معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۵۶

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته سوم مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

روند هزینه اکتشاف نفت در سال 2023

شرکت ملی نفت نامیبیا گفت که شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز (IOC) که مشغول فعالیت های اکتشاف نفت در نامیبیا هستند، تنها در سال 2023 میلادی برای فعالیت‌های اکتشافی حداقل 340 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

آقای مارتین نگونگا، مدیر دارایی شرکت ملی نفت نامیبیا برای اکتشاف بالادستی گفت: از نظر سرمایه گذاری انجام شده، ما در مورد 340 میلیون دلار آمریکا در سال گذشته صحبت می‌کنیم.

وی افزود که نامیبیا تنها برای سال 2023 تعداد قابل توجهی از چاه‌های اکتشافی حفر شده را تجربه کرده است.

او گفت: ما 11 حلقه چاه اکتشافی حفر کرده‌ایم که هرگز در نامیبیا انجام نشده است، و پنج حلقه چاه ارزیابی، بنابراین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بازار فراساحلی انجام شده است.

رویترز در ژوئن گزارش داد که نامیبیا اخیراً پس از چندین اکتشاف در سال‌های اخیر در امتداد سواحل آن، به یک کانون اکتشاف نفت تبدیل شده است.

این کشور هنوز هیچ نفت یا گازی تولید نکرده است، اما شرکت های بزرگ نفتی مانند TotalEnergies و Shell اکتشافاتی را در حدود 2.6 میلیارد بشکه انجام داده اند که انتظار می رود تولید آن از حدود سال 2030 میلادی آغاز شود.

اکتشافاتی در حوضه نارنجی و سایر مناطق آینده نگر از جمله لودریتز و حوضه‌های کاوانگو و والویس وجود دارد.

نامیبیا در حال برنامه ریزی برای اولین تولید نفت از ونوس است که تخمین زده می‌شود حدود 5.1 میلیارد بشکه نفت بین سال های 2029 تا 2030 داشته باشد.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ مجله اقتصادی ریپابلیکن ص 1

 

کاهش صادرات ماهی به 3.8 میلیارد دلار نامیبیا

مجموع صادرات ماهی نامیبیا طی سه ماهه دوم سال جاری شاهد کاهش حجم صادرات به ارزش 3.8 میلیارد دلار نامیبیا بود.

این نشان دهنده کاهش جزئی از 4.1 میلیارد دلار نامیبیایی است که در سه ماهه مشابه سال 2023 میلادی ثبت شده است. صادرات مذکور شامل سخت پوستان، نرم تنان و سایر بی مهرگان آبزی است.

این ارقام در آخرین بولتن آماری شاخص‌های کشاورزی و ماهیگیری آژانس آمار نامیبیا (NSA) که هفته گذشته منتشر شد، آمده است.

کل گونه‌های سهمیه بندی شده برای دوره مورد بررسی به 101173 تن رسید که نسبت به 96909 تن ثبت شده در سه ماهه مشابه سال 2023 میلادی 4.4 درصد افزایش داشت.

در مقایسه، ماهی خال مخالی بالاترین سهمیه بالغ بر 61459 تن، پس از آن ماهی هیک با 35772 تن و ماهی Monk با 2406 تن بترتیب سهمیه داشتند.

در همین حال، مقصد اصلی صادرات محصولات ماهی نامیبیا برای سه ماهه مورد بررسی، اسپانیا بود که 34.9 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. اسپانیا به طور عمده فیله‌های یخ زده هیک نامیبیا را وارد می نمود.

دومین و سومین مقصدهای صادراتی پیشرو برای ماهیان نامیبیا، سخت پوستان، نرم تنان و سایر بی مهرگان آبزی، به ترتیب زامبیا بود که بیش از 19.4 درصد و ایتالیا 7.4 درصد از کل صادرات محصولات دریایی نامیبیا را وارد نمودند.

محصول اصلی که به زامبیا صادر شد ماهی خال مخالی بود، در حالی که واردات ایتالیا از محصولات دریایی نامیبیا عمدتاً شامل فیله منجمد هیک بود.

از نظر واردات محصولات ماهی نامیبیا، ارزش کل واردات برای دوره مورد بررسی 206.1 میلیون دلار نامیبیا بود که در مقایسه با 173.3 میلیون دلار نامیبیا ثبت شده در سه ماهه مشابه سال گذشته افزایش داشت.

«محصولات عمدتاً از جزایر فالکلند تهیه شده‌اند که سهمی معادل 45.9 درصد را در سه ماهه مورد بررسی به خود اختصاص داده است. عمده ترین محصول وارداتی از جزیره فالکلند، ماهی Cuttle Fish و Squid بود. در رتبه دوم، آفریقای جنوبی 33.3 درصد سهم را به خود اختصاص داده است. محصول اصلی که از آفریقای جنوبی تهیه می‌شد، هیک بود. اسپانیا در جایگاه سوم سهم 6.7 درصدی واردات را به خود اختصاص داده است. در این گزارش آمده است که ماهی‌های Cuttle Fish و Squid اصلی ترین محصولات وارداتی از اسپانیا بودند.

در سطح جهانی، نامیبیا از نظر ارزش تولید در میان 10 کشور برتر ماهیگیری قرار دارد.

از نظر تولید سالانه 400 کیلوگرم سرانه، رتبه دوم را در جهان دارد.

نامیبیا همچنین از نظر ارزش تولید و صادرات، برترین کشور شیلات آفریقایی است و ذخایر ملی ماهی تخمینی آن بزرگترین کشور آفریقای جنوبی است.

با این حال، صنعت ماهیگیری و اقتصاد نامیبیا در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از کاهش صنعت pilchard (ساردین) به دلیل گزارش‌های صید بی‌رویه و رویدادهای طبیعی، مانند بحران آب و هوای Benguela-Nino با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است،.

اما دریانوردی اکنون به روشی پایدار دیگر برای ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی در بخش ماهیگیری تبدیل شده است که شامل کشت صدف در ساحل "والویس بی" و همچنین حوضچه‌های شمال سواکوپموند می‌شود. صدف های نامیبیا همچنان در صنعت داخلی و خارج از کشور مورد توجه هستند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص3

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما