اهمیت مجتمع مس و مولیبدن زنگزور در اقتصاد ارمنستان
بر اساس آمار 9 ماهه سال 2024، مجتمع مس مولیبدن زنگزور جایگاه نخستین مودی مالیاتی در ارمنستان را به خود اختصاص داد. طبق این آمار مجتمع مس و مولیبدن زنگزور با پرداخت 83.7 میلیارد درام به عنوان اولین پرداخت کننده مالیاتی ارمنستان شناخته شد. مجتمع مس و مولیبدن زنگزور به تنهایی سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی ارمنستان را تامین میکند و این نشان از اهمیت این معدن در اقتصاد ارمنستان دارد.
بر اساس آمار 9 ماهه سال 2024، مجتمع مس مولیبدن زنگزور جایگاه نخستین مودی مالیاتی در ارمنستان را به خود اختصاص داد. طبق این آمار مجتمع مس و مولیبدن زنگزور با پرداخت 83.7 میلیارد درام به عنوان اولین پرداخت کننده مالیاتی ارمنستان شناخته شد. شرکت های دیگری چون موبایل سنتر (49.1 میلیارد درام)، گرند توباکو (39.8 میلیارد درام)، گازپروم آرمنیا (36.3 میلیارد درام)، پرتی وی (28 میلیارد درام)، آمریابانک (20.4 میلیارد درام)، گروه انرژی سی پی اس17.6 میلیارد درام)، فیلیپ موریس آرمنیا (14.7 میلیارد درام)، ویوا آرمنیا (14.5 میلیارد درام) و سیتی (13 میلیارد درام) نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
بگفته واردان جهانیان، معاون اول مدیر کل کارخانه مس و مولیبدن زنگزور، استخراج معادن یک تجارت چرخه ای است و میزان مالیات پرداخت شده از سوی شرکت میتواند به شرایط مختلفی مانند قیمت جهانی فلزات، ویژگیهای استخراج در آن مقطع زمانی و مدیریت بستگی داشته باشد.
معدن مس و مولیبدن زنگزور به تنهایی سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی ارمنستان را تامین میکند و این نشان از اهمیت این معدن در اقتصاد ارمنستان دارد. این شرکت سومین تامین کننده خارجی مولیبدن به کشور چین است. افزایش قیمت فلزاتی مانند مس و مولیبدن در بازار جهانی، به طور مستقیم بر درآمدهای شرکتهای معدنی ارمنستان تاثیرگذار بوده است. ارمنستان دارای ذخایر معدنی قابل توجهی است و با توجه به تقاضای رو به رشد جهانی برای فلزات، این صنعت میتواند نقش مهمتری در اقتصاد این کشور ایفا کند.
به گفته رومن خدولی، مدیر کل مجتمع مس و مولیبدن زنگزور، مس برای ارمنستان در حکم نفت و گاز برای این کشور است. مس امروزه به عنوان یک فلز انتقالی محسوب میشود که برای گذار به "اقتصاد سبز" ضروری است. تقاضا برای مس در پسزمینه افزایش تولید خودروهای الکتریکی در سراسر جهان در حال افزایش است.
برای دستیابی به هدف جهانی برقی کردن ناوگان خودرویی تا سال 2050، تولید مس جهانی باید 80 درصد افزایش یابد. در طول 20 سال گذشته، تنها 34 معدن مس جدید در سراسر جهان ایجاد شده است. این میزان 5 برابر کمتر از چیزی است که در 25 سال آینده فقط برای تولید خودروهای برقی نیاز است .سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی، پنلهای خورشیدی و ژنراتورهای بادی در حال حاضر این زنگ خطر را به صدا در میآورند که منابع کافی برای انتقال به اقتصاد سبز وجود نخواهد داشت.
شرکتهای خودروسازی پیشرو جهان شروع به سرمایه گذاری در صنعت معدن و به طور خاص در مس کرده اند، زیرا اکنون مهمترین ماده انتقالی محسوب میشود. گذار به اقتصاد سبز و کربن زدایی فرصتی بزرگ برای کشورهایی است که قبلاً با کشورهای تولیدکننده هیدروکربن رقابت کمتری داشتند. فلزات انتقالی از جمله مس، به مثابه نفت و گاز برای این کشورها از جمله ارمنستان محسوب میشود.