معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰

جمهوری صربسکا 41 میلیون مارک دیگر وام گرفت

دولت جمهوری صربسکا 41 میلیون مارک (21 میلیون و 25 هزار یورو) دیگر با اوراق خزانه وام گرفت که 11 میلیون مارک (5 میلیون 641 هزار یورو) بیشتر از مبلغی است که در ابتدا برنامه ریزی شده بود. این وام با نرخ بهره چهار درصد و با اوراق خزانه شش ماهه انجام شد.

وضعیت اقتصادی جمهوری صربسکا در سال 2024 تحت تاثیر بحرانهای جهانی و تحولات داخلی قرار دارد. با توجه به فشارهای ژئوپلیتیکی و وابستگی به بازارهای اروپایی به ویژه در صنایع صادراتی مانند صنعت نساجی و کفش، این منطقه با کاهش تولید و افزایش بیکاری مواجه است. در ماههای نخست سالجاری تولید صنایع نساجی حدود 14 درصد کاهش داشته  و صدها نفر از کارگران، شغل خود را از دست داده اند. دولت وعده کمک داده است اما تاکنون جزئیات مشخصی از اقدامات ارائه نشده است. در حال حاضر حداقل حقوق برای کارگران 1050  مارک (538 یورو) تعیین شده است.

بدهی خارجی این جمهوری در سالجاری از 2.1 میلیارد یورو فراتر رفته است. جمهوری صربسکا در ژوئن 2023 می‌بایست 200 میلیون یورو از بدهی‌های اوراق قرضه ای که در بورس وین صادر کرده بود، بازپرداخت می‌کرد. علاوه بر آن تا پایان سال 500 میلیون یوروی دگر به چین بدهکار است که موعد آن پایان سال 2024 است.

جمهوری صربسکا بعنوان یکی از دو نهاد مهم بوسنی و هرزگووین در سالهای اخیر وامهای زیادی از چین برای پروژه‌های زیرساختی و نیروگاهی دریافت کرده است. این بدهی‌ها 13 درصد از کل بدهی خارجی بوسنی و هرزگووین است.

  • امسال جمهوری صربسکا در مجموع 264 میلیون مارک (135 میلیون 384 هزار یورو) با اوراق خزانه وام گرفته است.
  • جمهوری صربسکا در سال جاری از طریق انتشار اوراق قرضه 120 میلیون مارک (61 میلیون و 538 هزار یورو) در بورس اوراق بهادار بانیا لوکا وام گرفته است.

 همچنین انتشار اوراق قرضه دیگری به مبلغ 41 میلیون مارک برای چهار روز دیگر برنامه ریزی شده است. (وبسایت capital.ba)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما