معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۱۴:۱۰

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

پیش بینی بانک توسعه آسیایی در خصوص رشد اقتصادی  گرجستان در سال 2024

بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان را به 7 درصد افزایش داد.

این بانک رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان را 7 درصد در سال جاری پیش بینی کرده است. این پیش بینی، از آوریل 2 درصد بهبود یافته است. پیش بینی رشد برای سال 2025 بدون تغییر در  5.5درصد باقی می ماند. در گزارش جدید بانک توسعه آسیایی آمده است: "رشد قابل توجه بخش خدمات و مصرف داخلی گرجستان، پیشرفت اقتصادی این کشور را در سال 2024 تسریع خواهد کرد. با این حال، در حال حاضر خطر اصلی برای اقتصاد گرجستان، بی ثباتی سیاسی داخلی و محیط ژئوپلیتیکی این کشور است."

https://bm.ge/news/adb-m-saqartvelos-ekonomikuri-zrdis-prognozi-7-mde-gazarda-mizezebi-283422

دیدار وزیر دارایی  گرجستان با رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیایی

آقای لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گرجستان در چارچوب اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB)، با  آقای ژان لیکوین رئیس این بانک دیدار کرد. بر اساس اطلاعات وزارت دارایی گرجستان، در این نشست خانم اکاترینه گونتسادزه معاون وزیر دارایی نیز حضور داشت.

طرفین موضوعات همکاری دوجانبه و چندجانبه، پیشرفت پروژه‌های تامین مالی و بانکی در گرجستان را مورد بررسی قرار دادند. وزیر دارایی گرجستان، همچنین وضعیت کنونی اقتصاد این کشور و پیش‌بینی‌های آتی را به اطلاع رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیایی رساند.

از امروز، پرتفوی اعتباری بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در گرجستان تقریباً 400 میلیون دلار است.

شایان ذکر است؛ نشست سالانه بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) در سال 2024 به میزبانی شهر سمرقند در ازبکستان برگزار شد.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/813562-pinansta-ministri-lasha-xucishvili-aziis-inprastrukturis-sainvesticio-bankis-prezidents-shexvda

کاهش صادرات شاه بلوط گرجستان

در سال 2024، صادرات شاه بلوط از گرجستان 60 درصد کاهش یافت. به طور دقیق تر، گرجستان در 8 ماه سال گذشته 194.2 تن شاه بلوط به ارزش 225.1 هزار دلار آمریکا فروخته است و در سال جاری حجم این محصول صادراتی 72.8 تن به ارزش 89.9 هزار دلار بوده است. گرجستان 71.2 تن شاه بلوط به ارزش 87.5 هزار دلار به ج.آذربایجان فروخت و به ارمنستان 1.6 تن به ارزش 2.4 هزار دلار آمریکا صادر کرده است. به غیر از ج.آذربایجان و ارمنستان، یک تن شاه بلوط نیز در روسیه فروخته شد.

https://bm.ge/news/tsablis-eqsporti-60-it-shemtsirda-ra-ghirs-bazarze-akhali-tsabli

  گرجستان میزبان رهبران جهانی گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری

به گزارش اداره ملی گردشگری، مقامات عالی رتبه از 40 کشور جهان از جمله وزرا  و 300 نماینده از کشورهای مختلف، به منظور جشن گرفتن روز جهانی گردشگری وارد گرجستان شده اند.

 در تاریخ 27 سپتامبر، رویداد برنامه ریزی شده تحت نظارت سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل توسط ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل و احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان سعودی افتتاح می‌شود.

روز جهانی گردشگری توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UN Tourism) از سال 1979  در روز ۲۷ سپتامبر جشن گرفته می‌شود.

https://1tv.ge/lang/en/news/georgia-hosts-global-tourism-leaders-for-world-tourism-day-celebration/

تفلیس یک سوم کل جمعیت گرجستان را تشکیل می دهد

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، جمعیت گرجستان تا اول ژانویه 2024 به 3 میلیون و 694 هزار و 600 نفر رسیده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  1.1 درصد کاهش داشته است.

 در سال 2023 افزایش طبیعی منفی (2542-) و تراز مهاجرت منفی (39207-) به ثبت رسیده است. علاوه بر این، طبق اطلاعات  اداره ملی آمار گرجستان، از اول ژانویه 2024، تراکم جمعیت در گرجستان 64.6 نفر در هر کیلومتر مربع بود. با توجه به آمار، پایتخت گرجستان پرجمعیت ترین شهر این کشور است و در هر 1 کیلومتر مربع 2495.9 نفر در آن زندگی می‌کنند. بعد از تفلیس، آجارا پرجمعیت ترین منطقه  است با تراکم جمعیت 125.2 نفر .  شیدا کاتلی با 71.2 و ایمرتی با  68.9 نفر نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

 جمعیت تفلیس تقریبا یک سوم کل جمعیت گرجستان را تشکیل می دهد.

https://1tv.ge/news/saqstati-tbilisis-mosakhleoba-saqartvelos-mtliani-mosakhleobis-titqmis-mesameds-sheadgens/

شناسایی متقابل و مبادله گواهینامه‌های رانندگی گرجستان و یونان

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشورگرجستان، آقای واختانگ گوملاوری وزیر کشور گرجستان و استایکوراس وزیر زیرساخت و حمل و نقل جمهوری یونان توافقنامه‌ای را درباره شناسایی متقابل و مبادله گواهینامه‌های رانندگی امضاء کردند. پس از لازم‌الاجرا شدن این توافقنامه، دارندگان گواهینامه‌های رانندگی معتبر صادر شده توسط طرفین می‌توانند بدون قبولی در آزمون تئوری یا عملی، گواهینامه رانندگی با اعتبار مساوی را در کشور مقابل دریافت کنند.  

همچنین گرجستان قراردادهای مشابهی را با پادشاهی اسپانیا و ایرلند امضا کرده است که در آن رژیم جایگزینی گواهینامه رانندگی از 25 ژوئن 2024 در حال اجرا است. "توافقنامه بین گرجستان و پادشاهی اسپانیا در مورد شناسایی متقابل و مبادله گواهینامه‌های رانندگی ملی  از 29 سپتامبر اجرایی گردید.

https://ajaratimes.ge/?p=6201

پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان  در سال جاری

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان در سال 2024 را با 1.3 درصد افزایش به 6.5 درصد رساند. در مورد پیش‌بینی رشد برای سال 2025، EBRD آن را بدون تغییر در 4.6 درصد باقی گذاشت، این بانک پیش‌بینی قبلی را در ماه می سال 2024 انجام داد.  در چهار ماه گذشته، EBRD پتانسیل رشد اقتصادی قوی‌تری در گرجستان را نسبت به آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، دیده است. بر اساس برآورد EBRD، رشد اقتصادی در کل منطقه(اروپا شرقی و قفقاز) در سال  2024 معادل 3.7 درصد خواهد بود و گرجستان بالاترین رشد را در میان آنها خواهد داشت.

https://bm.ge/en/news/ebrd-raises-georgias-economic-growth-forecast-to-65-in-2024

 https://www.businessinsider.ge/ka/ebrd-ma-sakartvelos-ekonomikuri-zrdis-prognozi-65-mde-gazarda

عضویت مجدد گرجستان در کمیته اداری سازمان حمل و نقل ریلی بین المللی (OTIF)

مدیر آژانس حمل و نقل ریلی گرجستان، آقای ارکله کژراشویلی در شانزدهمین مجمع عمومی سازمان حمل و نقل ریلی بین المللی (OTIF) در برن سوئیس شرکت کرد. در نشست مجمع عمومی OTIF، ترکیب کمیته اداری 2024-2027 تعیین شد و گرجستان به عنوان عضو برای دومین دوره انتخاب گردید. عضویت در کمیته اداری به گرجستان اجازه می دهد تا فعال تر در فعالیت های OTIF از جمله؛ در جهت حمایت بیشتر از مسیرهای ریلی در منطقه اوراسیا مشارکت کند. لازم به ذکر است،  گرجستان در سال 2012 به عضویت کامل سازمان بین دولتی حمل و نقل ریلی بین المللی (OTIF) درآمد.

آقای ارکله کژراشویلی، در سخنان خود در مجمع این سازمان عنوان کرد:" بسیار مهم است که گرجستان برای دومین بار به عضویت کمیته اداری سازمان معتبری مانند OTIF انتخاب شد، این  به رسمیت شناختن اصلاحاتی است، که گرجستان در راستای نوسازی حمل و نقل ریلی و نزدیک کردن پایه نظارتی به اروپا اجرا می‌کند. همکاری فعال با OTIF به افزایش درجه سازگاری سیستم راه آهن گرجستان با زیرساخت های سایر کشورها کمک می‌کند. آنچه در کریدورهای حمل و نقل بین المللی از جمله در کریدور میانی عامل مهم برای تعامل موثر گرجستان وجود دارد."

سازمان بین دولتی حمل و نقل بین المللی با راه آهن (OTIF) در سال 1985 تاسیس شد. ماموریت اصلی آن ترویج و بهبود فرآیندهای مرتبط با حمل و نقل ریلی بین‌المللی بار و مسافر و همچنین ایجاد چارچوبی واحد برای همکاری در بخش حمل‌ونقل ریلی است. در حال حاضر 51 کشور عضو این سازمان هستند. بالاترین مرجع تصمیم گیری OTIF مجمع عمومی می‌باشد، که متشکل از نمایندگان کلیه کشورهای عضو سازمان است و هر سه سال یکبار بنا به دعوت دبیرکل برگزار می‌شود.

https://agenda.ge/en/news/2024/40845#gsc.tab=0

ارائه نسخه اولیه بودجه 2025 دولت گرجستان به پارلمان

به گزارش وزارت دارایی گرجستان، نسخه اولیه بودجه سال 2025 این کشور به پارلمان ارائه شد.  همانطور که مشخص است رشد اقتصادی واقعی در سال های 2021-2022 به نرخی دو رقمی رسیده است. با وجود شاخص های پایه بالا، روندهای مثبت در سال 2023 نیز حفظ شد، به ویژه به جای 5.0 درصد پیش بینی اولیه، رشد اقتصادی واقعی به 7.5 درصد رسید. در مجموع، در سال‌های 2021-2023، نرخ کل رشد واقعی اقتصاد به 32.0 درصد و تولید ناخالص داخلی اسمی نسبت به سال 2020 با 63 درصد افزایش، از مرز 80 میلیارد و 246 میلیون لاری فراتر رفته است. روندهای اقتصادی در سال 2024 نیز بالاتر از برنامه ریزی‌های انجام شده است. به ویژه اینکه در پایان سال 2023 پیش‌بینی رشد اقتصادی واقعی برای سال جاری 5.2 درصد تعیین شد و پیش‌بینی شاخص اسمی‌تولید ناخالص داخلی 85 میلیارد و 980 میلیون لاری بود. در نیمه اول سال رشد واقعی اقتصادی 9.1 درصد بوده است، با احتساب اینکه پیش بینی رشد سالانه اصلاح شده و به جای 5.2 درصد، 8.2 درصد تعیین شده است. و پیش بینی ارزش اسمی‌تولید ناخالص داخلی 89 میلیارد و 608 میلیون لاری است. شاخص های بالای اقتصادی این امکان را به وجود آورد که در کوتاه ترین زمان ممکن تجمیع مالی قابل توجهی اجرا شود و در نتیجه نسبت بدهی دولت کاهش یابد.

در پیش نویس بودجه سال 2025 آمده است که حجم بدهی دولت از 60.2 درصد در سال 2020 به زیر سطح مطمئن 40 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 رسید  و پویایی نزولی کاهش آن ادامه خواهد داشت.  با وجود تلفیق مالی مشابه، در مقایسه با سال 2021، حجم بودجه ترکیبی در سال 2024 بیش از 7 میلیارد لاری افزایش یافته است.

https://1tv.ge/news/mtavrobam-parlaments-2025-wlis-biujetis-pirveladi-versia-warudgina//

رشد  اقتصاد گرجستان در ماه آگوست2024

بر اساس برآوردهای اولیه اداره ملی آمار گرجستان، در ماه آگوست 2024 نسبت به مدت مشابه سال۲۰۲۳، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 12.0 درصد بوده و میانگین نرخ هشت ماهه اول سال 2024 10.0 درصد تعیین شده است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در آگوست 2024، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، بخش های زیر سهم قابل توجهی در رشد داشته اند: فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی، اطلاعات و ارتباطات، ساخت و ساز، فعالیت های مالی و بیمه ای، فعالیت های املاک و مستغلات و تجارت.

 این در حالی است که در بخش انرژی روند نزولی مشاهده شده است.

 https://1tv.ge/news/saqstati-agvistoshi-saqartveloshi-ekonomika-12-procentit-gaizarda/

دارایی بانک های گرجستان  

با توجه به اطلاعات مالی ارائه شده توسط 17 بانک به بانک ملی(مرکزی) گرجستان، مشخص شده است که دارایی‌های بانک های تجاری گرجستان به 88.4 میلیارد لاری رسیده است. بر اساس گزارش های مالی، دارایی‌های بانک های گرجستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.3 میلیارد لاری معادل 22.5 درصد افزایش یافته است. رشد دارایی‌ها به‌ویژه تحت تأثیر افزایش خالص وام بانک‌ها بود که به 57.8 میلیارد لاری (رشد سالانه 21 درصد) رسید و پرتفوی سپرده‌ها نیز سالانه 16 درصد افزایش یافت و به 56 میلیارد لاری رسیده است. میزان سرمایه استقراضی بانک ها با افزایش 72 درصدی در حال حاضر به 15.3 میلیارد لاری می رسد. بر اساس آمار، سرمایه گذاری بانک ها در اوراق بهادار 56 درصد افزایش یافته است که تا ماه آگوست 2024 به 13.2 میلیارد لاری رسیده است. با توجه به شرایط ذکر شده، مجموع دارایی‌های بخش بانکی در سال جاری 22 درصد افزایش یافت.

https://bm.ge/news/qartuli-bankebis-aqtivebma-88-miliard-lars-miaghtsia

  اختصاص 150 میلیون لاری توسط دولت گرجستان برای ساخت بندر آبهای عمیق آناکلیا در سال 2025

بر اساس بودجه دولتی سال 2025، قرار است در سال آینده 150 میلیون لاری برای ساخت بندر آب های عمیق آناکلیا هزینه شود. بر اساس سند پروژه‌های سرمایه ای بودجه، مبلغ مذکور صرف ساخت زیرساخت های دریایی می‌شود که در سال جاری، دولت اجرای کارها را به شرکت بلژیکی Jan De Nul سپرد. بر اساس این پروژه، 150 میلیون لاری برای ساخت "موج شکن" بندر و کارهای لایروبی هزینه خواهد شد که توسط Jan De Nul انجام می‌شود. در سال 2024، 50 میلیون لاری و در سال 2026 نیز 180 میلیون لاری برای کارهای ساختمانی بندر آناکلیا در نظر گرفته شده است.

بندر آناکلیا به عنوان یک هاب ترانزیتی موقعیت مهمی را به خود اختصاص خواهد داد. پس از اجرای فاز اول، طبق محاسبات اولیه، ظرفیت این بندر باید به حدود 600 هزار TEU (  7.8 میلیون تن) در سال برسد.  در سند آمده است، که کف بندر جدید در آناکلیا حداقل تا 16 متر عمیق تر خواهد شد.

در تاریخ 1 آگوست 2024، وزارت اقتصاد نتایج مناقصه بین المللی برای انتخاب شرکت ساخت زیرساخت های دریایی بندر آب های عمیق آناکلیا را اعلام کرد.بر این اساس اعلام شد که شرکت بلژیکی Jan De Nul برنده مناقصه شد.

https://bm.ge/news/2025-tsels-mtavroba-anakliis-portis-msheneblobaze-150-milion-lars-dakharjavs/

بدهی خارجی گرجستان 

            به گزارش بانک ملی(مرکزی) گرجستان، کل بدهی خارجی ناخالص گرجستان تا 30 ژوئن سال 2024 به 24.6 میلیارد دلار (69.1 میلیارد لاری) رسیده است، که 77.9 درصد از تولید ناخالص داخلی چهار فصل گذشته است.

بر اساس داده‌های بانک ملی گرجستان، خالص بدهی خارجی گرجستان تا 30 ژوئن2024 بالغ بر 12.5 میلیارد دلار آمریکا (35 میلیارد لاری) بوده که 39.5 درصد از تولید ناخالص داخلی چهار فصل گذشته است. از این میزان، خالص بدهی خارجی بخش دولتی 6.4 میلیارد دلار آمریکا (17.9 میلیارد لاری) است که 20.2 درصد تولید ناخالص داخلی است.

علاوه بر این، در سه ماهه دوم (آوریل، می، ژوئن) سال 2024، بدهی خارجی بانک ملی گرجستان 25.4 میلیون دلار کاهش یافت. از این میان، تغییرات نرخ ارز منجر به کاهش 5.6 میلیون دلاری بدهی و تغییرات عملیاتی منجر به کاهش 19.8 میلیون دلاری شد. در پایان سه ماهه دوم، کل بدهی‌های خارجی بانک ملی بالغ بر 835.9 میلیون لاری بوده است.

از این میزان 457.7 میلیون دلار به حق استقراض ویژه (SRB) اختصاص دارد که تاریخ سررسید ندارد و تا زمانی که گرجستان عضو صندوق بین المللی پول باشد، عملاً تعهد پرداخت آن وجود نخواهد داشت.

https://bm.ge/en/news/gross-external-debt-of-georgia-increased-by-usd-322-mln-in-2024

افزایش تعداد کارمندان بخش تجاری در گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2023 نسبت به سال گذشته، حجم گردش مالی بخش تجاری با 12.6 درصد افزایش به 204.6 میلیارد لاری رسیده است. بر اساس آمارهای مربوطه، در سال گذشته(2023) بخش کسب و کار  823.6 هزار نفر را استخدام کرده است که نسبت به سال قبل از آن(2022) 5.7 درصد افزایش داشته است. 43.4 درصد از کل کارکنان زن و 56.6 درصد مرد بودند. 40.4 درصد از کل کارکنان به مشاغل بزرگ، 19.8 درصد به مشاغل متوسط و 39.8 درصد به مشاغل کوچک اختصاص یافته اند.

در دوره گزارش(در سال 2023)، تعداد کل افراد استخدام شده به 771.5 هزار نفر (6.2 درصد بیشتر از سال 2022) و کل هزینه‌های شرکت ها برای پرسنل 17.2 میلیارد لاری (20.7 درصد بیشتر از سال 2022) بود.

در سال 2023، متوسط حقوق ماهانه کارکنان استخدام شده در بخش کسب و کار برابر با 1827.3 لاری بوده است(221.4 لاری افزایش نسبت به میزان سال 2022)  که در این میان، حقوق زنان بالغ بر 1445.3 لاری بوده است (در مقایسه با رقم سال 2022، 181.3 لاری افزایش یافته است).

با توجه به اندازه شرکت ها، میانگین حقوق ماهانه به شرح زیر است:

⦁ تجارت بزرگ – 2007.2لاری

⦁ مشاغل متوسط -2199.7 لاری

⦁ کسب و کار کوچک – 1306.5لاری

https://bm.ge/news/2023-tsels-biznes-seqtorshi-dasaqmebulebis-raodenoba-57-it-gaizarda

https://bm.ge/en/news/average-number-of-persons-employed-in-business-sector-up-by-57-in-2023-y-o-y-geostat

تداوم حمایت دولت گرجستان از توسعه گردشگری

آقای ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان در سخنرانی خود در مراسم افتتاح پروژه هتل و مجتمع تفریحی جدید در منطقه "سیونی" عنوان کرد: "این کشور روند توسعه ای فوق العاده ای در حوزه گردشگری دارد. تعداد هتل ها در طول 12 سال گذشته سه برابر شده است. تا سال ۲۰۱۲ حدود 800 هتل در سراسر کشور فعال بوده و بر اساس آمار، امروز حدود 1600 هتل به بخش گردشگری اضافه شده است. به گفته وی، حمایت های دولت از گردشگری و پروژه‌های این چنینی در آینده نیز فعالانه ادامه خواهد داشت.... موفقیت گردشگری در مجموع موفقیت کشور است و در آینده برای تقویت بیشتر این حوزه اقدامات زیادی انجام خواهند شد."

https://1tv.ge/news/irakli-kobakhidze-mtavrobis-mkhridan-turizmis-sferoshi-proeqtebis-mkhardachera-momavalshic-gagrdzeldeba-radgan-aseti-proeqtebi-nishnavs-met-dasaqmebas-ekonomikisa-da-regionebis-gadzlierebas/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما