های بعدی به سطحی خواهد رسید که این کشور را از یک صادرکننده به واردکننده نفت تبدیل می‌کند. در حالی‌که ایالات متحده با بهره‌گیری از فناوری فرکینگ (fracking) در تولید نفت شیل (shale) به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است، برزیل به دلیل اتکای زیاد به منابع دریایی (offshore) و فقدان سیاست‌های پایدار در مزایده‌گذاری میادین، از این مسیر بازمانده است.

نقاط ضعف کلیدی:

  • توقف مزایده‌ها بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
  • مقررات سخت‌گیرانه درباره فناوری‌های جدید مانند فرکینگ
  • عدم توسعه میادین جدید نظیر حاشیه استوایی و حوزه پلوتاس

اگر برزیل مدل رقابتی‌تر، جذب سرمایه خارجی و بازبینی قوانین اکتشاف نفت را در پیش نگیرد، نه‌تنها واردکننده نفت خواهد شد، بلکه با رقبای منطقه‌ای مانند آرژانتین نیز در صادرات انرژی مواجه خواهد شد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/brasil-pode-virar-importador-de-petroleo-eua-lideram-producao-global/

احتمال تثبیت تعرفه ۵۰٪ آمریکا بر کالاهای برزیلی

منابع واشنگتن به فعالان اقتصادی برزیل اطلاع داده‌اند که ترامپ احتمالاً در اول اوت تعرفه ۵۰٪ بر واردات برزیلی را تأیید خواهد کرد. به‌دنبال آن، ممکن است مذاکراتی برای بهره‌برداری از "آسیب‌پذیری" برزیل آغاز شود. تاکنون ایالات متحده لیست مشخصی از خواسته‌های تجاری ارائه نکرده و مذاکرات حالت مبهم دارد.

دو موضوع اصلی در اختلافات:

  • وضعیت اتانول
  • انتقادات از نحوه رفتار برزیل با شرکت‌های فناوری آمریکایی (Big Tech)

با توجه به نبود کانال مؤثر دیپلماتیک و زمان محدود، فشار بر برزیل در حال افزایش است و شرکت‌ها به نقش‌آفرینی مؤثر دولت، به‌ویژه نایب‌رئیس‌جمهور آلکمین، دل بسته‌اند، هرچند این تلاش‌ها هنوز کافی به نظر نمی‌رسد.

https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/thais-heredia/economia/macroeconomia/fontes-de-washington-alertam-empresarios-que-tarifa-de-50-pode-ser-mantida/

خطر تبدیل برزیل به "نمونه تنبیهی ترامپ"

مشاوران و فعالان اقتصادی هشدار داده‌اند که اگر برزیل نتواند کانالی مؤثر برای تعامل با ترامپ ایجاد کند، ممکن است به نمونه‌ای تنبیهی برای دیگر کشورها تبدیل شود. این سناریو می‌تواند با هدف نمایش قدرت سیاسی ترامپ در داخل و خارج اجرا شود، با شعار: "اگر مقابل آمریکا بایستید، سرنوشتی مثل برزیل خواهید داشت".

ریشه این وضعیت:

  • بی‌اعتمادی متقابل میان دولت لولا و ترامپ
  • برداشت دولت بایدن از بی‌تفاوتی برزیل نسبت به متحدان سنتی غرب
  • ارتباط پیشین ترامپ با بولسونارو که دیگر فاقد اثرگذاری است

برخی تحلیلگران معتقدند حتی انتقادات فنی و اقتصادی برزیل از تصمیم ترامپ تأثیری ندارد، چون این تصمیم بیشتر سیاسی و نمایشی است تا مبتنی بر اصول تجاری. در نتیجه، جامعه اقتصادی برزیل نسبت به بهبود وضعیت بسیار بدبین است.

 https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/thais-heredia/economia/macroeconomia/analise-brasil-nao-pode-correr-risco-de-ser-exemplo-de-punicao-de-trump/

حداد: برزیل در پاسخ به تعرفه‌های ترامپ به دنبال اقدام تلافی‌جویانه نیست و قصد ندارد مالیات بر سود سهام وضع کند

در واکنش به افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌های وارداتی آمریکا بر کالاهای برزیلی، وزیر دارایی برزیل، فرناندو حداد، اعلام کرد که دولت قصد ندارد اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد یا مالیات جدیدی بر سود سهام وضع کند. این موضع با هدف کاهش شایعات درباره پاسخ سخت برزیل به "تعرفه‌کوبی ترامپ" بیان شده است. دولت برزیل در عوض مسیر مذاکره رسمی‌با واشنگتن را در پیش گرفته و با ارسال نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهور آلکمن و وزیر خارجه، از آمریکا خواسته تا به اعتراض برزیل پاسخ دهد. ترامپ در توجیه تصمیم خود ادعا کرده که پرونده قضایی علیه بولسونارو «رسوایی جهانی» است و آن را دلیلی برای تحریم تجاری دانسته است. با وجود لحن تند ترامپ، دولت لولا همچنان از واکنش‌های تقابلی پرهیز می‌کند، اگرچه در صورت عدم پیشرفت مذاکرات تا اول اوت، ممکن است از «قانون عمل متقابل اقتصادی» استفاده شود و پرونده به سازمان جهانی تجارت ارجاع داده شود. این در حالی است که صادرات برزیل از جمله گوشت، عسل، چوب و ماهی به شدت تحت تأثیر این تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند. لولا بر حاکمیت و استقلال برزیل تأکید کرده اما در عین حال خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات از مسیر دیپلماتیک است.

https://g1.globo.com/politica/noticia/2025/07/19/haddad-nega-retaliacao-ao-tarifaco-de-trump-e-diz-que-brasil-nao-avalia-taxar-dividendos.ghtml

هند تهدیدها علیه خریداران نفت روسیه را رد کرد؛ تأمین انرژی را اولویت می‌داند

دولت هند روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوئیه به هشدار دبیرکل جدید ناتو، مارک روته، واکنش نشان داد و تأکید کرد که امنیت انرژی مردم این کشور اولویت مطلق است. این موضع‌گیری پس از آن صورت گرفت که روته اعلام کرده بود کشورهایی مانند هند، چین و برزیل که همچنان به خرید نفت و گاز از روسیه ادامه می‌دهند، ممکن است با تحریم‌های ثانویه ۱۰۰ درصدی مواجه شوند، اگر مسکو ظرف ۵۰ روز به توافق صلح با اوکراین نرسد. روته به‌صراحت گفته بود اگر رهبران این کشورها همچنان به تجارت با روسیه ادامه دهند، حتی با فروش مجدد نفت روسی به قیمت بالاتر، با تحریم‌های سنگین مواجه خواهند شد. این تهدیدها در راستای مواضع رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، است که پیش‌تر وعده اعمال تعرفه‌های سنگین علیه خریداران انرژی روسیه را داده بود. در همین راستا، دو سناتور آمریکایی (لیندسی گراهام و ریچارد بلومنتال) نیز طرحی برای اعمال تعرفه ۵۰۰ درصدی بر واردات انرژی از روسیه توسط کشورهایی مانند هند، چین و برزیل به کنگره ارائه داده‌اند. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه هند، راندیر جایسوال، ضمن رد این تهدیدها تأکید کرد که هند در خرید انرژی بر اساس شرایط بازار جهانی و نیازهای داخلی خود تصمیم می‌گیرد. طبق آمار سازمان ملل، ۳۸٪ از واردات نفت هند در سال ۲۰۲۴ از روسیه تأمین شده است، که این کشور را به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت هند تبدیل می‌کند. این موضع مستقل هند نشانه‌ای روشن از توازن‌گرایی دهلی‌نو در برابر فشارهای غربی است؛ رویکردی که همسویی با منافع اقتصادی ملی را بر پیروی از خط‌مشی‌های ژئوپلیتیکی غرب ترجیح می‌دهد.

https://valor.globo.com/mundo/noticia/2025/07/18/india-rejeita-ameacas-a-compradores-de-petroleo-russo-e-diz-que-necessidade-energetica-e-prioridade.ghtml

آلکمین: برزیل فقط پس از اجرای تعرفه‌های آمریکا می‌تواند به سازمان تجارت جهانی شکایت کند

ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور و وزیر توسعه، صنعت، تجارت و خدمات برزیل، اعلام کرد که تا زمانی که تعرفه‌های ۵۰ درصدی اعلام‌شده از سوی ایالات متحده علیه صادرات برزیل (به‌ویژه فولاد و آلومینیوم) رسماً اجرا نشوند، امکان ثبت شکایت رسمی در سازمان تجارت جهانی (WTO) وجود ندارد. وی تأکید کرد که اولویت دولت لولا در حال حاضر گفت‌وگو و مذاکره مستقیم با مقامات آمریکایی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات تجاری است. آلکیمین توضیح داد که روند در WTO دارای دو مرحله است: ابتدا مشورت‌های رسمی‌پس از وقوع اقدام، و سپس تشکیل هیئت داوری. اما فعلاً شرایط ورود به این مسیر حقوقی فراهم نیست. در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تأثیر منفی عملیات اخیر پلیس فدرال علیه ژائیر بولسونارو بر مذاکرات تجاری با آمریکا، آلکیمین با صراحت اعلام کرد که نباید مسائل قضایی داخلی با روابط تجاری خارجی مخلوط شود و تفکیک قوا اصل بنیادین حاکمیت قانون دموکراتیک در هر دو کشور است. این موضع‌گیری‌ها در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان دولت لولا و دولت ترامپ بیان می‌شود. پس از دستور پوشیدن پابند الکترونیکی برای بولسونارو و توقیف دلارهای نقدی در خانه او، آمریکا و به‌ویژه ترامپ با لغو ویزای برخی قضات دادگاه عالی برزیل و اعمال تعرفه، واکنشی سیاسی-اقتصادی نشان داده‌اند که از سوی برزیل به عنوان «اقدامات خودسرانه و مداخله‌جویانه» محکوم شده‌اند. در مجموع، دولت برزیل تلاش می‌کند از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو، این بحران را مهار کند و از ورود به مجادله تجاری رسمی در WTO پیش از موعد اجتناب ورزد، در حالی که همزمان برای پاسخ متقابل بر اساس قانون عمل متقابل نیز آماده می‌شود.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2025/07/18/alckmin-diz-que-brasil-so-pode-acionar-omc-apos-tarifas-dos-eua-se-concretizarem.ghtml

تهدید چین به لغو معامله ۲۳ میلیارد دلاری بنادر به دلیل حذف COSCOو ارتباط با برزیل

دولت چین تهدید کرده است که اگر شرکت دولتی کشتیرانی COSCO از معامله خرید بنادر بین‌المللی کنار گذاشته شود، با فروش این بنادر به غرب مخالفت خواهد کرد. این معامله ۲۳ میلیارد دلاری قرار است بیش از ۴۰ بندر، از جمله دو بندر مهم در کانال پاناما را از مالکیت شرکت هنگ‌کنگی CK Hutchison به شرکت‌های غربی مانند بلک‌راک (BlackRock) و شرکت کشتیرانی Mediterranean Shipping Co. (MSC) منتقل کند.  طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، چین خواهان آن است که COSCO به عنوان سهامدار برابر در این توافق وارد شود.  Hutchison، MSC و BlackRock اکنون آماده‌اند تا ورود COSCO را بپذیرند، اما قرارداد تا پایان دوره انحصاری تا ۲۷ ژوئیه نمی‌تواند تغییر کند.  دولت چین به وضوح اعلام کرده که در صورت کنار گذاشتن COSCO، معامله را با استفاده از نفوذ خود متوقف خواهد کرد.

 پیامدهای ژئوپلیتیکی:

هرگونه مشارکت چین در زیرساخت‌های حیاتی کانال پاناما احتمالاً با واکنش شدید رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ روبرو خواهد شد. ترامپ پیش‌تر خواستار کنترل بیشتر آمریکا بر این منطقه استراتژیک شده بود.
پکن از تصمیم اولیه Hutchison برای فروش بنادر بدون مشارکت چینی‌ها خشمگین شده و به شرکت‌های دولتی خود دستور داده از هرگونه معامله با Hutchison یا شرکت‌های وابسته به آن خودداری کنند.

 ارتباط با برزیل:

بندرهای پانامایی بخشی از مسیرهای کلیدی صادراتی برزیل به آسیا هستند. هرگونه تغییر در مالکیت یا کنترل ژئوپلیتیکی این بنادر ممکن است تأثیر مستقیمی‌بر هزینه‌ها و دسترسی تجاری برزیل داشته باشد، به‌ویژه در شرایطی که برزیل تحت فشار تعرفه‌های ۵۰ درصدی آمریکا نیز قرار گرفته است. تحلیلگران معتقدند که اگر چین در این معامله حذف شود، ممکن است به دنبال تقویت نفوذ خود از طریق پروژه‌های جایگزین در آمریکای لاتین مانند بندر مگا در پرو باشد.

https://br.investing.com/news/economy-news/china-ameaca-bloquear-acordo-portuario-de-us-23-bilhoes-se-cosco-for-excluida-1612081

واکنش برزیل به تهدید دبیرکل ناتو مبنی بر اعمال تحریم‌های ثانویه علیه این کشور 

در واکنش به تهدید دبیرکل ناتو مبنی بر اعمال تحریم‌های ثانویه علیه برزیل به دلیل حفظ روابط تجاری با روسیه، مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل، این اظهارات را "کاملاً غیرمنطقی و خارج از حوزه صلاحیت ناتو" خواند و تأکید کرد که برزیل هیچ قصدی برای گفت‌وگو با ناتو در این زمینه ندارد. ویرا در مصاحبه با GloboNews تصریح کرد: «ناتو یک سازمان نظامی است، نه تجاری. برزیل عضو ناتو نیست و اصولاً این سازمان اختیاری در تعیین روابط اقتصادی ما ندارد. اگر چنین منطق نادرستی پذیرفته شود، باید بسیاری از اعضای ناتو که از روسیه نفت و گاز می‌خرند نیز تحریم شوند.» به گفته وی، برزیل فقط تحریم‌هایی را به رسمیت می‌شناسد که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده باشند، و تحریم‌های ناتو چنین مشروعیتی ندارند. اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر، رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ تعرفه ۵۰ درصدی بر واردات کالاهای برزیلی را نیز اعلام کرده است؛ اقدامی‌که به باور تحلیلگران، فشار مضاعفی بر روابط تجاری دو کشور وارد می‌کند. مائورو ویرا همچنین در پاسخ به اینکه آیا آمریکا ممکن است در پشت‌پرده تهدید ناتو باشد، گفت: «این اظهارات آنقدر بی‌ربط هستند که به نظر می‌رسد صرفاً از جانب دبیرکل ناتو صادر شده‌اند، نه به نمایندگی از دولت آمریکا.» او در پایان افزود که برزیل موضوعات تجاری را یا به صورت دوجانبه یا از طریق سازمان تجارت جهانی (WTO)  دنبال می‌کند و تهدید ناتو را غیرقابل‌قبول می‌داند. این موضع‌گیری قاطع، نمایانگر پایبندی سنتی برزیل به استقلال در سیاست خارجی و مخالفت با فشارهای یک‌جانبه بلوک‌های نظامی‌بر روابط اقتصادی جنوب جهانی، به‌ویژه در قالب BRICS  است.

https://g1.globo.com/politica/noticia/2025/07/17/ameaca-de-sancoes-da-otan-e-totalmente-descabida-e-brasil-nao-pretende-dialogar-com-organizacao-diz-mauro-vieira.ghtml

افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات آمریکا بر کالاهای برزیلی توسط دولت ترامپ

در پی اجرای افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات آمریکا بر کالاهای برزیلی توسط دولت ترامپ، شرکت‌ها و انجمن‌های اقتصادی ایالات متحده در تلاش‌اند تا فهرستی از کالاهای معاف از این تعرفه‌ها تهیه شود؛ به‌ویژه برای محصولاتی که در داخل آمریکا تولید مشابه یا قابل رقابت ندارند. در رأس این تلاش‌ها، انجمن ملی قهوه ایالات متحده (National Coffee Association) قرار دارد. ادواردو هِرون، مدیر فنی شورای صادرکنندگان قهوه برزیل  (Cecafé)، تأیید کرده که رایزنی مستقیم با واردکنندگان آمریکایی در جریان است.

کالاهای هدف برای معافیت:

قهوه: حدود ۹۰٪ قهوه مصرفی آمریکا وارداتی است؛ برزیل تأمین‌کننده اصلی با سهمی حدود ۳۵٪ است. برندهایی چون Starbucks حدود ۲۲٪ از قهوه خود را از برزیل وارد می‌کنند و افزایش هزینه‌ها برایشان محسوس است.

انبه: تولید داخلی آمریکا ناچیز است؛ برزیل ۸٪ از واردات این میوه را تأمین می‌کند.

کاکائو: بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، آمریکا مقصد حدود ۱۸٪ از صادرات کاکائوی برزیل بوده است.

نگرانی‌های عملیاتی:

بارهای در حال حمل به آمریکا، که پیش از اعلام رسمی تعرفه ارسال شده‌اند، ممکن است با ورود پس از اجرایی شدن قانون، مشمول تعرفه جدید شوند. سفر دریایی معمولاً تا ۳۰ روز زمان می‌برد.

مسیرهای تجاری:

بیش از ۷۰٪ قهوه‌های صادراتی برزیل به آمریکا، از طریق بندر سانتوس در ایالت سائوپائولو صادر می‌شود. در آمریکا، بندرهای نیواورلئان (۳۰٪) و نیویورک (۱۵٪) مراکز اصلی ورود کالا هستند.

واکنش دولت برزیل:

دولت برزیل با حمایت بخش‌های کشاورزی و صنعتی، در حال مذاکره با واشنگتن است تا اجرای تعرفه‌ها را تا ۹۰ روز به تعویق بیندازد، به‌ویژه برای کالاهایی که در حال انتقال هستند یا بازار آمریکا به آنها وابسته است. این فشار از سوی صنایع داخلی آمریکا نشان می‌دهد که تصمیم دولت ترامپ ممکن است پیامدهایی برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی نیز داشته باشد.

 https://www.infomoney.com.br/politica/empresas-dos-eua-avaliam-proposta-de-isencao-para-produtos-do-brasil-apos-tarifaco/

بررسی‌های تجاری آمریکا علیه برزیل؛ نگاهی به روند، سابقه، و پیامدهای احتمالی

تحقیقات تجاری ایالات متحده علیه کشورهایی که منافع اقتصادی آمریکا را تهدید می‌کنند، سازوکاری قدیمی اما قدرتمند است که می‌تواند تا ۱۲ ماه به طول بینجامد و به اقدامات تلافی‌جویانه‌ای مانند اعمال تعرفه‌های سنگین، لغو توافقات تجاری یا اعمال محدودیت‌های وارداتی منجر شود.

مبنای حقوقی:  بخش ۳۰۱ قانون تجارت آمریکا

این فرآیند بر اساس بخش ۳۰۱ قانون تجارت سال ۱۹۷۴ انجام می‌شود و به دولت اجازه می‌دهد در موارد زیر تحقیقات را آغاز کند:

  • وجود اقدامات ناعادلانه یا محدودکننده از سوی کشور خارجی
  • نقض حقوق مالکیت فکری یا انتقال اجباری فناوری
  • رفتارهای تجاری ناهماهنگ با توافقات یا عرف بین‌المللی

روند تحقیق چگونه انجام می‌شود؟

پس از آغاز رسمی‌بررسی توسط دفتر نماینده تجاری ایالات متحده (USTR)، مراحل زیر طی می‌شود:

بازبینی دادخواست‌ها و برگزاری جلسات استماع عمومی

دعوت کشور مورد نظر (در اینجا برزیل) به مشاوره دوجانبه

در صورت بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات، ارجاع موضوع به سازمان تجارت جهانی (WTO) ممکن است

مهلت‌ها و اقدامات نهایی

حداکثر مدت بررسی: ۱۲ ماه

  • اگر رفتار کشور خارجی "ناعادلانه" یا "محدودکننده تجارت آمریکا" تشخیص داده شود، اتخاذ اقدام تلافی‌جویانه ظرف ۳۰ روز اجباری است
  • این اقدامات ممکن است شامل تعرفه‌های جدید، لغو توافق‌نامه‌ها یا الزام به توافق مکتوب برای توقف رویه باشد

سوابق تاریخی: چین و اتحادیه اروپا

در دوران ریاست‌جمهوری اول دونالد ترامپ (۲۰۱۷–۲۰۲۱)، استفاده از این ابزار افزایش چشمگیری یافت.

نمونه بارز: تحقیق علیه چین در سال ۲۰۱۸ که به اعمال تعرفه بین ۷.۵٪ تا ۲۵٪ بر ۳۷۰ میلیارد دلار واردات از چین منجر شد. بسیاری از این تعرفه‌ها همچنان پابرجا هستند.

علیه اتحادیه اروپا نیز بابت یارانه‌های هواپیماهای تجاری تعرفه‌هایی وضع شد، اما یک سال بعد معلق گردیدند.

ارزیابی وضعیت برزیل

در حال حاضر، با توجه به عدم وجود توافق تجاری دوجانبه میان آمریکا و برزیل، پرونده تعرفه‌های ۵۰٪ ترامپ علیه واردات از برزیل به‌عنوان نمونه‌ای از این ابزار تلقی می‌شود. بررسی‌ها و سابقه نشان می‌دهد که در صورت عدم موفقیت در مشاوره یا ایجاد توافق سیاسی، واکنش سخت‌گیرانه و یک‌جانبه آمریکا در قالب تعرفه‌ یا ممنوعیت واردات بسیار محتمل است. این روند می‌تواند تبعات اقتصادی شدیدی برای برزیل به همراه داشته باشد؛ به‌ویژه اگر فضای سیاسی داخلی مانند ماجرای بولسونارو، بر مذاکرات و درک ایالات متحده از ثبات و تعهد سیاسی دولت برزیل تأثیر منفی بگذارد.

 https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/investigacao-dos-eua-leva-ate-12-meses-china-e-ue-ja-sofreram-retaliacao/

واکنش بخش خصوصی برزیل به عملیات پلیس فدرال علیه بولسونارو و تأثیر آن بر مذاکرات تعرفه‌ای با آمریکا

پس از عملیات پلیس فدرال برزیل علیه رئیس‌جمهور پیشین، ژایر بولسونارو، فضای تجاری و مذاکرات حساس برزیل با دولت ترامپ در مورد تعرفه‌های سنگین وارداتی، وارد مرحله‌ای بحرانی شده است. صاحبان کسب‌وکار و فعالان اقتصادی که در تدوین راهبرد مذاکره با آمریکا دخیل هستند، به شبکه CNN گفته‌اند که این اقدام می‌توانست به‌دلیل حساسیت وضعیت فعلی، به تعویق افتاده یا اصلاً انجام نشود. در میان کارآفرینان و مذاکره‌کنندگان، این نگرانی وجود دارد که هم‌زمان با سه جبهه تنش فعال — ۱) شتاب در صدور احکام قضایی علیه بولسونارو، ۲) لحن تقابلی لولا نسبت به ترامپ، و ۳) نگرانی آمریکا از ایجاد «سابقه» در برابر کشورهای دیگر — احتمال موفقیت برزیل در مذاکره برای کاهش یا لغو تعرفه‌ها کاهش یافته است.

در نگاه آنان، این عملیات باعث می‌شود:

  • ترامپ موضع سرسخت‌تری اتخاذ کند و به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکند؛
  • تردیدهایی نسبت به بی‌طرفی دستگاه قضایی برزیل در سطح بین‌المللی شکل بگیرد؛
  • دولت لولا به‌جای پذیرش مسئولیت، شکست احتمالی مذاکرات را به گردن بخش خصوصی بیندازد.

برخی از کارآفرینان ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت ممکن است از بخش خصوصی به‌عنوان ابزار سیاسی در یک دعوای شخصی و جناحی استفاده کند، در حالی که مذاکره بر سر تعرفه‌ها باید در سطح حاکمیتی و با استراتژی منسجم و فرادولتی پیش برود. همچنین برخی بر این باورند که دولت به‌طور ضمنی تلاش می‌کند شکست مذاکرات را به بولسونارو نسبت دهد و از آن در بازی داخلی برای کسب محبوبیت بیشتر استفاده کند، در حالی که استراتژی مشخصی برای رسیدن به نتیجه وجود ندارد. در مجموع، این خبر نشان‌دهنده تنش جدی میان دولت لولا، بخش خصوصی و فضای بین‌المللی است که در سایه تقابل شخصی با ترامپ و اقدامات پلیسی علیه بولسونارو، منافع ملی و اقتصادی برزیل در معرض خطر واقعی قرار گرفته‌اند.

 https://www.cnnbrasil.com.br/blogs/caio-junqueira/economia/macroeconomia/empresarios-veem-dificuldade-maior-em-negociar-tarifaco-apos-operacao-da-pf/

کانادا به‌دنبال توافق تجاری با مرکوسور برای کاهش وابستگی به آمریکا

وزیر تجارت خارجی کانادا اعلام کرد که این کشور علاقه‌مند به پیشبرد مذاکرات تجاری با بلوک آمریکای جنوبی مرکوسور است تا از وابستگی تاریخی خود به ایالات متحده بکاهد. به گفته وی، مذاکرات اولیه با وزیر خارجه برزیل انجام شده و هر دو طرف تمایل به گفتگو دارند. این تمایل، هم‌راستا با سیاست دولت نخست‌وزیر کانادا، مارک کارنی است که در تلاش برای امضای توافقات تجاری جدید و متنوع‌سازی بازارهای صادراتی کانادا می‌باشد. در حالی که اتاوا هم‌زمان در حال مذاکره با دولت ترامپ برای رسیدن به یک توافق تا اول اوت ۲۰۲۵ است، این کشور به دنبال جایگزینی روابط اقتصادی با ایالات متحده – که سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار ارزش داشت – با پیمان‌های تجاری آزاد در نقاط دیگر دنیاست. از جمله، توافقات اخیر با اکوادور و امارات متحده عربی و نیز گفت‌وگوهای ادامه‌دار با کشورهای عضو آسه‌آن مانند اندونزی و فیلیپین. کانادا در حال حاضر با ۱۵ قرارداد تجارت آزاد، به بازار مصرفی بیش از ۱.۵ میلیارد نفر دسترسی دارد. وزیر تجارت خارجی کانادا همچنین از کاهش صادرات این کشور به آمریکا در ماه مه به ۶۸٪ (در مقابل میانگین ۷۵٪ سال گذشته) به‌عنوان نشانه‌ای از تلاش صنایع کانادایی برای کاهش وابستگی به بازار آمریکا یاد کرد. در حوزه دفاعی نیز، کارنی وعده داده است که ۹ میلیارد دلار بودجه جدید برای افزایش هزینه‌های دفاعی اختصاص دهد تا به هدف ۲ درصد تولید ناخالص داخلی ناتو برسد. وی از همکاری با اتحادیه اروپا و سایر شرکای جهانی برای گسترش فرصت‌های تأمین تجهیزات نظامی‌برای شرکت‌های کانادایی سخن گفت. وزیر تجارت کانادا تصریح کرد که شرکت‌های کانادایی در معرض بیش از حد بازار آمریکا قرار گرفته‌اند و تعرفه‌های دولت ترامپ، رقابت‌پذیری آن‌ها را کاهش داده است. به همین دلیل، تمرکز دولت جدید بر تنوع‌بخشی به تجارت، سرمایه‌گذاری و واردات دفاعی است تا وابستگی راهبردی به ایالات متحده کاهش یابد.

 https://www.cnnbrasil.com.br/economia/macroeconomia/canada-quer-acordo-com-mercosul-para-depender-menos-dos-eua-diz-ministro/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما