اخبار اقتصادی ویتنام
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول بهمن ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
ویتنام، مدل موفق رشد و توسعه
به گفته ربکا گرینسپن، دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، ویتنام به عنوان یک نمونه قابل توجه از این که چگونه تجارت و سرمایه گذاری میتواند باعث رشد و توسعه فراگیر شود، ظهور کرده است.
وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ویتنام (VNA) مستقر در سوئیس، پیش از پنجاه و پنجمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس، که نخست وزیر فام مین چین در راس یک هیات عالی رتبه ویتنامی در آن حضور دارد، تأکید کرد که UNCTAD قویاً از تجارت و سرمایه گذاری به عنوان محرک های کلیدی توسعه فراگیر ویتنام حمایت میکند. او از تلاش های این کشور در بهبود رفاه مردم و دستیابی به توسعه پایدار تمجید کرد. او دستاوردهای ویتنام در سه زمینه مهم را برجسته کرد: آموزش، لجستیک و بنادر دریایی و نوآوری، که ستونهای رشد کشور بودهاند.
گرینسپن افزود، تعهد ویتنام به همکاری چندجانبه و مشارکت فعال آن در مجامع جهانی مانند WEF نیز مشهود است. امسال دومین حضور متوالی نخست وزیر در نشست داووس است، اقدامیکه او آن را بسیار مهم می داند.
گرینسپن خاطرنشان کرد که این جلسه بستر بسیار خوبی را برای ویتنام فراهم میکند تا دستاوردهای خود را به نمایش بگذارد و مدل توسعه خود را با جهان به اشتراک بگذارد.
https://en.vietnamplus.vn/unctad-leader-highlights-vietnams-role-in-global-trade-post308661.vnp
سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری خودروسازی چک اشکودا در ویتنام
شرکت خودروسازی چک اشکودا قرار است یک کارخانه 500 میلیون دلاری را سه ماهه در استان کوانگ نین تکمیل کند. این تاسیسات در ابتدا خودروهای موتور احتراق داخلی را قبل از انتقال به خودروهای الکتریکی تولید میکند و برنامههایی برای صادرات به بازارهای آسیای جنوب شرقی دارد.
اشکودا با Thành Công، توزیع کننده هیوندای، یکی از محبوب ترین برندهای خودرو در ویتنام، شریک شده است. این کارخانه که در حال ساخت است، حدود یک ساعت از مرکز اصلی تولید خودروهای الکتریکی VinFast فاصله دارد. این کارخانه به عنوان اولین کارخانه خودروسازی استان با وسعت 36 هکتار با ظرفیت تولید سالانه 120000 دستگاه خودرو خواهد بود.اشکودا که در سال 2023 صادرات خودرو به ویتنامرا آغاز کرد، پتانسیل قابل توجهی در بازار میبیند.
مدیر بازاریابی این شرکت گفت: "ما می دانیم که Skoda فرصت های رشد در ویتنامو آسیا دارد."با این حال، او اضافه کرد که معرفی محصولات به مشتریان زمان میبرد و به آنها اجازه می دهد تا برند را تجربه کرده و با آن آشنا شوند.
این کارخانه که اولین کارخانه اشکودا در آسیای جنوب شرقی است، در فاز اول خودروها را به طور کامل مونتاژ خواهد کرد و قطعات آن برای مونتاژ داخلی وارد میشود. ویتناممشوق هایی از جمله پشتیبانی اجاره زمین و ساخت مسکن کارگری را مشروط به تمرکز اشکودا بر فناوری پیشرفته و نوآوری علمی ارائه کرده است.
اشکودا قصد دارد دو مدل بنزینی از جمله سدان اسلاویا و شاسی بلند کوشاک را قبل از عرضه خودروهای برقی بفروشد.این شرکت با برندهای معتبر ژاپن، کره جنوبی و چین و همچنین شرکت داخلی VinFast رقابت خواهد کرد.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان ویتنام (VAMA)، فروش خودروهای ویتنامدر سال 2024 به 340,142 دستگاه رسید که 12.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
VinFast در دادههای VAMA گنجانده نشده است. سال گذشته 87000 خودروی برقی فروخت که 2.5 برابر بیشتر از سال قبل است.
https://vietnamnews.vn/economy/1691065/czech-automaker-to-build-500-million-factory-in-quang-ninh.html
ضرورت متنوع سازی بازارها برای صادرکنندگان ویتنامی
صادرکنندگان ویتنامیبه طور فعال بازارهای خود را از ابتدای سال برای کاهش خطرات متنوع کرده اند زیرا ممکن است به زودی با افزایش قابل توجه تعرفه در سطح جهانی روبرو شوند.تحقیقات دفاع تجاری به یک نگرانی واقعی تبدیل شده است. تنها در سال 2024، ایالات متحده 11 پرونده دفاع تجاری علیه صادرات ویتنامی را آغاز کرد که تقریباً یک سوم از 32 پرونده در 12 بازار دیگر را تشکیل می داد. کالاهای مورد بررسی شامل پنل های خورشیدی، میگو، فولاد مقاوم در برابر خوردگی و صفحات کاغذی بود. تحقیقات در مورد یارانههای فرامرزی مسائل را پیچیده تر میکند. در همین حال، محصولات دیگر، از جمله تخته سه لا، کابینتهای چوبی، فولاد نورد گرم و لاستیکهای کامیون، برای اقدامات بالقوه دفاع تجاری علامتگذاری شدهاند. صادرکنندگان ویتنامیباید به دنبال راهبردهایی برای ارتقای کیفیت محصول و تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی به عنوان یک اقدام متقابل برای عدم قطعیت تجارت جهانی باشند.
بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت، ویتنام با بیش از 200 کشور و منطقه روابط تجاری برقرار کرده است. در سال 2024، بازارهای بزرگ صادراتی ویتنام شامل ایالات متحده با گردش مالی (119.6 میلیارد دلار)، چین (50.8 میلیارد دلار)، اتحادیه اروپا (42.3 میلیارد دلار)، کره جنوبی (21 میلیارد دلار) و ژاپن (20.1 میلیارد دلار)بود. مشاور تجاری ویتنام در ایالات متحده گفت: برای افزایش صادرات به ایالات متحده، مشاغل داخلی باید با واردکنندگان و توزیع کنندگان محلی برای انتخاب محصولات با مبدا مشخص همکاری کنند. وی به صادرکنندگان توصیه کرد برای کمک به تعادل در تجارت، مواد خام را از آمریکا وارد کنند. تقویت درک و انطباق با مقررات دفاع تجاری یک راه اثبات شده برای کمک به کسب و کارها برای به حداقل رساندن خطرات و اطمینان از عملیات روان و بدون مشکل است.
اقتصاددانان به کسبوکارها توصیه کردند با بهبود مستمر کیفیت محصول، جستجوی راهحلهای فنآوری برای بهینهسازی هزینهها، افزایش اتوماسیون از طریق برنامههای کاربردی با فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی (AI) و تسریع تحول دیجیتال و ابتکارات سبز برای برآورده کردن استانداردهای پایداری جهانی، با جریانهای تجاری جدید سازگار شوند. علاوه بر این، تحقیق و استفاده از مواد اولیه جدید برای کاهش وابستگی به واردات و کاهش هزینههای تولید نیز ضروری است. تقویت کانالهای صادرات مستقیم و غیرمستقیم در حالی که موقعیتها در زنجیرههای تامین جهانی را تضمین میکند، به کاهش ریسک در بازارهای سختگیرانه تر کمک میکند.
https://vietnamnews.vn/economy/1691003/exporters-make-contingencies-as-fear-of-tariffs-looms.html
سناریوهای تامین برق در ویتنام در سال 2025
از آنجایی که اقتصاد ویتنام با اهداف رشد بلندپروازانه رونق میگیرد، بخش برق آماده گسترش قابل توجهی برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده انرژی است. تمرکز دولت بر دستیابی به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حداقل 8 درصد در سال 2025 بر نقش حیاتی برق در حفظ فعالیت های صنعتی و اقتصادی تاکید میکند. وزارت صنعت و تجارت سه سناریو برای تامین برق در سال 2025 ترسیم کرده است.
طبق سناریوی پایه، رشد برق باید به 11 تا 12 درصد برسد، در حالی که ماههای فصل خشک به رشد حداقل 13 درصدی نیاز دارند. در سناریوی رشد بالا، پیشبینی میشود که تقاضای برق 12 تا 13 درصد افزایش یابد، در حالی که ماههای فصل خشک به رشد 14 درصدی یا بیشتر نیاز دارند. سناریوی افراطی رشد 14 تا 15 درصدی را پیشبینی میکند، در حالی که ماههای فصل خشک نیاز به افزایش حداقل 16 درصدی دارند.
این افزایش ناشی از تولید صنعتی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تسریع سرمایه گذاری عمومی است.برای رسیدگی به این تقاضا، بخش برق در حال تسریع گسترش ظرفیت تولید برق است.
در حالی که سال 2024 شاهد راه اندازی پروژههایی مانند نیروگاه های حرارتی و توسعه نیروگاه آبی بود، سال 2025 بر پیشرفت پروژههای مقیاس بزرگ تمرکز خواهد کرد مانند نیروگاه حرارتی (1330 مگاوات) همزمان، سرمایهگذاریهای قابل توجهی برای شبکه انتقال برنامهریزی شده است که طبق برنامه هشتم توسعه ملی انرژی، حدود 134.7 میلیارد دلار آمریکا بین سالهای 2021 تا 2030 و حداکثر تا 523.1 میلیارد دلار برای دوره 50-2031 مورد نیاز است.
ترکیب انرژی شامل 33.6 درصد نیروی زغال سنگ، 27.9 درصد نیروی آبی، 10.7 درصد انرژی گاز و نفت، 7 درصد نیروی باد و 19.2 درصد انرژی خورشیدی است.
علیرغم سهم فزاینده انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی زغالسنگ همچنان منبع غالب است و انتظار میرود که در تامین تقاضای برق در سال 2025 نقشی اساسی داشته باشد.
https://vietnamnews.vn/economy/1691004/investment-opportunities-seen-in-viet-nam-s-power-stocks.html
بازار فلفل ویتنام در سال 2024 و 2025
انتظار میرود که قیمت فلفل ویتنام به دلیل کاهش عرضه جهانی در سال 2025 به افزایش خود ادامه دهد، در حالی که تقاضا در بازارهای اصلی مانند ایالات متحده و اروپا ثابت است و چین ممکن است پس از سال نو شروع به خرید فلفل از ویتنام کند. طبق گزارش انجمن بین المللی فلفل (IPC)، تولید جهانی فلفل در سال 2024 حدود 4 درصد (22000 تن) نسبت به سال 2023 کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش تولید در برزیل و ویتنام است.
IPC پیشبینی میکند که تولید جهانی فلفل در سال 2025 به کاهش خود ادامه خواهد داد، که بخشی از آن به دلیل بهرهوری اقتصادی پایینتر فلفل در مقایسه با سایر محصولات است که باعث میشود بسیاری از کشاورزان، دیگر فلفل را به عنوان محصول اولیه انتخاب نکنند. تغییرات آب و هوایی همچنین باعث کاهش بازده فلفل شده است، در حالی که هزینههای تولید به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
سال گذشته ویتنام250,600 تن فلفل از همه نوع به ارزش کل بیش از 1.3 میلیارد دلار صادر کرد که صادرات فلفل سیاه 1.1 میلیارد دلار و فلفل سفید 200 میلیون دلار بود. اگرچه حجم صادرات فلفل در سال 2024 نسبت به سال 2023 5.1 درصد کاهش یافته است، اما ارزش صادرات به لطف افزایش قابل توجه قیمت های صادراتی 45.4 درصد افزایش یافته است.
ایالات متحده بزرگترین بازار صادرات فلفل ویتنام در سال 2024 بود که 72311 تن 28.9 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد که نشان دهنده افزایش 33.2 درصدی نسبت به سال 2023 بود. پس از ایالات متحده امارات، آلمان، هلند و هند قرار گرفتند. .
در سال 2024، در ابتدا انتظار می رفت که تقاضا برای فلفل در بازار ایالات متحده تنها 5 درصد رشد کند. با این حال، به دلیل نگرانی از افزایش قیمت، واردکنندگان شروع به ذخیره سازی کردند و خرید خود را تا 40 درصد افزایش دادند. بر اساس ارزیابیهای عرضه و تقاضا، انتظار میرود صادرات فلفل در سال 2025 با فرصتها و عدم قطعیتها مواجه شود.
تقاضای ثابت بازار و کاهش تولید در برخی مناطق به حفظ قیمت بالای فلفل کمک میکند. با این حال، میزان افزایش قیمت ها به سرعت خرید بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده و چین بستگی دارد.
صادرات فلفل ویتنام به چین در سال گذشته 82.4 درصد کاهش یافت. این انجمن گفت که این به کاهش رشد اقتصادی چین در ماههای ابتدایی سال نسبت داده میشود که منجر به کاهش هزینههای مصرفکننده شد. در همان زمان، چین خرید خود را از کشورهای دیگر مانند اندونزی به دلیل قیمت های رقابتی تر در مقایسه با ویتنام افزایش داد.
با این حال، موجودی فلفل در چین اکنون در سطح پایینی قرار دارد و احتمالاً خریدهای خود را دوباره افزایش خواهد داد.
https://vietnamnews.vn/economy/1690901/pepper-prices-expected-to-keep-rising.html
تعیین مهلت 5 ساله برای تاسیس اولین نیروگاه هسته ای ویتنام
اولین نیروگاه هسته ای ویتنام در استان مرکزی نین توان باید ظرف پنج سال تا سال 2030تکمیل شود و مصادف با صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست ویتنام، به بهره برداری برسد.
نخست وزیر فام مین چین، رئیس کمیته راهبری ساخت نیروگاه هسته ای، در جلسه افتتاحیه کمیته بر این دستورالعمل تاکید کرد.
کمیته راهبری که در 10 ژانویه 2025 تأسیس شد، بر ساخت نیروگاه نظارت و آن را تسریع میکند. مسئولیتهای آن شامل شناسایی و حل موانع، اصلاح چارچوبهای قانونی، توسعه برنامه انرژی هستهای ویتنامو تقویت همکاریهای بینالمللی، به ویژه با آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) است. به روز رسانی منظم پیشرفت پروژه مستقیماً به نخست وزیر گزارش میشود. نخست وزیر بر تعهد دولت به انرژی هسته ای به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی ویتنام تاکید کرد و خاطرنشان کرد که برای دستیابی به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی، رشد برق باید بین 15 تا 18 درصد باشد.
وی گفت: "اقدامات باید قاطع و کارآمد باشند. هر کار باید با پاسخگویی و نتیجه انجام شود." وی بر نیاز به برنامههای پنج ساله و سالانه مشخص با مسئولیت های مشخص به وزارتخانهها، ادارات و مقامات محلی مربوطه تاکید کرد. این نهادها باید وظایف تفصیلی را پیشنهاد کرده و برای تجمیع به وزارت صنعت و تجارت ارائه کنند.
نخست وزیر همچنین 28 فوریه مهلتی را برای وزارت اطلاعات برای بازنگری و نهایی کردن تمام برنامههای لازم مربوط به پروژه تعیین کرد.
توسعه زیرساخت جزء حیاتی پروژه است. استان نین توان به عنوان محل اصلی برای آماده سازی امکانات ضروری مانند حمل و نقل، برق، آب، آموزش و مراقبت های بهداشتی برای حمایت از نیروی کار درگیر در ساخت نیروگاه تعیین شده است. ویتنام در حال حاضر تقریباً 400 متخصص آموزش دیده در بخش انرژی هسته ای دارد. نخست وزیر خواستار ایجاد مکانیسم های مناسب برای حمایت از این پروژه شد که حوزههایی مانند مالیات، اعتبار، استفاده از زمین و سیاست های منابع انسانی را پوشش می دهد. انتظار می رود این سیاست های ویژه باعث پیشرفت و پایداری پروژه شود.
وی با تاکید بر اهمیت گستردهتر این پروژه، اظهار داشت که فناوری هستهای یک حوزه کلیدی از نوآوری برای توسعه صلحآمیز ویتنام است. وی گفت: "در این دوره جدید از شکوفایی ملی، ویتنام باید به پیشرفت هایی در علم و فناوری، از جمله انرژی هسته ای و پزشکی هسته ای دست یابد."
https://vietnamnews.vn/economy/1690701/pm-sets-five-year-deadline-for-viet-nam-s-first-nuclear-power-plant.html
هدف گذاری 18 میلیارد دلاری صنایع چوب ویتنام در 2025
انجمن صنایع دستی و صنایع چوب هوشی مین سیتی اعلام کرد که این صنعت برای رسیدن به هدف صادرات 18 میلیارد دلاری برای سال جاری تلاش خواهد کرد.
صادرات محصولات چوبی ویتنام در سال گذشته با افزایش 20.3 درصدی نسبت به سال 2023 به ارزش 16.3 میلیارد دلار رسید. این یک دستاورد واقعا چشمگیر است که منعکس کننده قدرت و انعطاف پذیری صنعت در غلبه بر چالش ها است. تران کوانگ بائو، مدیر بخش جنگلداری، گفت که ارزش محصولات جنگلی غیر چوبی 1.04 میلیارد دلار است. صنعت نجاری به عنوان یک صنعت سنتی قدیمی، نه تنها ارزش اقتصادی به ارمغان می آورد، بلکه نقش مهمی در حفظ فرهنگ ملی و ایجاد محصولاتی ایفا میکند که با افتخار نشان ویتنام را در بازار بین المللی دارند.محصولات چوبی ویتنامی اکنون در بیش از 170 کشور وجود دارد.
در سال 2025 صنعت فرآوری و صادرات چوب هم فرصت ها و هم چالش هایی خواهد داشت و تغییرات قابل توجهی در سیاست های تجارت بین المللی به ویژه در بازارهای بزرگ مانند ایالات متحده انتظار می رود.
دستیابی به هدف صادرات 18 میلیارد دلاری، از صنعت خواسته شده تا بازارهای خود را متنوع کند تا از اتکای بیش از حد به چند مورد عمده و استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیکی خودداری کند. همچنین باید زنجیره تامین شفاف ایجاد کند، فناوری را در تولید و مدیریت بپذیرد، از قابلیت ردیابی مواد چوبی اطمینان حاصل کند، محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست را توسعه دهد و همکاری و نوآوری را تقویت کند.
مصرف جهانی مبلمان بیش از 516 میلیارد دلار در سال ارزش دارد و صادرات از ویتنام هنوز بسیار اندک است، به این معنی که صنعت هنوز پتانسیل زیادی برای رشد دارد.
ایالات متحده، بزرگترین بازار مبلمان در جهان، نیز شاهد جنبش های سیاسی پویا است. این پیشرفت ها ممکن است فرصت های جدیدی را برای صنعت چوب ویتنام ایجاد کند. ویتنام در صورت استفاده موثرتر میتواند موقعیت قوی تر و پایدارتری در بازار جهانی ایجاد کند.
https://en.vietnamplus.vn/positive-outlook-for-wood-product-exports-after-roaring-success-in-2024-post308733.vnp
همکاریهای ویتنام و فرانسه در زمینه تامین فلزات و مواد معدنی استراتژیک
تران هونگ ها،معاون نخست وزیر ویتنام، بنجامین گالزوت، نماینده فرانسه در زمینه تامین فلزات و مواد معدنی استراتژیک را در 21 ژانویه در هانوی پذیرفت. ها در طی این ملاقات تاکید کرد که بازدید گالزوت سیگنال مثبتی برای همکاری بین شرکت های ویتنامی و فرانسوی در حوزه جدیدی با پتانسیل قابل توجه است که به غنی سازی مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور که ریشه در درک عمیق و سنت همکاری نسل های گذشته دارد کمک میکند.
وی همچنین از نتایج تحقیقات انجام شده توسط زمین شناسان فرانسوی در ویتنام قدردانی کرد و گفت که آنها پایه و اساس بخش زمین شناسی را در ویتنام گذاشته اند. او آرزو کرد که فرانسه به اشتراک گذاری مطالب تحقیقاتی ارزشمند در مورد جغرافیا و زمین شناسی ویتنام ادامه دهد.
این مقام خاطرنشان کرد که ویتنام اخیراً مناطق خاصی را برای مواد معدنی و فلزات استراتژیک بررسی کرده است و بر نیاز به ارزیابی عمیقتر ذخایر و همچنین ترسیم نقشههای راه استخراج و اتخاذ فناوری مدرن و حفاظت از محیطزیست تأکید کرده است. وی همچنین بر لزوم پیش بینی تقاضا، تسلط بر بازار و کمک موثر به توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور تاکید کرد.
معاون نخست وزیر با اعتقاد به این که هر دو طرف باید رویکردهای مشترکی را بررسی کنند که نتایج جامع و مزایای کلی را به همراه دارد، پیشنهاد کرد که آژانس فرانسوی با وزارت منابع طبیعی و محیط زیست و شرکای ویتنام همکاری نزدیک داشته باشد تا پروژه همکاری بین شرکت های فرانسوی و ویتنامی را راه اندازی کند. این پروژه بر دریافت و انتقال فناوری در زنجیره ارزش استخراج، فرآوری عمیق و عرضه محصولات معدنی و فلزی استراتژیک، ابتدا برای بازارهای ویتنامی و فرانسه متمرکز خواهد بود.
گالزوت خاطرنشان کرد که مواد معدنی و فلزات استراتژیک، منابع حیاتی برای توسعه اجتماعی-اقتصادی هر کشور و در سطح جهانی هستند. وی گفت که ویتنام با مزایایی مانند نیروی کار ماهر، منابع معدنی فراوان و صنعت قوی، شریک مهم فرانسه در این بخش است.
از سوی دیگر، فرانسه دارای تیمی از کارشناسان فنی بینالمللی و بسیاری از شرکتهای پیشرو جهانی در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات استراتژیک است. وی افزود: بسیاری از صنایع کلیدی فرانسه تقاضای زیادی برای مواد معدنی و فلزات استراتژیک مختلف دارند.
به گفته وی، فرانسه به طور فعال همکاری با شرکای ویتنامی را در زمینه فناوریهای استخراج و فرآوری مواد معدنی و فلزات استراتژیک و همچنین راه حل های حفاظت از محیط زیست انجام می دهد.
https://en.vietnamplus.vn/vietnam-france-should-pilot-projects-on-strategic-metals-minerals-deputy-pm-post308697.vnp