معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۱/۰۷- ۱۶:۲۸

اخبار اقتصادی غنا و توگو

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای غنا و توگو در هفتۀ اول بهمن ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

جمهوری غنا

غنا به دنبال افزایش سهم انرژی ‌های تجدید پذیر در سبد انرژی خود

19 ژانویه 2025

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای وایزدم آهیاتاکو توگبو، مدیر شرکت مشاوره AT Consult در حوزه انرژی‌های پایدار غنا و مدیر بخش انرژی ‌های تجدیدپذیر در وزارت نیروی این کشور، در حاشیه پانزدهمین نشست آژانس بین ‌المللی انرژی‌ های تجدیدپذیر (IRENA) که از تاریخ 11 تا 13 ژانویه سال جاری در شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی برگزار گردید، در خصوص فعالیت ‌های غنا در این حوزه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که این کشور مطالعات خود را در مورد پتانسیل استفاده از انرژی بادی در 13 منطقه به پایان رسانده و نتایج امیدوار کننده ‌ای در این حوزه به دست آمده است. همچنین، مکان ‌های مناسب برای نصب توربین‌ های بادی نیز شناسایی گردیده است.

آقای توگبو همچنین از پیشرفت ‌های قابل توجه در زمینه تولید برق از امواج دریا (انرژی موج) خبر داد و اظهار داشت که این منبع انرژی نیز به زودی به سبد انرژی کشور افزوده خواهد شد و در همین رابطه، غنا به دنبال جذب سرمایه ‌گذاران در بخش انرژی باد و موج دریایی است تا سهم انرژی ‌های تجدیدپذیر را افزایش دهد. این اقدام علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق و بهبود خدمات ‌رسانی، به کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای و تحقق تعهدات بین ‌المللی این کشور نیز کمک خواهد کرد. بر اساس ششمین گزارش ملی آژانس حفاظت از محیط زیست غنا، انتشار گازهای گلخانه ‌ای (GHG) در این کشور از سال 1990 تا 2022 سه برابر افزایش یافته است که این افزایش عمدتاً ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق می‌باشد.

افزایش قیمت بنزین در غنا

16 ژانویه 2025

بر اساس داده‌های منتشر شده در وب سایت GlobalPetrolPrices.com، غنا با افزایش 6.6 درصدی قیمت بنزین، از لیتری 0.985 دلار در دسامبر 2024 به لیتری 1.051 دلار در ژانویه 2025، با سه پله سقوط در رده‌بندی ارزان‌ترین سوخت در آفریقا به رتبه سیزدهم رسید. همچنین این افزایش قیمت، جایگاه جهانی غنا را نیز از رتبه 43 به 53 تنزل داده است. بر اساس داده ‌های منتشر شده در وب سایت مذکور، درحالی که غنا در بازه زمانی فوق، با افزایش قیمت مواجه بوده است، اما لیبی با قیمت 0.03 دلار در هر لیتر، همچنان ارزان‌ترین بنزین را در قاره آفریقا ارائه می‌دهد و پس از ونزوئلا در رتبه دوم جهانی قرار دارد. سایر کشورهای آفریقایی با قیمت بنزین کمتر از غنا عبارتند از: آنگولا (0.328 دلار)، مصر (0.337 دلار)، الجزایر (0.338 دلار)، سودان (0.700 دلار)، نیجریه (0.764 دلار)، تونس (0.782 دلار)، اتیوپی (0.804 دلار) و لیبریا (0.843 دلار). بررسی ‌ها نشان می‌دهد که افزایش اخیر قیمت بنزین در غنا در مقایسه با سایر کشورهای آفریقایی ناشی از دو عامل اصلی، یعنی افزایش قیمت جهانی نفت خام و کاهش ارزش سدی بوده است که می‌تواند پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای شهروندان این کشور به دنبال داشته باشد.

تاخیر در تحویل 370 هزار تن کاکائوی تولیدی

21 ژانویه 2025

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com،  اریک اوپوکو، وزیر منتخب غذا و کشاورزی غنا، در نشست کمیته پارلمانی این کشور اعلام کرد که تحویل 370 هزار تن دانه کاکائو مربوط به فصل زراعی 2024-2023، به خریداران بین‌المللی را به دلیل کاهش شدید تولید، به فصل جاری موکول کرده است. پیش از این نیز، خبرگزاری رویترز طی گزارشی در ژوئن 2024 اعلام کرده بود که غنا قصد به تعویق انداختن تحویل 350 هزار تن دانه کاکائو را به دلیل کاهش تولید داشته است.

به گفته وزیر غذا و کشاورزی و با استناد به آمار ارائه شده توسط هیئت بازاریابی کاکائو غنا (COCOBOD)، میزان تولید در فصل 2024-2023 به کمتر از 550 هزار تن رسیده که پایین ‌ترین رقم طی دو دهه اخیر است. این کاهش شدید تولید، COCOBOD را مجبور به بازپرداخت 800 میلیون دلار از تسهیلات دریافتی خرید تضمینی کاکائو به وام دهندگان بین‌المللی کرده است. تولید کاکائو در غنا پس از رسیدن به اوج خود با تولید بیش از یک میلیون تن در سال 2021، روندی نزولی را طی کرده و در فصل گذشته به کمترین میزان در دهه ‌های اخیر رسیده است. تحلیلگران، تغییرات آب و هوایی و شیوع آفات زراعی در میان درختان کاکائو را از عوامل اصلی این کاهش تولید می‌دانند.

کاهش اندک نرخ تورم تولید کننده (PPI) غنا در دسامبر 2024

24 ژانویه 2025

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار غنا (GSS)، نرخ تورم سالانه قیمت تولیدکننده (PPI) این کشور منتهی به دسامبر 2024 با اندکی کاهش، از 27 درصد در نوامبر سال گذشته به 26.1 درصد رسیده است. همچنین تورم مصرف کننده (CPI) نیز در این ماه با کاهش 1.4 درصدی همراه بود.

جمهوری توگو

اختصاص بودجه به منظور تقویت امنیت غذایی در سال 2025

17 ژانویه 2025

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای آنتوان ببنی، وزیر کشاورزی توگو، هفته گذشته طی یک نشست خبری در لومه اعلام کرد که دولت این کشور در قالب بودجه سال 2025، مبلغ 19 میلیارد فرانک CFA به منظور تقویت امنیت غذایی در راستای مبارزه با گرسنگی و همچنین ترویج شیوه‌ های کشاورزی پایدار در این کشور اختصاص داده است. این رقم نسبت به بودجه 13 میلیارد فرانک CFA که در سال 2024 به همین منظور در نظر گرفته شده بود، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. وی افزود، بودجه مذکور از برنامه هفت ساله امنیت غذایی توگو (2030-2024) که در ژوئیه 2023 به تصویب رسید، پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، بخشی از این بودجه به اصلاح و بهبود سیستم‌ های غذایی بر اساس نقشه راه دولت برای سال ‌های 2025-2020 اختصاص خواهد یافت و آژانس ملی امنیت غذایی (ANSAT) به عنوان یکی از دریافت ‌کنندگان اصلی این بودجه، وظیفه خرید و ذخیره‌‌سازی غلات و همچنین تأمین مالی بخش کشاورزی به منظور مدیریت ذخایر استراتژیک و تضمین درآمد کشاورزان، پیش از آغاز فصل زراعی آتی را بر عهده خواهد داشت.

مذاکرات توگو با سرمایه ‌گذاران آفریقای جنوبی برای توسعه پروژه‌های حمل و نقل ریلی

20 ژانویه 2025

به گزارش togofirst.com، سفارت توگو در پرتوریا، هفته‌ گذشته طی بیانیه‌‌ای اعلام کرد که میزبان نشستی میان نمایندگان توگو و سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی با هدف بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و تقویت ارتباطات منطقه‌ای بوده است. در این نشست، نمایندگانی از شرکت سرمایه‌گذاری Mathupha Capital (فعال در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی) و آژانس ترویج سرمایه ‌گذاری آفریقای جنوبی (Invest SA) حضور داشتند. هیئت توگویی نیز به ریاست آقای جان دی. فینتاکپا لامه گا، کاردار سفارت توگو در پرتوریا، در این جلسه شرکت کردند.

طبق بیانیه منتشر شده در این نشست، طرفین در خصوص پروژه ‌های حمل ‌و نقل ریلی در توگو و چگونگی ادغام آنها در شبکه لجستیکی غرب آفریقا، با هدف توسعه زیرساخت ‌های حمل ‌و نقل ریلی و ایجاد ارتباطات مؤثرتر با کشورهای منطقه که می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور کمک کند، به بحث و تبادل نظر پرداختند. در پایان این نشست، مقرر شد کارگروهی مشترک برای بررسی گزینه‌ های تأمین مالی و نحوه اجرای پروژه‌ ها تشکیل شود.

دولت توگو با تمرکز بر توسعه بخش راه‌ آهن و با اذعان به عدم بهره ‌برداری کامل از ظرفیت ‌های موجود، در صدد توسعه همکاری‌ های بین ‌المللی در این حوزه است. از جمله پروژه‌ های مهم و در دست برنامه ‌ریزی می‌توان به خط آهنی اشاره کرد که بندر Autonome de Lomé (PAL) را به مرز شمالی توگو متصل می‌کند و همچنین یک حلقه ریلی که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) را به یکدیگر متصل می‌کند.

احتمال پیوستن توگو به ائتلاف کشورهای ساحلی (AES)

20 ژانویه 2025

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، رابرت دوسه، وزیر خارجه توگو، اخیراً در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آفریقایی Voxafrica اعلام کرد که توگو در حال بررسی امکان پیوستن به ائتلاف کشورهای ساحلی (AES) شامل بورکینافاسو، نیجر و مالی است و در صورت موافقت پارلمان و رئیس جمهور، این کشور ممکن است به این ائتلاف بپیوندد. دوسه با بیان اینکه توگو بر منافع خود تمرکز دارد، بر تمایل این کشور به ادامه گفتگو با همه طرف ‌ها تأکید کرد. شایان ذکر است که در سال 2024، بورکینافاسو، مالی و نیجر در پی تنش ‌های سیاسی از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) خارج شدند. از آن زمان، توگو نقش میانجی را بین این سه کشور و ECOWAS ایفا کرده است. نکته قابل توجه این است تا آگوست 2024، حدود 74 درصد از کل تجارت توگو با کشورهای عضو AES انجام شده است، در حالی که این رقم در پنج سال گذشته، 64 درصد بود. این افزایش حجم تجارت با کشورهای AES می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در تصمیم توگو برای پیوستن به این بلوک باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما