معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۳:۵۴

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم مهرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ایران بزرگترین نمایندگی تجاری جهان را در ایروان افتتاح کرد

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در مراسم افتتاحیه مرکز تجاری ایران در ایروان گفت: این مرکز بزرگترین مرکز جهان است که بیانگر روابط عمیق دوستانه ایران و ارمنستان است. بیش از 100 شرکت ایرانی در زمینی به مساحت حدود 18 هزار مترمربع نمایندگی دارند.

https://t.me/economyofarmenia

 دیدار وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران

گورگ پاپویان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان با هیئتی به سرپرستی سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص امکان گسترش روابط تجاری بین دو کشور، دیدار کرد. در این دیدار نارک هواکیمیان، معاون وزیر و واردان کوستانیان، وابسته بازرگانی جمهوری ارمنستان نیز حضور داشتند.

امضای یادداشت تفاهم بین وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان و سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تبادل کالا و خدمات در زمینه توسعه کسب و کار بخش خصوصی به عنوان افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان، از دو طرف مورد توجه قرار گرفت.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ارمنستان نیز علاقه مند به ایجاد مرکز تجاری در ایران است.

https://t.me/ministryofeconomyRA

  امضای تفاهم نامه بین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ارمنستان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران

نارک هوکیمیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه ای در زمینه تبادل کالا و خدمات در حوزه تجارت امضا کردند. توسعه تجارت بخش خصوصی

این تفاهم نامه به توسعه روابط تجاری بین بخش های خصوصی دو کشور، معرفی سازوکارهای جدید در روابط تجاری و افزایش حجم گردش کالا کمک خواهد کرد.

https://t.me/ministryofeconomyRA

  شرکت وزیر اقتصاد ارمنستان در میزگرد "گفت و گوی تجاری EAEU و ایران" در چارچوب سومین مجمع اقتصادی اوراسیا

گئورگ پاپویان، وزیر اقتصاد ارمنستان در میزگرد "گفت و گوی تجاری EAEU و ایران" در چارچوب سومین مجمع اقتصادی اوراسیا که در ایروان برگزار شد، شرکت کرد.

شرکت کنندگان در این نشست بر روی تعدادی از موضوعات دستور کار با هدف توسعه موفقیت آمیز روابط تجاری و اقتصادی از جمله تعمیق همکاری بین اوراسیا و ایران، تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران، ایجاد زیرساخت‌ها و موضوعات باثبات مربوط به کریدور "شمال-جنوب" بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس گزارش کمیته آماری ارمنستان، در سال 2023، مبادلات تجاری بین ارمنستان و ایران بالغ بر 692.4 میلیون دلار بوده است. در عین حال صادرات ارمنستان به ایران 94.5 میلیون دلار و واردات 597.9 میلیون دلار بوده است. این شاخص‌ها گواه پویایی مثبت روابط اقتصادی بین کشورهای ماست. گئورگ پاپویان گفت: بخش‌های مهمی مانند کشاورزی، فرآوری مواد غذایی و کالاهای تولیدی بخش قابل توجهی از گردش مالی ما را تشکیل می‌دهند.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 مدیر کل ترکیب مس و مولیبدن زنگزور: مس برای ارمنستان نفت و گاز است

رومن خدولی، مدیر کل ترکیب مس و مولیبدن زنگزور، گفت مس برای ارمنستان نفت و گاز است. مس امروز یک فلز انتقالی است که برای گذار به "اقتصاد سبز" ضروری است.

او توضیح داد که تقاضا برای مس در برابر پس‌زمینه افزایش تولید همین خودروهای الکتریکی در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

برای دستیابی به هدف جهانی برقی کردن ناوگان خودرو تا سال 2050، تولید مس جهانی باید 80 درصد افزایش یابد. در طول 20 سال گذشته، تنها 34 معدن مس جدید در سراسر جهان تولید شده است. این میزان 5 برابر کمتر از چیزی است که در 25 سال آینده فقط برای تولید خودروهای برقی نیاز است .

مدیر کل کارخانه افزود که سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و ژنراتورهای بادی در حال حاضر زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که به سادگی منابع کافی برای انتقال وجود نخواهد داشت.

بیهوده نیست که شرکت‌های خودروسازی پیشرو جهان شروع به سرمایه گذاری در صنعت معدن و به طور خاص در مس کردند، زیرا اکنون مهمترین ماده انتقالی محسوب می‌شود. گذار به اقتصاد سبز و کربن زدایی فرصتی بزرگ برای کشورهایی است که قبلاً با کشورهای تولیدکننده هیدروکربن رقابت کمتری داشتند. فلزات انتقالی از جمله مس نفت و گاز این کشورها از جمله ارمنستان است .

https://t.me/economyofarmenia

 ایران ورود وسایل نقلیه از ارمنستان را ساده می‌کند

هدف از این برنامه کاهش رویه‌های گمرکی و سرعت بخشیدن به سفرهای برون مرزی است. به عنوان بخشی از این ابتکار، شهروندان ارمنی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند برای وسایل نقلیه خود یک Carnet de Passages یا سند ترانزیت گمرکی دریافت کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با حداقل تاخیر وارد کشور شوند.

https://t.me/economyofarmenia

  استخراج معادن در معدن سوتک، بزرگترین ذخایر طلا در ارمنستان، با استفاده از معادن زیرزمینی از سر گرفته شد

استخراج معادن در معدن سوتک، بزرگترین ذخایر طلا در ارمنستان، با استفاده از معادن زیرزمینی از سر گرفته شده است. هوانس هاروتونیان، معاون وزیر صنعت گفت: این معدن به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 2025 به ظرفیت طراحی 400 هزار تن در سال خواهد رسید و اکنون با ظرفیتی معادل 100 تا 150 هزار تن در سال فعالیت می‌کند و به ایجاد زیرساخت‌ها ادامه می دهد.

این معدن تا ماه مه 2023 به صورت روباز فعالیت می‌کرد، اما به دلیل گلوله باران مداوم مواضع آذربایجان، تولید متوقف شد. به گفته‌هاروتونیان، دلیل اصلی تعطیلی، تخلیه ذخایر معدن واقع در نزدیکی سطح زمین بود: ذخایر باقی مانده به گونه ای است که بهره برداری از لایه‌های عمیق تر آن سودآورتر است.

معاون وزیر در پاسخ به سوالی درباره شغل گفت: در حال حاضر کمی‌بیش از 200 نفر در معدن مشغول به کار هستند که با تکمیل ظرفیت طراحی تعداد آن‌ها به بیش از 500 نفر خواهد رسید.

https://t.me/economyofarmenia

آغاز ساخت استودیو جدید تلویزیون عمومی ارمنستان

ساخت استودیو جدید تلویزیون عمومی ارمنستان آغاز شده است. یادآور می‌شود که بر اساس این قرارداد، چین به ارمنستان به مبلغ 14.4 میلیون دلار برای اجرای این پروژه کمک رایگان خواهد کرد.

https://t.me/economyofarmenia

  ایران پیش از این دسترسی ارمنستان به بندر چابهار را فراهم کرده است

سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ایروان گفت: ما به طور کامل از این پروژه حمایت می‌کنیم. همچنین زیرساخت‌های بندر برای حضور همه کشورهای اوراسیا از هم اکنون آماده است .

https://t.me/economyofarmenia

  ارمنستان در «شاخص جهانی نوآوری» 2024 با 9 رتبه پیشرفت نسبت به سال قبل از آن، جایگاه شصت و سوم

در گزارش «شاخص جهانی نوآوری» که در 26 سپتامبر 2024 توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) منتشر شد، ارمنستان در «شاخص جهانی نوآوری» 2024 با 9 رتبه پیشرفت نسبت به سال قبل از آن، جایگاه شصت و سوم را به خود اختصاص داد.

ارمنستان در بین 34 کشور با درآمد بالاتر از متوسط رتبه پانزدهم را دارد. ارمنستان نسبت به سال قبل در ارکان «سرمایه انسانی و تحقیقات»، «محصولات دانش و فناوری»، «محصولات خلاقانه»، «پیچیدگی بازار» و «پیچیدگی فرآیند کسب و کار» پیشرفت داشته است.

https://t.me/ministryofeconomyRA

  افتتاح شعبه ای از دانشکده مدیریت هتلداری لوزان (EHL) به زودی درگیومری

دانشگاه EHL سوئیس یکی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در زمینه مدیریت هتلداری و گردشگری است. این مدرسه در یک ساختمان تاریخی در مرکز گیومری، در خیابان جیوانی واقع خواهد شد. کار بازسازی آن 2 سال به طول خواهد انجامید. این دانشگاه سالانه حدود 900 دانشجو می‌پذیرد.

افتتاح شعبه EHL در گیومری یک رویداد مهم برای منطقه خواهد بود، زیرا به دانش آموزان محلی اجازه می‌دهد تا به آموزش در سطح جهانی دسترسی پیدا کنند. این امر همچنین به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و بهبود کیفیت خدمات در ارمنستان کمک می‌کند.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 برگزاری همایش منطقه‌ای گردشگری در دیلیجان

همایش منطقه ای گردشگری 6 تا 7 مهرماه در دیلیجان برگزار می‌شود. هدف اوست ارمنستان را به عنوان یک مکان پیشرو در گردشگری و فرآیندهای تجاری در منطقه قرار می دهد. دیلیجان میزبان کارشناسان برجسته گردشگری خواهد بود که افق های جدیدی را برای این منطقه خواهند گشود. این کنفرانس توسط GreenRock برگزار می‌شود. در آستانه این انجمن، میزگردی با عنوان «برندسازی کشور: نقش و تأثیر آن بر توسعه گردشگری» امروز در آزمایشگاه TUMO برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد بحث در مورد شکل گیری برند ملی ارمنستان و تاثیر آن بر گردشگری و شناخت بین المللی این کشور بود.

https://t.me/economyofarmenia

 معاون وزیر امور اراضی و زیرساخت‌های ارمنستان: ۸۵ درصد از  عملیات ساخت خط سوم انتقال برق میان ارمنستان و ایران پایان یافته است

به گفته‌هاکوب وارطانیان، معاون وزیر امور اراضی و زیرساخت‌های ارمنستان: ۸۵ درصد از  عملیات ساخت خط سوم انتقال برق میان ارمنستان و ایران پایان یافته است. وارطانیان افزود: از شهر هرازدان تا مرز ایران ۲۸۰ کیلومتر خط انتقال برق کشیده شده و یک پست برق ۴۰۰ کیلوواتی در استان سیونیک احداث خواهد شد و خط دیگری به سمت مرز گرجستان کشیده خواهد شد.

پس از تکمیل کل پروژه، فرصتی برای اتصال ۴ کشور ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه وجود خواهد داشت، اما در وهله اول ایران و روسیه به یکدیگر متصل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این نخستین بار خواهد بود که دو شبکه بزرگ انرژی، امکان اتصال به یکدیگر را خواهند داشت.

معاون وزیر امور اراضی و زیرساخت‌های ارمنستان با بیان اینکه خط سوم انتقال برق میان ارمنستان و ایران برای کل منطقه اتحادیه اقتصادی اوراسیا مفید خواهد بود، تصریح کرد: مسیرهای جدیدی برای صادرات برق ایجاد خواهد شد.

https://t.me/araxnews

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما