معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۰:۱۳

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آمادر صادرات و واردات بوسنی و هرزگوین در هشت ماه سال جاری

ارزش صادرات بوسنی و هرزگوین در هشت ماه سال 2024 (ژانویه تا آگوست) به 10 میلیارد و 524 میلیون مارک رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 6.3 درصد کاهش یافت.

بنا به داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، میزان واردات این کشور در هشت ماه سال جاری 18 میلیارد و 948 میلیون مارک بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.6 درصدی داشت.

بدین ترتیب در این مدت کسری تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین به 8 میلیارد و 424 میلیون مارک رسید و ارزش کل صادرات معادل با55.5 درصد از میزان کل واردات بود. (دنونی آواز)

 

https://www.klix.ba/biznis/otvoren-2-secw-19-panela-10-radionica-200-medjunarodnih-strucnjaka-i-preko-1-000-ucesnika/240923095

گشایش هفته انرژی و آب و هوای سارایوو

دومین هفته انرژی و آب و هوای سارایوو (SECW) که تا 27 سپتامبر ادامه خواهد داشت، روز گذشته به طور رسمی در هتل هیلز ایلیجا گشایش یافت.

این رویداد مهم انرژی و آب و هوا کارشناسان متعددی را از بخش‌های مختلف گرد هم آورده است تا در طول پنج روز در قالب 19 پنل و 10 کارگاه، رویداد و نشست، گام‌ های مشخصی را که باید در زمینه  انرژی و آب و هوا با تمرکز بر گذار انرژی برداشته شود، مورد بحث و بررسی قرار دهند.

امسال رویداد SECW که تحت حمایت عالی دنیس بچیروویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین برگزار شده است، طیف وسیعی از شرکت ‌ها، نهادها و افراد را از بوسنی و هرزگوین، منطقه، اتحادیه اروپا و کشورهای خاورمیانه گرد هم آورده است.

دستورکار کل رویداد مذکور در وبسایت رسمی آن موجود است: https://secw.ba/

(وبسایت کلیکس)

https://www.biznisinfo.ba/sjajne-vijesti-sarajevo-najbrze-rastuci-aerodrom-u-regiji/

فرودگاه سارایوو فرودگاهی با سریع ترین رشد در منطقه

فرودگاه سارایوو در بین فرودگاه‌های یوگسلاوی سابق فرودگی با سریع ترین رشد در سه ماهه چهارم سال 2024 (اکتبر، نوامبر و دسامبر) خواهد بود.

فرودگاه سارایوو بیشترین افزایش ظرفیت صندلی پروازها را نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهد داشت.

این افزایش به میزان 181135 صندلی است.

این رشد قوی به این دلیل است که اکثر شرکت‌ های هواپیمایی فعال در پایتخت بوسنی و هرزگوین تعداد پروازها را افزایش می ‌دهند.

برای مثال، شرکت های رایان ایر و پگاسوس به ترتیب ظرفیت صندلی پروازهای خود را به ترتیب 53878 و 31276 صندلی نسبت به سال گذشته افزایش می دهند.

به لحاظ رشد ظرفیت صندلی پروازها، فرودگاه‌های دوبرونیک و زاگرب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (وبسایت biznisinfo.ba)

https://www.klix.ba/biznis/privreda/svecano-otvoren-18-sajam-privrede-u-tesnju-okupio-611-izlagaca-iz-15-zemalja/240925084

گشایش نمایشگاه اقتصادی تشانی

هجدهمین نمایشگاه بین المللی اقتصادی تشانی روز گذشته طی مراسمی در منطقه ماتوزیچی گشایش یافت. اندونزی کشور شریک امسال این نمایشگاه است. نمایشگاه مذکور 611 غرفه دار از 15 کشور را گردهم آورده است.

انجمن بازرگانان "Biznis centar" تشانی به طور سنتی برگزارکننده این نمایشگاه است که تا 28 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

مقاماتی چون دنیس ازویزدیچ نائب رئیس مجلس نمایندگان بوسنی و هرزگوین، زوکان هلز وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین و نرمین نیکشیچ نخست وزیر فدراسیون بوسنی و هرزگوین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اقتصادی تشانی حضور داشتند. (وبسایت کلیکس، دنونی آواز، اسلوبوجنیه)

https://www.capital.ba/srpska-se-zaduzila-jos-41-milion-km/

جمهوری صربسکا 41 میلیون مارک دیگر وام گرفت

دولت جمهوری صربسکا روز گذشته 41 میلیون مارک دیگر با اوراق خزانه وام گرفت که 11 میلیون بیشتر از مبلغی است که ابتدا برنامه ریزی شده بود. این بدهی با نرخ بهره چهار درصد و با اوراق خزانه شش ماهه انجام شد.

امسال جمهوری صربسکا در مجموع 264 میلیون مارک با اوراق خزانه وام گرفته است.

علاوه بر این، جمهوری صربسکا در سال جاری از طریق انتشار اوراق قرضه 120 میلیون مارک در بورس اوراق بهادار بانیا لوکا وام گرفته است.

همچنین انتشار اوراق قرضه دیگری به مبلغ 41 میلیون مارک برای چهار روز دیگر برنامه ریزی شده است. (وبسایت capital.ba)

https://biznis.ba/vijesti/bih/u-bih-proizvodnja-struje-neznatno-veca/91073

میزان تولید برق بوسنی و هرزگوین در ماه جولای امسال

میزان تولید ناخالص برق بوسنی و هرزگوین در ماه جولای 2024 به 1283 گیگاوات ساعت رسید که 0.63 درصد بیشتر از ماه جولای سال 2023 است و نسبت به ماه ژوئن 2024 24.8 درصد افزایش یافت.

بنا به گزارش آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، سهم نیروگاه‌های آبی، حرارتی و خورشیدی و بادی در کل تولید ناخالص برق در ماه جولای سال جاری  به ترتیب 30.1 درصد، 65.9 درصد و 4 درصد بود. (وبسایت biznis.ba)

https://www.klix.ba/biznis/privreda/zeps-2024-najveci-privredni-dogadjaj-zapadnog-balkana-nakon-pet-godina-ponovo-otvara-svoja-vrata/240930073

گشایش نمایشگاه زپس

نمایشگاه عمومی زنیتسا "زپس 2024" امروز در این شهر گشایش می یابد.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، نمایشگاه زپس 2024 به عنوان رویداد اقتصادی سال، با بیشترین جذابیت ها و چیزهای جالب، بهترین نمایشگاه در نوع خود در بالکان غربی است.

ترکیه شریک نمایشگاه مذکور است.

حضور ترکیه در این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی استانبول، دومین اتاق بازرگانی بزرگ جهان با بیش از 800000 عضو سازماندهی شده است.

امسال بیش از 400 شرکت از بوسنی و هرزگوین و جهان در نمایشگاه زپس در فضایی به مساحت 20000 متر مربع شرکت می‌کنند. (وبسایت کلیکس)

انتشار فراخوان فروش شرکت "هیدروگرادنیا"

فراخوان جدید فروش شرکت "هیدروگرادنیا"، غول ساختمانی سابق که سال هاست در وضعیت ورشکستگی قرار دارد، منتشر شد.

قیمت اولیه فروش این شرکت که بیشتر مالکیت آن در دست دولت فدراسیون بوسنی و هرزگوین است، 88 میلیون و 67 هزار مارک است.

مزایده فروش شرکت نامبرده 8 اکتبر 2024 ساعت 12 در مقر آن واقع در منطقه ایلیجا برگزار می‌شود. (دنونی آواز)

https://www.biznisinfo.ba/federacija-upravo-povecala-dug-za-jos-40-miliona-km/

وام گرفتن 40 میلیون مارک دیگر توسط فدراسیون بوسنی و هرزگوین

فدراسیون بوسنی و هرزگوین روز گذشته 40 میلیون مارک دیگر از طریق انتشار اوراق قرضه وام گرفت.

این اوراق هفت ساله بوده و تاریخ سررسید آن 2 اکتبر 2031 است.

نرخ بهره این وام 3.8 درصد است.

یادآور می ‌شود که هر دو موجودیت اخیرا به منظور تامین هزینه‌ های بودجه به شدت در بازار مالی وام گرفته ‌اند. (وبسایت biznisinfo.ba، نزاویسنه نووینه)

https://www.biznisinfo.ba/prihodi-od-indirektnih-poreza-veci-za-8-posto/

افزایش 8 درصدی درآمدهای بوسنی و هرزگوین ناشی از مالیات های غیرمستقیم

میزان درآمدهای بوسنی و هرزگوین ناشی از مالیات های غیرمستقیم در 9 ماه 2024 (ژانوسه تا سپتامبر) به  8 میلیارد و 493 میلیون مارک رسیده و نسبت به مدت مشابه سال 2023 که 7 میلیارد و 864 میلیون مارک بود، 629 میلیون مارک یا 8 درصد افزایش یافت.

سازمان مالیات های غیر مستقیم بوسنی و هرزگوین در دوره ژانویه تا سپتامبر 2024 یک میلیارد و 521 میلیون مارک به اقتصاد بازگرداند.

میزان خالص درآمدهای جمع آوری شده که در دوره ژانویه تا سپتامبر 2024 بین ذینفعان یعنی دولت ملی، موجودیت ها و منطقه برچکو توزیع شد،  6 میلیارد و 972 میلیون مارک است که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023  721 میلیون مارک افزایش پیدا کرد. (وبسایت biznisinfo.ba)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/vlasnik-hifa-petrola-otvorio-prvi-supermarket-ali-nece-na-tome-stati/199299

ورود هیفا پترول، یکی از بزرگترین گروه‌های تجاری  بوسنی و هرزگوین به بخش تجاری جدید - خرده فروشی

شرکت هیفا پترول، یکی از بزرگترین گروه‌های تجاری بوسنی و هرزگوین وارد یک بخش تجاری جدید - خرده فروشی شده است.

شرکت Mon Ami که متعلق به این گروه است، اولین سوپرمارکت خود را با کالاهای مصرفی در شهر زنیتسا افتتاح و 20 کارگر را استخدام کرد.

این یک شرکت تازه تاسیس است که برنامه‌های بلندپروازانه ای دارد.

چشم انداز شرکت مذکور گسترش در سراسر بوسنی و هرزگوین است. (وبسایت فاکتور)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما