معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تعهد مالی دانمارک به انجمن توسعه بین المللی بانک جهانی

دانمارک تعهد مالی خود به انجمن توسعه بین المللی بانک جهانی (IDA)، صندوق کشورهای کم درآمد، را افزایش داده است. مته فردریکسن، نخست وزیر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار آجی بانگا، رئیس بانک جهانی، در حاشیه "اجلاس آینده" سازمان ملل در نیویورک گفت که دانمارک در حال حاضر سهم قابل توجهی در انجمن توسعه بین المللی بانک جهانی دارد و من مفتخرم امروز اعلام کنم که در حال افزایش ۴۰ درصدی این کمک به 3.3 میلیارد کرون (۴۹۵ میلیون دلار) هستیم.وی افزود: همه ما خواهان جهانی مرفه تر و برابرتر هستیم. این تعهد مالی نشان دهنده عزم و اراده دانمارک در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توافقنامه آب و هوای پاریس است. من مفتخرم که به درخواست شرکای آفریقایی خود برای تأمین بودجه بیشتر پاسخ می‌دهم و از دیگر کشورها می‌خواهم که برای مقابله با مهم‌ترین چالش‌های توسعه و آب و هوایی که جهان امروز با آن مواجه است، به نیروهای ما بپیوندند.آقای بانگا گفت که تعهد دانمارک تأثیر ملموسی بر زندگی مردم خواهد داشت. (بورسن)

بالا بودن قیمت مواد غذایی علیرغم تورم پایین

علیرغم کاهش تورم، چشم‌اندازی برای ارزانتر شدن قیمت‌های مواد غذایی در آینده نزدیک وجود ندارد. یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که تنها ۲ درصد از خرده‌ فروشان مواد غذایی و نوشیدنی انتظار دارند قیمت‌ها را در ماه‌های آینده کاهش دهند، یک معکوس شدید نسبت به مارس که بیش از نیمی از آنها به کاهش قیمت‌ها خوش‌بین بودند.  ینس یوول نیلسن، رئیس اطلاعات در سوپرمارکت های زنجیره ای کوآپ، افزایش هزینه‌های تامین کننده را دلیل این وضعیت دانست. وی گفت: ما بر خلاف انتظار، شاهد کاهش قیمت‌ها از سوی تامین‌کنندگان خود نبوده‌ایم. نه تنها آن، بلکه قیمت برخی از محصولات نیز افزایش یافته است. ایدا موزبی، اقتصاددان مصرف کننده نوردیا، گفت در حالی که تورم به طور کلی کند شده است، قیمت مواد غذایی به دلیل عوامل مختلف از جمله آب و هوا، برداشت محصول، بی ثباتی جهانی و مالیات های بالقوه دی اکسید کربن بالا باقی مانده است. وی افزود: در حالی که قیمت‌های دیگر محصولات افزایش نیافته اند، قیمت مواد غذایی به افزایش خود ادامه داده‌اند، خریداران عادت‌های خرید خود را تعدیل کرده‌اند، محصولات ارگانیک را کاهش داده و پیشنهادات ویژه را برای افزایش بودجه‌شان در اولویت قرار داده‌اند.از ژانویه تا کنون، دانمارک بالاترین سطح قیمت کالاها و خدمات مصرفی را در اتحادیه اروپا داشته است. آمار یورواستات نشان داد که قیمت ها در این کشور ۴۹ درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده است. (تی وی۲)

دور ریزی قرص های کووید به ارزش ۴۰۰ میلیون کرون

مقامات بهداشتی مجبور شدند قرص های استفاده نشده  کووید-۱۹ ا به ارزش ۴۰۰ میلیون کرون (۶۰ میلیون دلار) را دور بریزند. با وجود سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون کرون (۶۷ میلیون دلار) برای ۱۰۰۰۰۰ مورد تجویز، تنها ۱۰ درصد این قرص ها، حدود ۱۰۰۰۰ مورد تجویز صادر شد. سوفی لوهد وزیر بهداشت تأیید کرد که این تصمیم پس از شکست تلاش‌ها برای افزایش عمر مفید قرص‌ها یا احتمالاً تجویز آنها برای سایر بیماری‌ها اتخاذ شده است. او هفته گذشته در نامه ای به کمیته بهداشت پارلمان نوشت: ما قبل از رسیدن به این تصمیم همه راه‌ها را امتحان کردیم. قرص‌های لاگویرو، Lagevrio ، و پکسلوید،  Paxlovid  که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در اوج اپیدمی‌کووید خریداری شدند، برای درمان بیماران پرخطر در نظر گرفته شده بودند. سازمان بهداشت دانمارک توصیه لاگویرو را در سال ۲۰۲۳ به دلیل کارایی محدود و انتقاد متخصصان بهداشت متوقف کرد. (تی وی۲)

تعدیل رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی دانمارک پیش بینی رشد اقتصادی خود را اصلاح کرده است. در بیانیه ای در روز چهارشنبه، این بانک اعلام کرد که اکنون انتظار دارد تولید ناخالص داخلی امسال ۱2.1 درصد رشد کند، در حالی که در ماه مارس 2.4 درصد پیش بینی شده بود. بانک مرکزی همچنین انتظار دارد در سال آینده، تولید ناخالص داخلی 2.3 درصد نسبت به پیش بینی قبلی 1.4 رشد کند، زیرا رشد جهانی بالاتر است و مصرف کنندگان دانمارکی پس از چند سال تورم بالا از قدرت خرید بهتری برخوردارند. برای سال ۲۰۲۶، رشد اقتصادی 1.5 درصد پیش بینی شده است. پیش بینی می‌شود نرخ تورم قیمت مصرف کننده در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با پیش بینی 2.2 درصدی ماه مارس، 1.3 درصد باشد. این بانک برآورد خود برای نرخ ۲۰۲۵ را نیز از 2.6 درصد به 2.1 درصد کاهش داده است. کریستین کتل تامسن، رئیس بانک مرکزی، در بیانیه روز چهارشنبه گفت: احتمال زیادی وجود دارد که افزایش دستمزدها در چند سال آینده به دلیل فشار کمتر بر بازار کار، کاهش یابد. وی در عین حال هشدار داد که بازار اشتغال همچنان تنگ است و سیاست های پولی و مالی باید از تقویت فعالیت ها برای برهم زدن دوباره تعادل خودداری کند. (www.nationalbanken.dk)

پیشتازی صندوق های بازنشستگی دانمارک در سرمایه گذاری سبز

صندوق های بازنشستگی دانمارک با تخصیص ۳۴۳ میلیارد کرون (48.3میلیارد دلار) تاکنون، پیشتاز سرمایه گذاری در زمینه آب و هوا هستند. یک مطالعه جدید توسط سازمان بازرگانی بیمه و بازنشستگی دانمارک (I&P Denmark)  نشان می‌دهد که هر خانوار دانمارکی بیش از ۱۲۰,۰۰۰ کرون در انتقال انرژی سبز سرمایه‌گذاری کرده است. (www.europeanpensions.net)

طرح دولت برای اجازه خرید دارو از خارج از کشور باعث ایجاد نگرانی‌ها می‌شود

دولت به دلیل پیشنهاد خود مبنی بر اینکه به شهروندان اجازه خرید دارو از کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند تایلند، چین و مکزیک را بدهد، با واکنش شدید مواجه شده است. انجمن‌های داروسازی هشدار می دهند که این می‌تواند منجر به داروهای تقلبی و خطرات سلامتی شود. برته سوندرگارد، مدیر انجمن داروسازی دانمارک، گفت: شهروندان امکان این را ندارند که بدانند داروهایی که خریداری می‌کنند واقعی هستند یا تقلبی. هنریک وسترگارد، معاون مدیر انجمن صنعت داروسازی دانمارک (Lif) اضافه کرد: صنعت داروهای تقلبی به قدری پیچیده است که حتی متخصصان برای شناسایی محصولات تقلبی با مشکل مواجه هستند. این پیشنهاد بخشی از تلاش های دولت برای کاهش ۱۰۰۰ شغل از جمله ۴۹ شغل در وزارت بهداشت است. سوفی لوهد، وزیر بهداشت، از این اقدام دفاع کرد و گفت که در حال حاضر متوقف کردن مصرف کنندگان از خرید آنلاین دارو دشوار است، اما برای امنیت خود از مردم خواست که فقط از داروهای مورد تایید اتحادیه اروپا استفاده کنند. (دی آر)

تصمیم ساکسو بانک دانمارک به کاهش فعالیت در شرق آسیا  

ساکسو بانک، پیشروترین بانک تجارت و سرمایه گذاری دانمارکی، دفاتر خود در هنگ کنگ و شانگهای را می‌بندد و فعالیت های خود را در توکیو کاهش می دهد. به گفته نیکی آسیا، این حرکت به دلیل نگرانی‌ها در مورد کندی اقتصاد چین و چشم‌انداز رو به کاهش آن در آسیا است. (asia.nikkei.com)

دانمارک شماره ۱ در دولت الکترونیک

دانمارک بار دیگر در صدر نظرسنجی دولت الکترونیک سازمان ملل متحد قرار گرفت که کشورها را بر اساس دامنه و کیفیت خدمات آنلاین آنها و همچنین زیرساخت های مخابراتی و ظرفیت انسانی آنها ارزیابی می‌کند. دانمارک در نظرسنجی ۱۹۳ کشور پیشتاز است و پس از آن استونی، سنگاپور، جمهوری کره، ایسلند، عربستان سعودی، بریتانیا، استرالیا، فنلاند و هلند قرار دارند. دانمارک از سال ۲۰۱۸ به طور مداوم در این رتبه بندی که هر سال منتشر می‌شود، پیشتاز بوده است. سازمان ملل گفت آخرین نظرسنجی نشان می دهد که علیرغم تلاقی و مرکب شدن بحران‌های جهانی در سال های اخیر، ملت ها و مناطق در سراسر جهان تعهد خود را به استراتژی‌های دولت دیجیتال تسریع کرده اند. (www.globalgovernmentforum.com)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما