معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۱۹ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعلام آمادگی اگزیم بانک تایلند برای صدور اوراق قرضه

بانک صادرات و واردات تایلند (Exim Bank) در نظر دارد با سرمایه گذاری در اوراق قرضه، تأثیر جنگ تجاری جهانی را که می‌تواند منجر به کاهش وام های صادراتی شود، کنترل کند. راک ووراکیت پوکاتورن، رئیس اگزیم بانک تایلند گفت: این بانک فعلاً مجوزی برای داد و ستد اوراق قرضه ندارد، اما در حال آماده شدن برای درخواست مجوز از وزارت دارایی و بانک مرکزی تایلند است. آقای راک گفت: «انتظار می‌رود در سال آینده، جنگ تجاری جهانی تشدید شود که بر صادرات کشور تأثیر می‌گذارد و در نهایت بر گسترش وام‌های حمایتی از صادرات بانک تأثیر می‌گذارد».

بنابراین برای اطمینان از رشد مداوم، اگزیم بانک باید راه‌های جایگزین پیدا کند؛ یکی از آنها ارائه ضمانت برای انتشار اوراق قرضه شرکتی توسط بخش خصوصی است. به این ترتیب، در صورت عدم پرداخت اوراق تضمین شده، اگزیم بانک مسئولیت بازپرداخت بدهی را بر عهده می‌گیرد.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2858517/exim-bank-aims-to-secure-bond-guarantee-licence

تقویت بی سابقه پول تایلند در مقابل دلار، طی 18 ماه گذشته

وزیر بازرگانی تایلند اعلام کرد با توجه به تقویت بیش از حد ارزش بات (ارز رایج تایلند) و تأثیرات سوء آن بر صادرات، از بانک مرکزی خواسته شده است که نرخ بهره را کاهش دهد تا بدین ترتیب، صادرات و تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. طی روزهای گذشته، بات به بالاترین حد خود طی یک سال و نیم گذشته رسید و هر 1 دلار با کمتر از 33 بات، تسعیر شد. اولین تأثیر تقویت بات، کاهش صادرات به ویژه محصولات کشاورزی است. لذا به عنوان یک راه حل، لازم است بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره، به افزایش نقدینگی و دسترسی به اعتبارات جدید کمک کند. سیاست پولی از سیاست مالی مهمتر است همانطور که بانک مرکزی نرخ بهره و نرخ تسعیر را تعیین می‌کند و می‌تواند بر صادرات که 60 درصد تولیدناخاص داخلی را تشکیل می دهد. جدا از نقش بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده باید از تداوم فعالیت های اقتصادی در مواقع بحرانی نیز حمایت کند. گفتنی است، اقتصاد تایلند در سال 2023 تنها 1.9 درصد رشد داشته است.

Bangkokpost.com

یارانه دولت تایلند به خریداران خودرو و موتورهای برقی

کابینه تایلند مبلغ 7.12 میلیارد بات (هر 33 بات معادل 1 دلار) از بودجه ذخیره مرکزی را برای برنامه‌های فوری در زمینه خودرو و موتور برقی تصویب کرد. جیرایو هوانگ‌ساب، مشاور نخست‌وزیر، پس از جلسه هفتگی کابینه گفت: این بودجه برای اعطای یارانه به خریداران خودروهای برقی و موتورسیکلت‌هایی که حتی قبلاً وسایل نقلیه خود را خریداری کرده‌اند، تخصیص داده می‌شود. از زمان اجرای اقدامات ترویجی EV، یارانه برای 55000 خودروی برقی به مبلغ 6.87 میلیارد بات پرداخت شده است.

وزارت امور مالیاتی یارانه‌هایی تا سقف 150000 بات برای خودروهای برقی با قیمت کمتر از 2 میلیون بات و تا 18000 بات برای موتورسیکلت های الکتریکی با قیمت کمتر از 150000 بات ارائه کرده است.

دولت این یارانه‌ها را مستقیماً به خودروسازان پرداخت می‌کند. هنگامی‌که خریداران خودروهای برقی، ثبت نام کنند، می‌توانند درخواستی را برای برخورداری از یارانه به شرکت سازنده ارسال کنند.

تایلند قصد دارد تا سال 2030 مجموعاً 30 درصد از کل تولید خودروهای برقی را به خود اختصاص دهد و هدف آن، کاهش 40 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا 2030 است.

بر اساس طرح EV 3.0، خودروهای برقی با قیمت کمتر از 2 میلیون بات با باتری‌های کمتر از 30 کیلووات، یارانه 70000 باتی برای هر خودرو دریافت می‌کنند، در حالی که خودروهای با باتری 30 کیلووات ساعت یا بزرگتر 150000 بات برای هر خودرو دریافت می‌کنند.

بر اساس طرح مرحله دوم دولت که از سال 2024 تا 2027 اجرا می‌شود، خودروهای برقی با قیمت کمتر از 2 میلیون بات با باتری‌های 50 کیلووات ساعت یا بیشتر، یارانه ای بین 50000 تا 100000 بات برای هر خودرو دریافت می‌کنند و آنهایی که باتری‌های کوچکتر دارند، هر وسیله نقلیه 20000 تا 50000 بات دریافت می‌کنند.

بر اساس این مشوق ها، تولیدکنندگان مختلف با سرمایه گذاری بیش از 80 میلیارد بات، برای ایجاد پایگاه‌های تولید در تایلند سرمایه گذاری کرده اند.

طبق این اقدامات تا سال 2024، شرکت کنندگان باید خودروهای برقی را در داخل کشور تولید کنند تا واردات برابر با حجم فروش هایی که از دولت یارانه دریافت می‌کنند، جبران کنند. اگر این نیاز تولید تا سال 2024 برآورده نشود، تا سال 2025 شرکت کنندگان باید 1.5 برابر حجم فروش تولید کنند. این قانون باعث شد تا تولیدکنندگان در تایلند پایگاه‌های تولیدی ایجاد کنند.

 https://www.bangkokpost.com/business/general/2789227/minister-opens-door-to-world-cup-bid

اعطای مجوز بانک مرکزی تایلند به سه بانک مجازی

بانک مرکزی تایلند با وجود دریافت تعداد زیادی درخواست از اپراتورهای علاقه مند، سیاست خود مبنی بر اعطای اولیه تنها سه مجوز بانک مجازی را حفظ می‌کند. دستیار روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی در حال صدور سه مجوز بانک مجازی است که برای حفظ ثبات بازار مالی داخلی و محافظت از سپرده گذاران در برابر ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری‌های تجاری جدید مناسب می داند.

بانک مرکزی تایلند مدل‌های بانکداری مجازی را در خارج از کشور مورد مطالعه قرار داد و دریافت که برخی از بانک‌ها قادر به ادامه فعالیت‌های خود نیستند و از سیستم مالی خارج می‌شوند. این خروج ها می‌تواند خطراتی را برای سیستم مالی ایجاد کند. وی گفت: در نتیجه، بانک مرکزی مدل های کسب و کار و راهکارهای خروج متقاضیان بانک مجازی را به دقت ارزیابی خواهد کرد.

به گفته خانم چایوادی، بانک مرکزی مایل است خدمات مالی نوآورانه‌ای را در اختیار طیف وسیعی از تایلندی‌ها، به‌ویژه برای آن‌هایی که در بخش‌های بدون بانک هستند، تدارک ببیند تا جامعیت مالی را افزایش دهد.

بانک مرکزی علاوه بر خدمات وام دهی، از بانک های مجازی انتظار دارد تا با پس انداز و سرمایه گذاری به تایلندی‌ها کمک کنند و ثبات مالی و ثروت بلندمدت را ارتقا دهند. دسترسی به این خدمات در حال حاضر به افراد عمدتاً ثروتمند محدود شده است.

معیارهای کلیدی برای تایید مجوز بانک مجازی شامل استفاده از فناوری نوآورانه برای دستیابی به مشتریان بدون بانک، همراه با اقدامات قوی حفاظت از مصرف کننده در برابر خطرات سایبری است. او گفت که تضمین رقابت منصفانه و حکمرانی خوب نیز از عوامل مهم هستند.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2869537/bank-of-thailand-sticks-to-3-virtual-bank-

 عذرخواهی وزیر کار تایلند بابت تاخیر در رسیدگی به افزایش دستمزدها

وزیر کار تایلند پس از به تعویق افتادن مجدد جلسه کمیته سه جانبه افزایش دستمزدها به دلیل به حد نصاب نرسیدن، از همه ذینفعانی که مشتاق افزایش دستمزد روزانه تا سقف 400 بات (12 دلار) هستند، عذرخواهی کرد. با این حال، وزیر ابراز خوش بینی کرد که اگر بانک مرکزی تایلند به موقع به درخواست وزارت کار برای معرفی یک نماینده جدید بانک مرکزی در کمیته مربوطه پاسخ دهد، نشست کمیته بزودی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، کمیته افزایش دستمزدها متشکل از 15 عضو (پنج نفر نماینده دولت، از جمله بانک مرکزی، پنج نفر نماینده کارگران، و پنج نفر نماینده کارفرمایان) است و هر تصمیم نیاز به رأی موافق دو سوم اعضا دارد.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2871637/minister-sorry-for-daily-wage-rise-delay?tbref=hp

 افزایش بی سابقه ارزش پول تایلند، نگرانی در خصوص تورم را منتفی کرد

تحلیلگران می‌گویند که افزایش سریع ارزش بات (ارز رایج تایلند) می‌تواند بانک مرکزی تایلند را وادار کند که در اواسط اکتبر نرخ بهره را کاهش دهد. رئیس تحقیقات CGS International Securities  تایلند گفت: بات تقریباً 4 درصد در برابر دلار آمریکا در سال جاری تقویت شده است، که سریعتر از همتایان منطقه ای است. در همین حال، تورم از سه ماهه دوم سال 2023 به سرعت کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط تنها 0.8 درصد برای سال باشد که کمتر از محدوده هدف بانک مرکزی 1-3 درصد است.

ارزش بات از ژوئیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بانک مرکزی در حال حاضر کمتر نگران تورم است. لذا تورم نگرانی اصلی اقتصاد تایلند در سال جاری یا سال آینده نیست

با تضعیف دلار آمریکا پس از کاهش نرخ فدرال رزرو، ارز تایلند به سرعت تقویت شده است. در سه ماهه تا به امروز، بات 10.3 درصد افزایش یافته است، که بیشترین میزان در میان ارزهای آسیایی است و به قوی ترین سطح خود در 25 سال اخیر رسیده است.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2871441/as-baht-gains-thai-rates-primed-for-a-cut?tbref=hp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما