معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول مرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بدهی کرواسی با وجود افزایش، همچنان پایین‌تر از میانگین منطقه یورو است

در سه ماهه اول سال 2025، بدهی عمومی‌کرواسی به 50.63 میلیارد یورو افزایش یافت که 1.35 میلیارد یورو بیشتر از سه ماهه چهارم سال 2024 است و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن را از 57.6٪ به 58.4٪ افزایش داد. با وجود این افزایش - که برای اولین بار در یک سال اتفاق افتاده است - نسبت کرواسی همچنان پایین‌تر از میانگین منطقه یورو 88.0٪ و میانگین اتحادیه اروپا 81.8٪ باقی می ماند. در میان کشورهای اتحادیه اروپا، 13 کشور از سقف بدهی به تولید ناخالص داخلی 60٪ فراتر رفتند که یونان، ایتالیا و فرانسه در میان بالاترین آنها قرار داشتند. از لحاظ سطح بدهی، نزدیک‌ترین کشور به کرواسی ، لهستان (57.4٪) بود، در حالی که بلغارستان و استونی کمترین نسبت (23.9٪ و 24.1٪) را داشتند. نسبت نرح کرواسی نسبت به سال گذشته 3.6 درصد کاهش داشته است  که در میان بزرگترین کاهش‌ها در اتحادیه اروپا، پس از یونان (9.3-)، قبرس (8.2-) و ایرلند (6.1-) بوده است.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/iako-je-rastao-hrvatska-udjelom-duga-u-bdp-u-i-u-prvom-tromjesecju-ispod-prosjeka-eurozone/

پیشنهاد شرکت Afcons هندوستان برای بزرگترین پروژه راه آهن کرواسی

شرکت هندی Afcons Infrastructure Limited مطلوب‌ترین پیشنهاد را به مبلغ ۶۷۷ میلیون یورو برای بازسازی و ساخت خط دوم خط آهن ۸۳ کیلومتری  Dugo Selo-Novska، بزرگترین پروژه راه آهن کرواسی، که ۶۲۰ میلیون یورو تخمین زده شده و با شراکت بودجه اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود، ارائه کرده است. کنسرسیومی از پیشنهاددهندگان به رهبری شرکت هندی Ashoka Buildcon Limited، به همراه Serneke International Group AB  و Konkan Railway Corporation Limited، قیمتی معادل ۷۷۹.۸ میلیون یورو را بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد داده اند. اضافه می نماید که گروه Dogus ترکیه ۹۸۹.۸ میلیون یورو و شرکت Cengiz Insaat  Sanayi ve Ticaret A.Ş.  باز هم از ترکیه قیمتی معادل ۸۷۳.۱ میلیون یورو را پیشنهاد داده اند. پیشنهادات دریافتی در مهلت قانونی تعیین شده ارزیابی خواهند شد. این پروژه شامل بازسازی کامل خط آهن، ارتقاء ایستگاه‌ها، نوسازی سیستم ایمنی و بهبود زیرساخت‌های برق است. قرار است پس از تکمیل این پروژه در تقریباً شش سال، قطارها با سرعتی تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت نمایند.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/izabrana-najpovoljnija-ponuda-za-najveci-zeljeznicki-projekt-u-hrvatskoj-vlakovi-ce-voziti-do-160-km-h/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/najveci-zeljeznicki-projekt-u-povijesti-hrvatske-stiglo-nekoliko-ponuda-procijenjena-vrijednost-620-milijuna-eura-4494015

کاهش معاملات بازار املاک و مستغلات  و افزایش قیمت‌ها

در نیمه اول سال 2025، کرواسی  57095 مورد معامله املاک و مستغلات ثبت کرده است. این رقم که کاهش 15 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است شامل کاهش 26 درصدی در فروش خانه، کاهش 15 درصدی در فروش آپارتمان و کاهش 17 درصدی در معاملات زمین کلنگی بوده است. زاگرب که همچنان با 7876 مورد فروش در صدر قرار دارد، شاهد کاهش 20 درصدی بوده است که یکی از دلیل های آن کاهش عرضه بوده است. شهرستان‌های اسپلیت-دالماتیا با کاهش 31 درصدی، شهرستان پریمورجه-گورسکی کوتار با کاهش 27 درصدی و شهرستان ایستریا با کاهش  20 درصدی رو برو بوده اند. اگرچه در این شهر ها تعداد بیشتری ملک موجود است، اما قیمت بالای آنها اغلب از توانایی خریداران داخلی فراتر می‌رود و همین امر منجر به کاهش تعداد خرید، علیرغم وجود تقاضا بوده است. در مجموع در 16 شهرستان کاهش معاملات مشاهده شده است، در حالی که در پنج شهرستان، به ویژه شهرستان واراژدین، به دلیل مقرون به صرفه بودن و شرایط زندگی بهتر در خارج از شهرهای بزرگ، رشد 28 درصدی را ثبت کرده اند.

با وجود کاهش حجم معاملات، قیمت املاک و مستغلات همچنان در حال افزایش است. در زاگرب، میانگین قیمت هر متر مربع در ساختمان‌های قدیمی‌با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۶۶ یورو رسیده است. میانگین فروش یک آپارتمان در زاگرب ۳.۷ ماه است و فاصله بین قیمت درخواستی و قیمت نهایی فروش ۴ درصد کمتر است.

خریداران در بحبوحه قیمت‌های بالا و شرایط سخت‌تر وام‌دهی، گزینشی‌تر شده‌اند. با این حال، تقاضا همچنان ادامه دارد، به ویژه در میان خریداران جوان‌تر (۳۰ تا ۴۰ سال) که اکنون ۳۹ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند – با ۹ درصد افزایش - که ناشی از شرایط وام مطلوب و مشوق‌های مالیاتی است. خریدهای مبتنی بر سرمایه‌گذاری همچنان قوی هستند و ۲۲ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهند و بر جذابیت املاک و مستغلات به عنوان یک دارایی پایدار در بحبوحه تورم و عدم قطعیت مالی تأکید می‌کنند.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hrvatska/promet-pada-ali-cijene-nekretnina-i-dalje-rastu-skoro-svaka-cetvrta-kupuje-se-kao-investicija/

کارگران کروات بیشترین روزهای مرخصی را دریافت می‌کنند، اما بسیاری بیشتر می‌خواهند

یک نظرسنجی منطقه‌ای توسط پورتال موج پوسائو نشان می‌دهد که کارگران کروات با میانگین ۲۵ روز در سال، بیشترین تعطیلات را دارند، در حالی که این رقم در بوسنی و هرزگوین ۲۱ روز و در مقدونیه شمالی ۲۰ روز است. کارمندان بخش دولتی در تمام کشورها پیشتاز هستند - کروات‌ها در شرکت‌های دولتی به طور متوسط ۲۸.۶ روز مرخصی، در شرکت‌های خصوصی با مالکیت خارجی ۲۵.۴ روز و در شرکت‌های خصوصی با مالکیت داخلی حدود ۲۲.۷ روز مرخصی سالانه دارند. در کرواسی، مشاغل کوچک به طور متوسط فقط ۲۲ روز مرخصی ارائه می‌دهند، در حالی که سازمان‌های بزرگ ۲۶.۵ روز مرخصی می‌دهند.

با وجود مرخصی نسبتاً سخاوتمندانه، ۶۳ درصد از کارگران کروات خواهان مرخصی بیشتر هستند. ایده‌آل آنها ۳۱ روز است در حالیکه این رقم در بوسنی و مقدونیه شمالی، ۲۸ است.

https://www.nacional.hr/koliko-vi-imate-godisnji-odmor-u-hrvatskoj-u-prosjeku-25-dana-evo-sto-jos-otkriva-istrazivanje/

علیرغم بالارفتن قیمت ها در بخش گردشگری در کرواسی ، این صنعت همچنان مطمئن است

نگرانی‌ها در مورد فصل گردشگری ۲۰۲۵ کرواسی در حال افزایش است، زیرا این کشور با انتقادهایی در مورد افزایش قیمت‌ها روبرو است، به طوری که طبق گزارش‌ها، تعطیلات یک هفته‌ای در این کشور تا ۱۶۰۰ یورو - دو برابر قیمت سفرهای مشابه در کشورهای چون یونان یا اسپانیا – هزینه دارد. تونچی گلاوینا، وزیر گردشگری، این موضوع را تصدیق و خاطرنشان کرد که قیمت‌ها افزایش یافته‌اند، اما کیفیت خدمات نیز به ویژه در اقامتگاه‌های خصوصی و خانوادگی که همچنان بسیار سودآور هستند، افزایش یافته است.

با وجود ترس از رکود، گلاوینا تأکید کرد که داده‌های رسمی‌برای نیمه اول سال قوی هستند و درآمد بالایی دارد و ورود گردشگران داخلی بی‌سابقه بوده است. او ادعاهایی مبنی بر خالی بودن مقاصد محبوب، به ویژه در دالماتیا را رد و تاکید کرد که گروه‌های گردشگری سطح اشغال قابل توجهی را گزارش می‌کنند.

البته دولت به بخش گردشگری هشدار داده است که محتاط باشند، زیرا کرواسی در معرض خطر از دست دادن مساله رقابت‌پذیری است. گلاوینا استدلال کرد که موفقیت نه به ارزان‌ترین بودن، بلکه به حفظ نسبت منصفانه میان قیمت و کیفیت است. او همچنین بر لزوم داشتن یک استراتژی بلندمدت با هدف تبدیل کردن کرواسی به یک مقصد گردشگری در تمام طول سال به جای تکیه بر اوج‌های کوتاه تابستانی تأکید  نمود.

گلاوینا ضمن اطمینان از اینکه این فصل به طور مثبت به پایان خواهد رسید، از صنعت گردشگری خواست تا به ویژه در مواجهه با تشدید رقابت منطقه‌ای و تغییر چشم‌انداز گردشگری جهانی، استراتژیک و سازگار باقی بماند.

https://www.nacional.hr/kolaps-sezone-glavina-digli-smo-cijene-ali-i-kvalitetu-usluga-moramo-biti-mudri/

دولت کرواسی فروش کارخانه کشتی‌سازی «3. Maj» و تصویب وام ۱ میلیون یورویی

دولت کرواسی فرآیند فروش کارخانه کشتی‌سازی «3. Maj ۱۹۰۵» مستقر در شهر ریه کا را آغاز کرده و به مرکز بازسازی و فروش (CERP) ماموریت داده است تا این فروش را تا حداکثر  45 روز غاز کند و انتظار می‌رود تا اوایل سپتامبر این کار انجام شود. برای تثبیت عملیات و جلوگیری از توقف تولید، دولت وام یک میلیون یورویی از محل بودجه CERP  را برای این کار تصویب کرده است. هدف از این وام، رسیدگی به اختلالات، تعمیرات اساسی تجهیزات و بهبود ایمنی محل کار و زمینه‌سازی برای خصوصی‌سازی آینده یا مشارکت استراتژیک است. این اقدام بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای حفظ صنعت کشتی‌سازی کرواسی در بحبوحه چالش‌های عملیاتی مداوم و مستمر آن است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/drzava-planira-prodati-3-maj-vlada-donijela-odluku-odobren-i-zajam-od-milijun-eura-4494692

شرکت پتروکمیا از ضررهای سنگین در سال ۲۰۲۴ و نلاش برای تثبیت و سرمایه‌گذاری‌های آینده خبرداد

پتروکمیا، یک شرکت شیمیایی کرواتی، سال ۲۰۲۴ را با ضرر قابل توجه ۸۱.۵ میلیون یورویی که در سطح شرکت های هم گروهش بسیار بالاست، به پایان رساند. این سال، بدترین سال این شرکت از زمان تجدید ساختار آن در سال ۲۰۱۸ با مشارکت INA و PPD  بوده است. با وجود افزایش ۲۶ درصدی درآمد فروش به ۱۱۵ میلیون یورو - ۶۲ میلیون یورو خاصل ازبازار داخلی - این شرکت هزینه‌های بالای تولید، انتشار CO2، افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های ثابت را از دلایل اصلی این نتیجه منفی عنوان کره است.

برنامه‌هایی برای ۱۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری تولیدی تا پایان سال ۲۰۲۵ و ۳۵ میلیون یوروی دیگر تا سال ۲۰۲۸ برای رعایت الزامات زیست‌محیطی در حال انجام است. پتروکمیا با وجود از دست دادن امتیاز بندر شیبنیک، شرکت جدیدی به نام بندر شیبنیک تأسیس کرده و قصد دارد دوباره آن را درخواست دهد. این پروژه ۱۸ میلیون یورویی با هدف حفظ انتقال کود و آلومینیوم و در عین حال گسترش به سیمان و سنگ فله‌ای انجام می‌شود که نگرانی‌هایی را در مرکز شهر که مملو از گردشگر است، ایجاد کرده است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/losa-2024-za-petrokemiju-gubitak-grupe-cak-815-mil-eura-4494496

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما