معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۲:۴۴

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طرح نخست وزیر تایلند برای ارتقاء صنعت گردشگری (Amazing Thailand):

کابینه جدید تایلند "سال گردشگری موسوم به تایلند شگفت انگیز 2025" را با مشارکت شش شرکت بین المللی گردشگری راه اندازی کرده است تا به جذب بازدیدکنندگان بیشتر و دستیابی به اهداف خود کمک کند.

مشاور نخست وزیر تایلند، در یک نشست مطبوعاتی گفت: خانم نخست وزیر، میزگردی را با مدیران شش شرکت پیشرو - Grab، Agoda، Expedia، IHG، Marriott International و Trip.com برگزار کرد تا آن‌ها را در جریان این طرح بزرگ قرار دهد. بر اساس این ابتکار، دولت قصد دارد بیش از 40 میلیون بازدید کننده خارجی را جذب کند و در سال آینده 3.4 تریلیون بات (حدوداً 10 میلیارد دلار) درآمدزایی کند.

در این دیدار، نخست وزیر از سه راهبرد کلیدی سخن گفت: «جاذبه‌های تایلندی Thai Charms»، «شهرهای پنهانHidden Gem Cities » و «پنج کاری که در تایلند باید انجام داد 5 Must Dos »؛ به گفته خانم نخست وزیر، "Thai Charms" ناظر بر تجربیات فرهنگی منحصر به فرد این کشور از جمله آشپزی و صنایع دستی است که بر ماهیت فرهنگ تایلند تاکید می‌کند. "Hidden Gem Cities " جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده ای هستند که برای افزایش توزیع درآمد تبلیغ می‌شوند. 5 Must Dos نیز شامل غذاهای تایلندی، کالاهای فرهنگی و محلی است و به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که از جشنواره‌ها به ویژه در زمستان تایلند که از نوامبر سال جاری آغاز می‌شود، لذت ببرند.

خانم شیناواترا تاکید کرد که این طرح با هدف افزایش درآمد گردشگری به میزان 7.5 درصد و هدف کلی 3.4 تریلیون بات (حدوداً 10 میلیارد دلار) تعیین شده است. پیش بینی‌ها بر این است که تعداد مسافران خارجی در سال آینده با بیش از 205 میلیون سفر داخلی به بیش از 40 میلیون نفر در سراسر کشور برسد.

در نشست مذکور، دولت و شرکت های مدعو توافق کردند که همکاری‌ها را به ویژه در موسم اوج گردشگری (High Season) از نوامبر تا ژانویه تقویت کنند. نماینده شرکت Grab خاطرنشان کرد که این میزگرد در واقع فرصتی برای بحث در مورد امکان سنجی روش های جدید در بحث حمایت از گردشگری است. Grab که به مدت 11 سال در تایلند فعالیت می‌کند، قصد دارد که دامنه مشترکین خود که اکنون بیش از 850000 خانوار است را توسعه دهد.

 https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2879307/amazing-thailand-is-back

نگرانی سازمان کشتیرانی تایلند از تشدید تنش ها در خاومیانه:

شورای ملی کشتیرانی تایلند نسبت به تشدید خشونت در خاورمیانه و تأثیرات آن بر روند صادرات تایلند به این منطقه که یک "بازار استراتژیک" برای تایلند محسوب می‌شود، ابراز نگرانی کرده است. تشدید خصومت‌ها، نگرانی‌ها را از طولانی شدن و اوج گیری جنگ در منطقه افزایش داده است که به طور اجتناب‌ناپذیری بر تجارت جهانی و اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر خاورمیانه 2.8 درصد از کل صادرات تایلند و 10.7 درصد از کل واردات را به خود اختصاص می دهد.

مقام مذکور بر این باور است که فوری ترین خطر در تنگه استراتژیک هرمز نهفته است، زیرا یک مسیر ترانزیت کلیدی برای محموله‌های جهانی نفت از مبدأ کشورهای خلیج فارس است. اگر تنگه هرمز بسته شود، بدون شک قیمت نفت سر به فلک می‌کشد و بر اقتصاد جهانی متکی به نفت تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که تایلند یک واردکننده عمده نفت است، مطمئناً تحت تأثیر افزایش قیمت نفت قرار خواهد گرفت.

https://www.nationthailand.com/blogs/business/trade/40042088

تلاش اتحادیه بانکداران تایلند برای تسهیل بازپرداخت اقساط وام اقشار کم درآمد و کسب و کارهای کوچک و متوسط

اتحادیه بانکداران تایلند به منظور رسیدگی به بحران بدهی خانوارهای این کشور، در حال بررسی اقدامات تکمیلی جهت تسهیل بازپرداخت اقساط برای بخش های آسیب پذیر جامعه است.

به گفته رئیس اتحادیه مذکور، این نهاد در حال بررسی اقدامات ناظر بر بازتعریف بدهی برای تقویت راه‌های پرداخت اقساط خانوارها با استفاده از ابزارهای موجود است. این تسهیلات به طور خاص برای مشتریان آسیب پذیر (مشخصاً اشخاص حقیقی و شرکت های کوچک و متوسط) طراحی خواهد شد.

وی افزود: سطح بالای بدهی خانوارهای تایلند یک مسئله ساختاری برای کشور است که نیازمند همکاری بلندمدت بین همه ذینفعان می‌باشد. اقدامات پیشنهادی معطوف به سهولت بازپرداخت اقساط و شامل استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای رسیدگی پایدار به مشکل است.

با توجه به رشد وام های جدید که معطوف به حمایت از نقدینگی خانوارها و مشاغل است، رئیس اتحادیه بانکداران خاطرنشان کرد که بانک ها به ارائه حمایت های مالی بر اساس مشخصات ریسک هر مشتری ادامه خواهند داد. چرا که افزایش رقابت برای افزایش سرمایه گذاری و رشد وام در صنعت بانکداری، برای بخش تجاری بسیار مهم است.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2879492/banks-to-tackle-high-household-debt-with-new-

موضوعات مهم مطرح شده در دیدار نخست وزیر تایلند با همتای سنگاپوری خویش:

خانم شیناواترا نخست وزیر تایلند در حاشیه نشست سران آ.سه.آن در لائوس، با آقای وونگ همتای سنگاپوری خویش در خصوص همکاری اقتصادی دو کشور گفتگو کرد. وی عنوان داشت: با توجه به اولویت تایلند برای توسعه هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و انتقال دیجیتال، به کمک سنگاپور نیاز داریم. دو طرف همچنین در خصوص امنیت غذایی و گردشگری نیز بحث و تبادل نظر کردند. شایان ذکر است، سنگاپور مهمترین سرمایه گذار خارجی در تایلند محسوب می‌شود.

https://www.nationthailand.com/news/asean/40042208

کاهش قیمت برنج تایلندی در پی افزایش تولید برنج در هند

به دنبال از سرگیری صادرات برنج سفید غیر باسماتی هند، قیمت داخلی برنج سفید تایلندی شروع به کاهش کرده است. به گفته رئیس افتخاری انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، با این حال، این تغییر هنوز بر حجم صادرات برنج امسال تأثیری نداشته است.  برنج سفید شکسته 5 درصدی هند با قیمت حدود 490 دلار آمریکا عرضه شد. لغو ممنوعیت صادرات، عرضه جهانی برنج سفید را تا ۶ میلیون تن افزایش داده است.

برنج شکسته 5 درصدی تایلند از 550 دلار در هفته گذشته به 520 دلار در هر تن کاهش یافت، در حالی که برنج سفید آسیاب شده از 16500 تا 17000 به 15300 بات در هر تن کاهش یافت (هر دلار معادل 33 بات).

انتظار می‌رود تایلند به هدف صادراتی بیش از 8.5 میلیون تن برنج در سال جاری برسد و در سال آینده تنها به 6 میلیون تن کاهش یابد زیرا پیش‌بینی می‌شود هند تا 138 میلیون تن تولید کند.

لذا قیمت صادرات برنج تایلند با توجه به عرضه بیشتر در بازار ممکن است کاهش یابد، اما این کاهش به عوامل مختلفی بستگی دارد. صادرات برنج تایلند در هشت ماهه اول سال 2024 به 6.57 میلیون تن رسید که 1.28 میلیون تن یا 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2878751/white-rice-price-dips-as-india-lifts-ban

پیشنهاد وزارت دارایی تایلند برای افزایش نسبی تورم در سال آینده

وزارت دارایی پیشنهاد داده است که تورم برای سال آینده به 1.5تا 3.5 درصد افزایش یابد و از محدوده کنونی 1-3 درصد فراتر رود؛ تا بدین ترتیب بانک مرکزی تایلند، فضای بیشتری برای کاهش نرخ بهره فراهم کند. به گفته یکی از افراد وابسته به وزارتخانه که خواست نامش فاش نشود، این تعدیل به بانک مرکزی اجازه می دهد تا نرخ بهره سیاستی را کاهش دهد و تورم را در چارچوب جدید تحریک کند. این منبع گفت که این وزارتخانه از بانک مرکزی می‌خواهد نرخ بهره را کاهش دهد تا با کاهش 50 واحدی نرخ بهره فدرال رزرو مطابقت کند.

با این حال، بانک مرکزی تایلند ممکن است چنین کاهشی را بیش از حد تهاجمی‌بداند؛ به گفته منبع ذکر شده، این برداشت که کاهش نرخ بهره، تاثیر کمتری نسبت به سیاست های مالی دارد، نادرست است. زمانی که نرخ بهره کاهش می یابد، 84 میلیون حساب وام در موسسات مالی تایلندی بلافاصله بار بهره خود را کاهش می دهند."

https://www.bangkokpost.com/business/general/2878761/finance-ministry-pushes-higher-inflation-target

 وزارت دارایی تایلند در صدد اصلاح سیستم مالیاتی در قالب امکان سنجی طرح مالیات بر درآمد منفی (Negative Income Tax)

جولاپون آمورنویوات، معاون وزیر دارایی تایلند گفت: با افزایش جمعیت تایلند، این کشور فوراً باید ساختار مالیاتی خود را تعدیل کند و تعداد افراد  مشمول پرداخت مالیات را برای تامین هزینه‌های آتی افزایش دهد.

به گفته نامبرده، وزارت دارایی در حال مطالعه یک سیستم مالیات بر درآمد منفی (Negative Income Tax) است تا دولت به افراد با درآمد کمتر از آستانه تعیین شده، کمک مالی ارائه دهد.

او گفت که هدف کاهش هزینه‌های رفاهی دولت برای عموم نیست، بلکه در عوض تعیین ارقام مناسب برای اطمینان از این موضوع است که مردم بتوانند معیشت خود را تأمین کنند. لذا، میزان کمک های رفاهی باید در درازمدت ارزیابی شود تا بار بودجه تعیین شود، زیرا تایلند در حال حاضر به یک جامعه سالخورده تبدیل شده است. اگر کمک های دولتی برای تکمیل بودجه رفاه سالمندان به طور نامحدود ادامه یابد، این خطر وجود دارد که کسری بودجه حادث شود. بنابراین، اصلاح ساختار مالیاتی برای جذب حداکثری به سیستم مالیاتی، یک ضرورت است.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2883792/minister-urges-tax-system-reshuffle

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما