معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۴:۳۰

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته دوم مهر ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سبد کالاهای تجارت بین ایران و برزیل

بر اساس داده‌های وزارت توسعه، صنعت، تجارت و خدمات برزیل تا آگوست سال جاری، برزیل در روابط تجاری خود با ایران دارای تراز مثبت به ارزش ۱.۸۳ میلیارد دلار می‌باشد. کالاهای اصلی صادراتی برزیل به ایران عبارتند از: سویا: ۶۹۵.۶۳ میلیون دلار، کنجاله سویا: ۶۰۷.۱۵ میلیون دلار، شکر نیشکر: ۳۰۵.۰۳ میلیون دلار، ذرت دانه‌ای: ۲۲۶.۰۱ میلیون دلار و گوشت منجمد گاو: ۴۸۷ هزار دلار. کالاهای اصلی وارداتی برزیل از ایران عبارتند از: انگور خشک: ۲.۴۶ میلیون دلار، پسته: ۴۱۶.۹۷ هزار دلار، آلکالوئیدهای تریاک و مشتقات آن مانند مورفین: ۲۸۲.۰۸ هزار دلار، ظروف شیشه‌ای برای آشپزخانه و سفره: ۱۸۲.۳۷ هزار دلار و آجیل، بادام زمینی و دانه‌های دیگر: ۱۵۵.۸۲ هزار دلار.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/mercado/uvas-secas-morfina-e-avioes-o-que-o-brasil-compra-e-vende-de-israel-e-ira/

طرح نجات برای شرکت دفاعی Avibras

دولت برزیل تصمیم گرفته است تا با تشکیل گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی، از ورشکستگی شرکت دفاعی Avibras  جلوگیری کند. این شرکت که در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد، متخصص در تولید تجهیزات نظامی مانند موشک‌ها و راکت‌اندازها است و در سال ۲۰۲۲ وارد فرآیند حفاظت مالی شد. با بدهی ۶۰۰ میلیون ریالی و کاهش تعداد کارکنان به ۹۰۰ نفر، دولت و ارتش در تلاش هستند تا این شرکت را از کنترل خارجی‌ها دور نگه دارند و با شرکت Akaer، که در بخش هوانوردی فضایی فعالیت دارد، ادغام کنند. هدف این طرح دستیابی به درآمد سالانه ۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۴ و ایجاد بیش از ۶۰۰۰ شغل است.

منبع:  Estadão

سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون ریالی در مرکز بیوانرژی برای تولید اتانول نسل دوم

شرکت‌های Shell، Raízen و Senai تصمیم به سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون ریالی در احداث یک مرکز بیوانرژی در شهر پیراتسی‌کابا گرفته‌اند. هدف این مرکز توسعه راهکارهای کاهش کربن از طریق تولید اتانول نسل دوم است که از باگاس نیشکر تولید می‌شود و به عنوان سوختی پایدارتر نسبت به نسل اول اتانول شناخته می‌شود. انتظار می‌رود این مرکز تا سال ۲۰۲۶ آماده بهره‌برداری شود و هدف آن افزایش تولید اتانول و سایر محصولات با استفاده از فرآیندهای پایدارتر است.

منبع:  Estadão

شرکت دولتی جدید: لولا پروژه‌ای برای ایجاد Alada در بخش هوافضا امضا کرد

رئیس‌جمهور لولا دا سیلوا پروژه‌ای را برای ایجاد شرکت دولتی Alada در بخش هوافضا امضا کرد. این شرکت که به عنوان زیرمجموعه شرکت NAV Brasil فعالیت خواهد کرد، در زمینه زیرساخت‌های هوافضا و ناوبری اقتصادی فعالیت خواهد کرد. هدف از تأسیس این شرکت کاهش وابستگی برزیل به تأمین‌کنندگان خارجی در این بخش است، هرچند هنوز مشخص نشده است که آیا این شرکت از بودجه دولتی تأمین مالی خواهد شد یا درآمد مستقلی خواهد داشت.

منبع:  Estadão

برزیل ۲۰۵ بازار جدید برای محصولات کشاورزی باز کرد و تا دسامبر می‌خواهد به ۳۰۰ بازار برسد

برزیل قصد دارد تا پایان سال جاری حدود ۳۰۰ بازار جدید برای محصولات کشاورزی داخلی باز کند. این هدف پس از آن مطرح شد که این کشور از ابتدای سال گذشته تاکنون موفق به باز کردن ۲۰۵ بازار در ۶۰ مقصد مختلف شده است. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ فرآیند برای بررسی امکان صادرات جدید یا گسترش صادرات محصولات کشاورزی در حال انجام است. برخی از بازارهای مهم که برزیل در حال مذاکره برای ورود به آن‌هاست شامل بازارهای گوشت برای ژاپن و کره جنوبی و همچنین افزایش حجم صادرات شکر و گوشت به ایالات متحده است. بازار کشاورزی نقش مهمی در تراز تجاری برزیل دارد و صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال گذشته به رکورد ۱۶۶.۵۵ میلیارد دلار رسید که ۴.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشت. مذاکرات برای باز کردن این بازارها با مأموریت‌های متعدد وزیر کشاورزی برزیل و تیم وی تقویت شده است. همچنین ریاست برزیل بر G-20 و آماده شدن این کشور برای ریاست BRICS در سال ۲۰۲۵ نیز به این فرآیند کمک کرده است.

منبع: Estadão

بانک جهانی ۱۱ میلیارد رئال برای شرکت‌های کوچک و متوسط در برزیل اختصاص می‌دهد

نهاد سرمایه‌گذاری خصوصی بانک جهانی (IFC) اعلام کرد که قصد دارد ۱۱ میلیارد رئال برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در برزیل اختصاص دهد. این سرمایه‌گذاری با هدف کاهش شکاف‌های مالی، به‌ویژه در مناطق شمال و شمال شرق و در میان کسب‌وکارهای تحت مدیریت زنان انجام می‌شود. دیجیتالی شدن سیستم مالی نیز به تسهیل دسترسی به اعتبارات کمک کرده و IFC امیدوار است با جذب سرمایه‌گذاران خصوصی این بودجه را دو برابر کند.

منبع: Matheus Piovesana, Broadcast, Estadao

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما